احداث چهار تلمبه خانه جدید در مسیر خط لوله انتقال نفت خام ری- تبریز

چهار تلمبه خانه جدید در مسیر خط انتقال نفت خام ری- تبریز با هزینه ای نزدیک به 200 میلیارد ریال و با هدف افزایش ظرفیت انتقال فرآورده در این مسیر احداث شد.

مجری طرح احداث خطوط انتقال و تاسیسات توزیع فرآورده‌های نفتی شمال کشور در گفت و گو با خبرنگار شانا اظهار داشت: هم اکنون یک خط لوله 16 اینچ با ظرفیت انتقال روزانه 110 هزار بشکه، نفت خام (خوراک) مورد نیاز پالایشگاه تبریز را از ری به تبریز و یک خط لوله 14 اینچ نیز با ظرفیت انتقال روزانه 45 هزار بشکه، بخشی از فرآورده های مورد نیاز استان آذربایجان را از تهران به تبریز منتقل می کند.

مهندس سیاوش امیر هاشمی با اشاره به ضرورت افزایش ظرفیت خط لوله انتقال فرآورده و نفت خام از ری به تبریز گفت: تا کنون چهار گروه توربین به خطوط لوله انتقال 14 اینچ و 16 اینچ در مسیر تهران-تبریز سرویس می داد، ولی با توجه به بالا رفتن ظرفیت پالایشگاه و مصرف فرآورده در تبریز، چهار تلمبه خانه مستقل در مسیر شهرهای اشتهارد، ابهر، ایدلو و قره چمن برای خط انتقال 16 اینچ احداث خواهد شد.

وی در باره روند احداث چهار تلمبه خانه در مسیر ری-تبریز گفت: هم مراحل احداث و راه اندازی تلمبه خانه های اشتهارد، ابهر و ایده لو به پایان رسیده است و تلمبه خانه قره چمن نیز تا پایان بهمن ماه سال جاری راه اندازی خواهد شد.

امیرهاشمی ادامه داد: با احداث این چهار تلمبه خانه توربین های قدیمی تنها به خط 14 اینچ فرآورده سرویس خواهند داد و ظرفیت این خط از روزانه 45 هزار بشکه به 90 هزار بشکه در روز افزایش خواهد یافت.

وی نوع قرارداد طرح را در قالب پیمان ای.پی.سی اعلام و تصریح کرد: امور پیمانکاری این پروژه موسسه سپانیر از قرارگاه خاتم الانبیا و مهندسی مشاور طرح را گروه مهندسان مشاور پارس بر عهده دارد.

مجری طرح احداث خطوط انتقال و تاسیسات توزیع فرآورده‌های نفتی شمال کشور افزود: هم زمان با اجرای پروژه احداث چهار تلمبه خانه جدید در مسیر خط انتقال ری- تبریز، چهار واحد پست برق 63 کیلووات در کنار این تلمبه خانه ها با خط انتقال برق به طول 125 کیلومتر در مسیر این خط احداث شده است.

امیرهاشمی پیشرفت فیزیکی طرح احداث پست های برق را 99 درصد و خط انتقال را 92 درصد اعلام کرد.

به گفته وی پست های انتقال خط لوله انتقال اشتهارد، ابهر و ایدلو هم اکنون برق دار شده است و پست برق و خط انتقال قره چمن تا پایان دی ماه امسال همزمان با راه اندازی آن برق دار خواهد شد.

امیر هاشمی هزینه اجرای پروژه احداث چهار واحد پست برق تلمبه خانه ها را 150 میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: این پروژه به صورت یی.پی.سی و از سوی پیمانکار انجام می شود. 

کد خبر 137854

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =