آغاز حفاری اولین چاه اکتشافی در بلوک ساوه

همزمان با یکصدمین سال تولید نفت در ایران، مهندس سید محمود محدث از آغاز عملیات حفاری اولین چاه اکتشافی در بلوک ساوه، واقع در فلات مرکزی ایران خبر داد.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران در گفت و گو با خبرنگار شانا اظهار داشت: قرارداد اکتشاف و توسعه این بلوک سه سال پیش با شرکت تایلندی PTTEP منعقد شد که بر اساس آن این شرکت تایلندی می بایست 1900 کیلومتر خطوط لرزه نگاری را بررسی مجدد و به منظور پوشش کامل منطقه، خطوط لرزه نگاری جدیدی را طراحی کند و اجرای عملیات خطوط لرزه نگاری را دست کم در 600 کیلومتر در دستور کار قرار دهد.

وی ادامه داد: پس از مطالعه حجم عملیات جدید لرزه نگاری و احتساب 40 درصد افزایش، افزون بر 1040 کیلومتر خط جدید لرزه نگاری شد.

مهندس محدث توضیح داد: عملیات لرزه نگاری در 4 مهر 1375 آغاز شد و در 11 آذر 1375 پایان یافت، همچنین پس از تعبیر و تفسیر اطلاعات جامع لرزه نگاری، تاقدیس مناسبی که در جنوب شرق میدان گازی سراجه است، با نام تاقدیس سیلک به عنوان اولین هدف اکتشافی در بلوک ساوه مشخص شد.

وی گفت: این چاه در شمال شهرستان آران و بیدگل قرار دارد و برای سهولت در استقرار دکل حفاری و دسترسی به موقعیت تعیین شده جاده ای به طول 11 کیلومتر احداث شد و دکل حفاری در اردیبهشت سال جاری برای شروع حفاری در منطقه مستقر و در اول خرداد ماه شروع به حفاری کرد.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران اظهار داشت: این چاه با هدف کشف نفت و گاز تا عمق 5000 متر حفاری خواهد شد و سازند مخزنی قم مورد اکتشاف و ارزیابی قرار خواهد گرفت.

بلوک ساوه با وسعت 13500 کیلومتر مربع در حوضه رسوبی ایران مرکزی قرار دارد.

به گزارش شانا، ایران در سال های اخیر موفق به اکتشاف های موفق بسیاری شده است که کشف میدان های فوق عظیم آزادگان و یادآوران از جمله مهم ترین اکتشاف ها در سالهای اخیر به شمار می رود.

موفقیت در اکتشاف ذخایر نفت و گاز در ناحیه مرکزی ایران به دلیل نزدیکی به مراکز عمده مصرف از اهمیت استراتژیکی برای کشور برخوردار است.

کد خبر 130583

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =