مطالعه جامع میدان نفتی پارسی در مناطق نفت خیز جنوب

مطالعه جامع میدان نفتی پارسی در 165 کیلومتری شمال شرقی اهواز و در مجاورت میدان کرنج در حوزه عملیاتی شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب آغاز شد.

به گزارش شانا در مناطق نفت خیز جنوب، مدیر امور فنی شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب در این باره گفت: این مطالعه با هدف تعیین نفت درجا و ضریب بازیافت اولیه و ثانویه انجام می شود.

 

دکتر حسن شکرالله زاده بهبهانی افزود: اطلاعات دو میدان اهواز آسماری و شادگان نیز گرفته شده که پیش بینی می شود تا یک سال و نیم آینده به اتمام برسد.

 

وی اظهار داشت: مطالعه مخزن قلعه نار و مخزن گلخاری که سال گذشته انجام شد، به افزایش مقدار ذخیره در مخزن قلعه نار و میزان تولید در مخزن گلخاری انجامید.


دکتر شکرالله زاده گفت: بر اساس نتایج این مطالعات، از مخزن قلعه نار تاکنون روزانه 15 هزار بشکه برداشت می شد که از این پس به 25 هزار بشکه در روز و تولید مخزن گلخاری نیز از 18 هزار بشکه در روز کنونی به 22 هزار بشکه در روز افزایش می یابد.


مدیر امور فنی شرکت ملی مناطق  نفت خیز جنوب در باره مطالعه میدان های نفتی منصوری بنگستان، آغاجاری (آسماری و بنگستان)، رامشیر و هفتکل توضیح داد: میدان نفتی منصوری بنگستان تا کنون 58 درصد، آغاجاری حدود 45 درصد، رامشیر 52 درصد و میدان هفتکل 95 درصد پیشرفت داشته است.

 

وی در زمینه مطالعه سه میدان نفتی اهواز آسماری، بی بی حکیمه و مارون آسماری که به شرکت استات اویل واگذار شده بود، افزود: نتیجه مطالعات این شرکت با واقعیت های این مخازن ناهمخوانی دارد و تایید نشد و هم اکنون نیز در حال جمع آوری اطلاعات این مخازن هستیم تا کارشناسان داخلی دوباره آنها را مطالعه کنند.


دکتر شکرالله زاده یادآوری کرد: در مناطق نفت خیز جنوب 8 مطالعه جامع را در دست اقدام داریم که برای هر شرکت نفتی در جهان کار بزرگی به شمار می آید. 


شرکت ملی مناطق  نفت خیز جنوب پیش از این از برنامه ریزی برای مطالعه 80 مخزن بزرگ و کوچک نفتی در حوزه عملیاتی این شرکت به مدت پنج سال به صورت جامع و غیرجامع با هدف تعیین نفت درجا، ضریب بازیافت اولیه و ثانویه، نوع تزریق گاز یا آب و تاسیسات روزمینی خبر داده بود.

کد خبر 109628

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =