سهم ایران در صادرات گاز دنیا صفر درصد است

مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز سهم ایران را از صادرات دنیا صفر درصد و مصرف بی رویه گاز در کشور را مانعی فراروی برنامه های تزریق گاز برشمرد.

به گزارش خبرنگار شانا، نصرت الله سیفی پیش از ظهر امروز (سه شنبه 22 آبان) در گفت و گو با خبرنگاران گفت: طرح این مسئله که تزریق گاز به چاه های نفت (برای ازدیاد برداشت) به دلیل صادرات گاز با مشکل روبه روست، گمراه کننده است، زیرا صادرات گاز ما با توجه به این که به میزان صادرات گاز به ترکیه از ترکمنستان گاز وارد می کنیم، صفر است. 
وی مصرف بی رویه گاز در کشور را مشکلی جدی توصیف کرد و در تشریح اهمیت صادرات گاز برای کشور گفت: وضعیت انرژی در دنیا بحرانی است و هدف از افزایش تحرکات نظامی اخیر، تسلط بر منابع انرژی است.
سیفی تاکید کرد: ایران 16 درصد از مخازن گازی و 3 درصد از تولید گاز دنیا را در اختیار دارد، اما میزان صادرات آن صفر درصد است.
وی در باره مذاکرات روز گذشته شرکت ملی صادرات گاز ایران با 8 کشور برای صادرات گاز گفت: کشورهای سوئیس، فرانسه، مالزی، چین، ایتالیا، کره جنوبی و برزیل از جمله این کشورها هستند و  این کشورها منافع 18 کشور از جمله انگلیس و آلمان را تامین می کنند که این مسئله اهمیت بسیاری برای کشور خواهد داشت.
سیفی میانگین نرخ رشد تامین کنندگان انرژی اولیه در دنیا را از سال 2002 تا سال 2025 به ترتیب برای نفت، گاز طبیعی، زغال سنگ، انرژی هسته ای و سایر انرژی ها 9/1 درصد، 3/2 درصد، 2 درصد، 1 درصد و 9/1 درصد برشمرد و افزود: بیشترین سهم رشد در سبد انرژی آینده دنیا مربوط به گاز و این در حالی است که سهم انرژی هسته ای از کل منابع تامیت انرژی های اولیه 6 درصد خواهد بود.
وی 40 درصد ذخایر گاز طبیعی اثبات شده در دنیا را متعلق به خاورمیانه و 36 درصد آن را متعلق به اروپا و اوراسیا خواند و سهم کشور را بر اساس برآوردهای بریتیش پترولیوم 5/15 درصد در سال 2006 عنوان کرد.
سیفی تولید جهانی گاز را بر اساس آمارهای سالانه بریتیش پترولیوم در سال 2006 دو هزار و 865 میلیارد متر مکعب و میزان تولید ایران را 105 میلیارد متر مکعب یا کمتر از 3 درصد تولید دنیا خواند و خاطرنشان کرد: این آمار نشان می دهد که تولید گاز در جهان در حال افزایش، اما تولید ایران در سال 2006 افزایش زیادی نداشته است، در حالی که تولید ایران از سال 1996 تا سال 2006 رشد خوبی داشته و سه برابر شده است. 

مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز درباره اینکه آیا تراز گاز کشور مشخص شده و در زمان اجرایی شدن قرادادهای صادرات گاز، می توانیم گازی صادر کنیم یا نه پاسخ داد: باید برنامه ریزان کشور تراز گاز و انرژی را تدوین و بین تولید و مصرف تعادلی ایجاد کنند البته تاکنون جلساتی برگزار شده و برنامه ای تصویب شده است همچنین شورای امنیت ملی و مجمع تشخیص مصلحت نظام هم به همراه سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور این مساله را بررسی کرده اند.
وی با تاکید بر اینکه شرکت ملی صادرات گاز مجری آنچه ابلاغ شود است؛ ادامه داد: در صورت حل مساله مصرف بی رویه گاز مشکل کشور حل می شود.

آخرین وضعیت طرح های ال ان جی کشور

سیفی از جمله مهمترین طرح های صادرات گاز کشور را سه پروژه ایران ال ان جی، پرشین ال ان جی و پارس ال ان جی عنوان کرد و گفت: علاوه بر این سه طرح سه پروژه جدید تولید ال ان جی در کشور برنامه ریزی شده است که عبارتند از: پارس شمالی با سینوک چین، گلشن و فردوس با اس کی اس مالزی و قشم با مشارکت استرالیا به نام ال ان جی آی کی یو که شرکت مشترک آن در قشم ثبت شده است.
وی درباره آخرین وضعیت پروژه ایران ال ان جی گفت: اولین محموله این پروژه که برای گاز فاز 12 میدان گازی پارس جنوبی برنامه ریزی شده است در سال 2010 تا 2014 صادر خواهد شد.
سیفی برآورد سرمایه گذاری در این پروژه را 5/4 میلیارد دلار و تولید هر ترین آن را 25/5 میلیون تن در سال برشمرد و ضمن اشاره به امضای قرارداد بخش هایی از پکیج این پروژه  ادامه داد: قرارداد مایع سازی پکیج این پروژه در دست مذاکره است و تا قبل از پایان سال قرارداد آن امضا می شود.
وی از جمله دلایل تاخیر در اجرای این طرح را اصلاح طراحی پایه آن عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه دو سال پیش مطالعات این طرح به پایان رسید و پس از آن توربین های گازی مورد نیاز در پروژه با تحریم روبه رو شد مجبور شدیم تا مطالعات فید Feed پروژه را تغییر دهیم و این مساله دو سال کار ما را عقب انداخت.

واگذاری بخشی از سهام ایران ال ان جی به شرکت او ام وی

وی تاکید کرد: 100 درصد شرکای پروژه ایران ال ان جی ایرانی هستند و در نظر داریم تا بخشی از سهام آن را به شرکت های خارجی از جمله شرکت او ام وی اتریش واگذار کنیم.
سیفی این مساله را با توجه به امنیت عرضه و فروش ال ان جی مهم دانست و گفت: سعی داریم تا بخشی از سهام پروژه های ال ان جی به شرکت های خارجی واگذار شود.
مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز با تشریح وضعیت پروژه پرشین ال ان جی نیز گفت: مرداد ماه مهندسی این پروژه تمام شده و قرار است و علاوه بر 50 درصد سهم شرکت ملی صادرات گاز، 25 درصد سهام آن بین شرکت های پتروچاینا، پتروناس مالزی و گاز دو فرانس و 25 درصد بقیه به توتال واگذار می شود.
وی درباره پروژه ال ان جی پارس شمالی نیز گفت: شرکت سینوک 50 درصد این پروژه را در اختیار خواهد داشت و این شرکت برای 50 درصد دیگر آن کارخانه ای احداث می کند و به صورت حق العمل کاری به شرکت ملی نفت اجاره خواهد داد.
سیفی احداث پلنت های ال ان جی و تولید را بر عهده شرکت چینی عنوان کرد و میزان تولید این پروژه را 20 میلیون تن ال ان جی در سال دانست.
وی ظرفیت تولید ال ان جی از میدان گلشن و فردوس را نیز 20 میلیون تن در سال عنوان کرد و گفت: شرکت سینوک و کی اس کی مالزی در حال مذاکره با شرکت ملی نفت هستند.
سیفی پروژه ال ان جی قشم را پروژه ای با تکنولوژی خاص عنوان کرد که میزان تولید آن از میدان گشوی جنوبی ، یک میلیون تن در سال است و فروش محموله های آن به صورت تک محموله ای خواهد بود.

از برنامه هدف صادرات گاز کشور عقب هستیم

وی درباره برنامه صادرات گاز کشور گفت: برنامه هدف صادرات گاز کشور در سال 2007 معادل 77/13  میلیارد متر مکعب بوده اما در حال حاضر میزان صادرات گاز کشور 5/8 میلیارد متر مکعب در سال است و از جمله دلایل محقق نشدن این هدف علاوه بر افزایش نیافتن صادرات گاز به ترکیه، تاخیر و اجرایی نشدن قرارداد کرسنت و صادرات گاز به ارمنستان است.
وی با اشاره به موقعیت استثنایی کشور در صادرات گاز به صورت خط لوله و ال ان جی، درباره پروژه های صادرات گاز کشور گفت: کشورهای اتریش، ارمنستان، آذربایجان، امارات، بحرین، ترکیه، سوئیس، عمان، کویت از جمله کشورهای خواهان گاز ایران هستند که با آنها در حال مذاکره هستیم.
به گفته سیفی براساس برنامه 1403 قرار است روزانه 485 میلیون متر مکعب گاز صادر می شود که با قیمت‌های فعلی درآمد حاصل از آن سالانه 45 میلیارد دلار خواهد بود و در مقایسه با درآمدهای نفتی ایران بسیار زیاد است.

هند تنها سه چهار ماه دیگر برای پیوستن به خط لوله صلح فرصت دارد

سیفی درباره حضور هند در پروژه خط لوله صلح گفت: با توجه به اینکه تراز انرژی اولیه هند صفر است و به شدت به انرژی نیاز دارند به نظر می رسد که به این پروژه ملحق شوند. ضمن اینکه استفاده از انرژی هسته ای نیز پروسه ای طولانی دارد و آنها نمی توانند نیاز امروز خود را فراموش کنند.
وی درباره اینکه چرا ایران بر ادامه مذاکرات با هند تاکید زیادی دارد اظهار داشت: ما اصراری بر حضور هند نداریم چراکه با 8 کشور در حال مذاکره برای صادرات گاز هستیم اما چون این پروژه را با حضور هند شروع کرده ایم می خواهیم با آنها ادامه دهیم. در ضمن ما مشکلات داخلی هند از جمله فشارهای خارجی، اظهارات مربوط به استفاده از انرژی هسته ای، رفع کردن نیاز خود با منابع ارزان تر و استفاده از مخازن خود را هم در نظر می گیریم و هم ما و هم پاکستان می خواهیم  پروژه ای را که با هند شروع کرده ایم با هم تمام کنیم.
سیفی درباره اینکه آیا مشکلات داخلی پاکستان بر خط لوله صلح تاثیرگذار خواهد بود یا نه پاسخ داد: شرکت ملی صادرات گاز شرکتی تجاری است نه سیاسی و از وزارت امور خارجه و وزارت اطلاعات در این باره مشورت می گیرد.
وی تاکید کرد: این وزارت خانه ها اظهار کرده اند که مشکلی در این زمینه وجود ندارد.
سیفی درباره اینکه آیا فشارهای آمریکا به هند مانع اجرای این پروژه شده است یا نه گفت: هند بارها در پاسخ به ما گفته هیچ کس را به منافع ملی خود ترجیح نمی دهد.
مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز درباره اینکه آیا پس از امضای قرارداد خط لوله صلح توسط ایران و پاکستان امکان حضور هند در این پروژه وجود دارد یا نه تصریح کرد: هند پس از امضای قرارداد، امکان حضور در خط لوله صلح را دارد البته ما نمی توانیم بیش از 3 تا 4 ماه آینده منتظر هند باشیم و هر چه هند دیرتر به پروژه ملحق شود، امکان تغییر نکات فنی کمتر می شود.
وی با بیان اینکه پاکستان با رشد اقتصادی خوبی که دارد از جمله بازارهای خوب صادرات گاز است، درباره تبدیل گاز ایران به ال ان جی و صادرات آن در پاکستان گفت: در این باره پیشنهادی به ایران داده نشده و قرار نیست پاکستان این کار را انجام دهد.
وی ادامه داد: پاکستان در بندر گوادر در حال ساخت اسکله 5/3 میلیون تنی برای واردات ال ان جی است نه تولید ال ان جی و خواهان خرید ال ان جی از ما هستند که به آنها گفته ایم با شرکت پرشین ال ان جی در این باره مذاکره کنند.
وی یادآور شد: پیشنهاد چین برای صادرات گاز ایران از طریق خط لوله به چین و نپال بوده است که این مساله را بررسی خواهیم کرد.
سیفی این مساله را که پاکستان به دنبال گاز ارزان است و گاز ایران را ارزان می خرد گفت: قیمت گاز در قرارداد خط لوله صلح از قیمت فروش گاز به ترکیه فاصله ندارد و بند مرور قیمت به صورتی که در قرارداد خط لوله صلح است تاکنون در قراردادی وجود نداشته است.

سیفی درباره صادرات گاز به اروپا نیز گفت: در حال حاضر مساله ما ترکیه است که باید برای حق ترانزیت به توافق برسیم و این کشور با توجه به افزایش مصرف 20 درصدی گاز خود به دنبال آن است تا بخشی از گاز ایران را که از آن عبور می کند دریافت کند از طرف دیگر کشورهای اروپایی هم با توجه به نیاز خود به شدت ترکیه را تحت فشار برای اجرای این پروژه قرار داده اند.

برای جایگزین صادرات گاز به امارات پیش بینی لازم شده است


سیفی درباره قرارداد کرسنت نیز اظهار داشت: ایران با توجه به بند مرور قیمت خواهان تغییر قیمت است و مشغول چانه زنی با اماراتی ها هستیم.
وی تاکید کرد: در صورت فسخ این قرارداد برای استفاده از گاز آن پیش بینی لازم انجام شده است.
وی درباره ارزش اقتصادی صادرات گاز به کشور امارات در حالی که توزیع گاز در آن کشور یارانه‌ای و در نتیجه قیمت‌های پیشنهادی آنها پایین است، گفت: دو شرکت المبادله و شیخ نشین راس الخیمه قیمت‌هایی بالاتر از قیمت پیشنهادی کرسنت را اعلام کرده‌اند و توزیع گاز آنها یارانه‌ای نیست.
وی تاکید کرد: به نظر می‌رسد بازار امارات برای دریافت با قیمت‌های بالاتر آمادگی پیدا کرده است. همچنین از آنجا که تعیین قیمت گاز با نفت فرق دارد و به‌صورت منطقه‌ای تعیین می‌شود، لذا در میدانی مانند سلمان یا باید گازش سوزانده شود و یا تبدیل به LNG کرده و صادر کنیم یا به مصرف داخلی برسانیم و در غیر این صورت صادرات آن به امارات گزینه مناسبی است و نباید هیچ بازاری را نادیده بگیریم.

سیفی درباره 9 ماهه شدن قرادادهای صادرات گاز گفت: این طرح برای برخی از کشورها مانند حوزه خلیج فارس اجرایی است، ولی برای کشورهایی مانند ترکیه که زمان سرما و گرمای هوا با ایران همزمان است امکان اجرا وجود ندارد.

پروژه خط لوله تاپ رقیب خط لوله صلح نیست


سیفی با بیان اینکه پروژه خط لوله ترکمنستان، افغانستان و پاکستان حتی اگر حمایت مالی شود بسیار گرانتر از خط لوله صلح خواهد بود ادامه داد: از سوی دیگر تاکنون درصد زیادی از خط لوله هفتم ساخته شده و خط لوله تا 200 کیلومتری مرز کشیده شده است.
وی تاکید کرد: پاکستان برای اجرای خط لوله صلح مناقصه ساخت این خط لوله را با در نظر گرفتن دو وضعیت حضور و عدم حضور هند در پروژه برگزار کرده و قرار است پیمانکار این پروژه آن را فاینانس کند.

کد خبر 118832

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =