۷ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۳:۵۴
  • کد خبر: 144604
نگاهی به هزینه تولید نفت در کشورهای مختلف

هزینه استخراج و تولید نفت خام یکی از عوامل تاثیرگذار در قیمت گذاری این ماده است که با توجه به اندازه و میزان در دسترس بودن ذخایر نفتی در نقاط مختلف جهان متغیر است.

به گزارش شانا به نقل از خبرگزاری رویترز، شرکت های نفتی اغلب علاقه مند به ارائه اطلاعات دقیق درباره هزینه تولید نفت خود نیستند. اطلاعاتی که در ادامه می آید، برآوردهایی از هزینه استخراج نفت از میدان های فعال در کشورهای اوپک و برخی کشورهای دیگر است که به کمک تحلیلگران صنعتی و معامله گران حاصل شده است. همچنین در پایان ارزیابی کلی آژانس بین المللی انرژی را از این هزینه ها در مناطق مختلف تولیدکننده نفت خام جهان می خوانید.

برآورد هزینه استخراج هر بشکه نفت خام در کشورهای مختلف

عربستان سعودی

به دلیل نزدیک بودن ذخایر نفت خام عربستان سعودی به سطح زمین، نفت خام این کشور ارزان ترین نوع آن برای استخراج در دنیاست. همچنین اندازه میدان های این کشور، استخراج نفت را مقرون به صرفه می سازد.
بنابر برآوردهای موجود، هزینه عملیاتی استخراج هر بشکه نفت در عربستان سعودی به حدود یک تا دو دلار می رسد و هزینه کلی تولید شامل مخارج سرمایه ای، چهار تا شش دلار است.

عراق

استخراج نفت در عراق نیز به صورت تئوریک بسیار ارزان تمام می شود اگرچه برخی چالش های سیاسی و امنیتی در این کشور مانع انجام عملیات های استخراجی می شود.
تحلیلگران صنعتی برآورد می کنند کل هزینه استخراج هر بشکه نفت در این کشور بین چهار تا شش دلار است اگرچه این هزینه در برخی از میدان های این کشور بسیار بالاست.

امارات متحده عربی

هزینه عملیاتی و سرمایه ای استخراج هر بشکه نفت خام در کشور کوچک امارات متحده عربی در حدود هفت دلار است.
برپایه این گزارش، استخراج نفت از میدان های قدیمی و فراساحلی واقع در آب های عمیق بسیار گران تر از تولید این ماده از میدان های در دسترس واقع در کشورهای حوزه خلیج است.

نیجریه

بنابر اعلام تحلیلگران، تولید هر بشکه نفت خام در میدان های واقع در آب های بسیار عمیق نیجریه ممکن است به 30 دلار برای هر بشکه نیز برسد و این در حالی است که هزینه استخراج از میدان های واقع در خشکی این کشور به حدود 15 دلار برای هر بشکه است.

آنگولا

معامله گران در گفت و گو با رویترز اعلام کردند: هزینه استخراج هر بشکه نفت خام از میدان های فراساحلی آنگولا به حدود 40 دلار برای هر بشکه می رسد. این هزینه ها شامل هزینه های عملیاتی و سرمایه ای می شود.

همچنین هزینه های عملیاتی و سرمایه ای تولید هر بشکه نفت خام در کشورهای ایران، الجزایر، لیبی، عمان و  قطر در حدود 10 تا 15 دلار است.

قزاقستان

بنابر اعلام اتاق بازرگانی قزاقستان-انگلیس، هزینه تولید هر بشکه نفت خام در میدان های قزاقستان که اغلب بزرگ و به بهره برداری نرسیده اند، برای تولیدکنندگانی همچون شرکت دولتی نفت قزاقستان، «قزمونای گز» به حدود 15 تا 18 دلار می رسد و برای بزرگ ترین اپراتور نفتی این کشور، «تنگیزشورواویل» به حدود 10 تا 12 دلار می رسد.
تحلیلگران براین باورند که این هزینه ها ممکن است شامل هزینه های حمل و نقل نیز باشد، زیرا هزینه حمل نفت قزاقستان به بندرهای مقصد بالاست.

ونزوئلا

هزینه تولید (هزینه های عملیاتی و سرمایه ای) هر بشکه نفت خام در میدان های نفتی ونزوئلا که تقریبا از سن بالایی برخوردارند و کوچکند، در مجموع  به 20 دلار می رسد. البته این ارقام مربوط به تولید نفت از میدان نفتی اورکینوکو در حوزه های شنی این کشور نمی شود.
تحلیلگری نیز بر این باور است که استخراج هر بشکه نفت از میدان اورینوکو به حدود 30 دلار می رسد.

اکوادور

هزینه تولید هر بشکه نفت در کشور اکوادور که دارای میدان های نفتی کوچک و دور از بنادر است، به حدود 20 دلار برای هر بشکه می رسد.

انگلیس

بنابر اعلام اویل اند گز یو.کی، تولید هر بشکه نفت در بخش انگلیسی دریای شمال که دسترسی به نفت باقیمانده در آن بسیار دشوار است، به حدود 50 دلار می رسد. تحلیلگری نیز بر این باوراست که کل هزینه های عملیاتی و سرمایه ای استخراج نفت در این بخش حدود 50 دلار برای هر بشکه است.

آژانس بین المللی انرژی نیز در جدیدترین گزارش چشم انداز جهان انرژی خود در نوامبر 2008 برآوردهای خود را از هزینه تولید انواع نفت خام در نقاط مختلف جهان اعلام کرد که در ادامه می آید:

میدان های نفتی/منابع تولید نفت

 هزینه برآوردی تولید به دلار

خاورمیانه/شمال آفریقا

6-28

دیگر میدان های متعارف نفتی

6-39

طرح های ازدیاد تولید به روش تزریق co2

30-80

میدان های آب های عمیق و بسیار عمیق

32-65

طرح های ازدیاد تولید

32-82

میدان های واقع در قطب

32-100

میدان های دارای نفت سنگین/قیرطبیعی

32-68

نفت حاصل از سنگ شیل

52-113

کد خبر 144604

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =