ارائه طرح های توسعه ای برای میدان نفتی رگ سفید

متخصصان شرکت مناطق نفت خیز جنوب برای توسعه میدان نفتی رگ سفید، طرح هایی با سرمایه گذاری اندک به منظور جلوگیری از افت شدید تولید، جلوگیری از سوخته شدن گازهای همراه، امکان تولید پایدار از چاه های میدان و کاهش تعداد چاه های تعمیری ارائه کرده اند.

به گزارش شانا، محور این طرح های توسعه ای که متخصصان شرکت مناطق نفت خیز جنوب آن را ارائه کرده اند، روش تخلیه طبیعی نفت با انجام عملیات حفاری، تعمیر و تکمیل چاه و احداث تاسیسات جمع آوری و فرآورش گازهای همراه تولیدی و انجام مطالعه جامع است و در آن تلاش خواهد شد سقف کنونی 180 هزار بشکه در روز کنونی حفظ شود.

متخصصان شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب شرایط سرمایه گذاری نکردن و انجام سرمایه گذاری را در چهار گزینه برای میدان نفتی رگ سفید مقایسه و امکان سنجی فنی کرده اند.

انواع مختلف توسعه میدان رگ سفید شامل انجام ندادن هر گونه فعالیت توسعه ای و سرمایه گذاری در میدان، رعایت GOR مجاز کنونی میدان (460scf/stb)، رعایت چارچوب فعالیت های مصوب کنونی مناطق نفت خیز، انجام گسترده تعمیرات در چاه های با تولید گاز اضافی و رعایت GOR مجاز میدان تا سقف (1500scf/stb)، احداث تاسیسات جمع آوری، مایع گیری و انتقال گازهای همراه تولیدی است.

شاخص های اصلی طرح توسعه میدان نفتی رگ سفید تولید به روش تخلیه طبیعی، تلاش در جهت حفظ سقف کنونی تولید با حفر چاه های جدید و تعمیر و تکمیل چاه های موجود، افزایش سقف تولید کنونی و مدت نگهداشت سقف، منوط به نتایج مطالعه جامع؛
جمع آوری و مایع گیری از گازهای همراه و جلوگیری از سوخته شدن آن و تاسیسات روزمینی موجود در میدان است.

به طور کلی میدان نفتی رگ سفید به دو ناحیه رگ سفید یک و رگ سفید دو تقسیم می شود که ناحیه رگ سفید یک نیمه شمال غرب میدان را تشکیل می دهد و تحت کنترل شرکت بهره برداری آغاجاری بوده و ناحیه رگ سفید دو که نیمه جنوب شرق میدان را تشکیل می دهد و شرکت بهره برداری گچساران آن را اداره می کند.

14 مجموعه تفکیک گر سر چاهی در میدان رگ سفید موجود است و هم اکنون بخشی از گازهای همراه تولیدی میدان به کارخانه NGL-1300 واقع در «سیاهمکان» منتقل می شود.

تاسیسات روزمینی جدید مورد نیاز در میدان رگ سفید

با توجه به آن که از مجموع 180 هزار بشکه در روز تولید نفت میدان رگ سفید، 120 هزار بشکه در روز در ناحیه رگ سفید یک و 60 هزار بشکه در روز در رگ سفید دو تولید می شود، در صورت تولید GOR معادل 1500scf/stb، گازهای همراه تولیدی نواحی رگ سفید یک و دو به ترتیب برابر با 180 و 90 میلیارد فوت مکعب در روز خواهد بود.

به روز رسانی مطالعه جامع، حفاری 18 حلقه چاه جدید، تعمیر 42 حلقه چاه موجود و احداث تاسیسات جمع آوری، تراکم، فرآورش و انتقال گازهای مازاد همراه، در فاز اول به مدت زمان پنج سال عمده جزئیات عملیات پیش بینی شده در این میدان است.

بر پایه این گزارش که در آخرین شماره ماهنامه فنی و تخصصی اکتشاف و تولید به چاپ رسیده، اجرای فاز دوم پس از فاز اول، به مدت سه سال پیش بینی و تنها به احداث یک ایستگاه تراکم گاز در محل رگ سفید دو برای انتقال گازهای مازاد به «سیاهمکان» (NGL-1300) منحصر می شود.

در صورتی که نتیجه مطالعه جامع در نیمه سال 1388 موید افزایش GOR در بخش جنوب شرقی میدان رگ سفید شود، تاسیسات جمع آوری، تراکم و انتقال گاز در رگ سفید دو مورد نیاز خواهد بود که اجرای این بخش از فعالیت های احتمالی از سال 1391 به مدت سه سال پیش بینی شده است.

امید است با اجرای طرح توسعه میدان «رگ سفید»، اهداف پیش بینی شده در جهت نگهداشت سقف تولید کنونی و به ویژه جلوگیری از سوزانده شدن گازهای همراه تولیدی محقق شود.

میدان رگ سفید در 150 کیلومتری شرق اهواز در نزدیکی بندر دیلم واقع شده است. مخزن آسماری این میدان در سال 1343 شناسایی و کشف و میزان نفت در جای اولیه این میدان 5/16 میلیارد بشکه برآورد شده است و پیش بینی می شود 44/3 میلیارد بشکه از آن قابل برداشت باشد.

این میدان پس از میدان پازنان دارای دومین حجم کلاهک گازی در میان میدان های نفتی کشور است که میزان حجم گاز در جای اولیه آن حدود 7/7 تریلیون فوت مکعب برآورد شده است.

فشار اولیه مخزن میدان رگ سفید 4016 پام بوده است، در این میدان تاکنون 119 حلقه چاه حفر شده و تولید انباشتی از این میدان تا پایان سال 85 به 92/1 میلیارد بشکه رسیده که فشار مخزن را به 3470 پام کاهش داده است.

مخزن آسماری میدان «رگ سفید» یک طاقدیس بوم رنگ شکل با 45 کیلومتر طول و 16-7 کیلومتر عرض در سال 1951 توسط زمین شناسی روزمینی در سال های 1957 تا 1963 با مطالعات ژئوفیزیکی و نهایتا در سال 1964 به وسیله اولین چاه اکتشافی RS-1 به اثبات رسید.

این مخزن از دو برآمدگی (Culmination) با دو محور متفاوت تشکیل شده است که وجود کوه های «خویز» و «بنگستان» در جوار این میدان، یک سیستم هیدرودینامیک فعال در این میدان پدید آورده که در نتیجه 189 متر اختلاف در سطح تماس آب ـ نفت بین یال شمالی و جنوبی پدیدار شده است (اطلاعات فشار آب و آب زدگی اولیه بعضی از چاه ها در یال شمالی و جنوبی آن را تصدیق می کند).

همچنین به علت فعال بودن گسل عرضی در میدان رگ سفید در زمان رسوب گذاری سازند «سروک»، سازندهای «گورپی»، «ایلام» و «سروک بالایی» در قسمت شرقی میدان حضور نداشته و در لایه بندی مشاهده نشده است.

مطالعات جامع انجام شده بر روی میدان رگ سفید

شرکت های اکسون، پترسیم، نفت کیش CMG در تاریخ های 1355، 1375، 1383 روی مخزن میدان رگ سفید مطالعات جامع ای انجام داده اند.

مدل استاتیک و زون بندی سازندهای «آسماری» و «بنگستان» بر اساس لایه بندی سازندها، ارزیابی های پتروفیزیکی و توصیفات زمین شناسی از نمونه های مغزه ساخته شده است؛ به طوری که سازند «آسماری» به 10 زون شامل a1، a2، h1، h2، q، o، m، I، j و s (زون های a2.h1 عمدتا از سنگ های کربناته) و سازند «بنگستان» به هفت زون تقسیم شده است.

تاریخچه تصمیم ها و مصوبات اخیر در خصوص توسعه میدان رگ سفید

آخرین مطالعه جامع میدان «رگ سفید» در سال های 1380 تا 83 با مشارکت شرکت «نفت کیش» و شرکت کانادایی CMG، به کارفرمایی شرکت «مهندسی و توسعه نفت» و نظارت «شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب» صورت پذیرفته است.

مشاور بر اساس نتایج حاصل از مطالعات فوق، تولید 250 هزار بشکه در روز با نگهداشت سقف تولید به مدت 18 سال را برای میدان یادشده متصور دانست؛ از این رو در جلسه کمیته مشاوران مدیریت مخازن، به اعتقاد بیشتر اعضا، این میزان تولید با واقعیت های مخزن همخوانی نداشته و بسیار خوش بینانه تلقی شد.

هرچند بر اساس مصوبه هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران در ابتدا مقرر شد تا ظرفیت تولید 250 هزار بشکه در روز نفت خام به دست آید، اما در اصلاحات بعدی این رقم به 220 هزار بشکه در روز کاهش یافت.

بر اساس این مصوبه، اجرای طرح توسعه میدان به شرکت توسعه صنایع نفت و انرژی قشم (OEID) واگذار شد، اما به دلیل آن که شرکت مشاور نتوانست در مهلت مقرر شرکت سرمایه گذار مناسبی را پیدا کند؛ از این رو برای جلوگیری از تاخیر در اجرای طرح، توسعه میدان به شرکت ملی مناطق نفت خیز واگذار شد.

کد خبر 139278

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =