هزینه تولید برق از سوخت‌های فسیلی در نیروگاه‌ها

شانا _ مجلس: مرکز پژوهش‌های مجلس پس از بررسی نحوه حضور بخش خصوصی در عرصه تولید انرژی از منابع انرژی های نوین اعلام کرد: هزینه تولید برق از سوخت‌های فسیلی در مقایسه با هزینه‌های تولید برق از نیروگاه‌های برق آبی کوچک، انرژی هسته‌ای و بادی بیشتر است.

به گزارش شانا به نقل از مرکز پژوهش های مجلس، دفتر مطالعات انرژی و صنعت و معدن این مرکز ضمن ارائه تعریفی اجمالی از انرژی ‌های نو و تجدیدپذیر و با تقسیم‌بندی آن به 3 گروه، به بررسی این موضوع پرداخته و ظرفیت‌های در دست اقدام نیروگاه‌های تجدیدپذیر غیر دولتی و جدول پیشرفت کار این پروژ‌ه‌ها را مورد ارزیابی قرار داد.

مرکز پژوهش ها همچنین نقش این انرژی‌ها در جهان و کشورهای پیشرفته و راه‌های جلب سرمایه بخش خصوصی به این سمت و موانع پیش رو را مورد توجه قرار داده و از آن جمله بر ضرورت اصلاح قانون، تعرفه‌ها، چگونگی اعطای تسهیلات بانکی و سایر موارد مرتبط تاکید کرده است.

این مرکز همچنین ضمن بررسی شاخص آلودگی و هزینه‌های زیست محیطی نیروگاه‌های فسیلی و غیر فسیلی تولیدکننده برق در ایران متذکر شد: بیشترین میزان انتشار کربن توسط نیروگاه‌های گازی با 1/233 گرم گاز کربنیک در هر کیلو وات ساعت و پس از آن نیروگاه‌های دیزلی با 1/214 گرم در هر کیلو وات ساعت است؛ در حالیکه بالاترین سهم تولید برق به نیروگاه‌های بخاری تعلق دارد و نیروگاه‌های گازی فقط 21 درصد تولید را در اختیار دارند.

بر اساس گزارش مرکز پژوهش های مجلس، هزینه‌های زیست محیطی تولید هر کیلو وات ساعت برق در نیروگاه‌های دیزلی 7/128 ریال است که بالاترین رقم را نشان می‌دهد و میانگین هزینه‌های زیست محیطی این نیروگاه‌ها نیز، حدود 5/97 ریال به ازای هر کیلو وات ساعت تولید برق اعلام شده است.

به گزارش شانا این مرکز در پایان تصریح کرد: متوسط هزینه کل تولید برق از سوخت‌های فسیلی حدود 247 ریال در هر کیلو وات ساعت است که در مقایسه با هزینه‌های تولید برق از نیروگاه‌های برق آبی کوچک، انرژی هسته‌ای و بادی بیشتر است و چنانچه دولت در بازار مداخله و هزینه‌های اجتماعی انتشار آلاینده‌های زیست محیطی نیروگاه‌های فسیلی را اخذ‌ کند، آنگاه بهره‌گیری از انرژی هسته‌ای و بادی نیز اقتصادی خواهد شد. 
 

کد خبر 145537

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =