شانا_ گروه پالایش و پخش: ایران با تولید روزانه حدود 14میلیون لیتر بنزین در مجتمع های پتروشیمی و 8 میلیون لیتر (از طریق تبدیل نفتای سبک) در پالایشگاه ها به مجموع ظرفیت تولید روزانه 66 میلیون و 500 هزار لیتر بنزین دست یافت.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران در گفت و گو با خبرنگار شانا، با اعلام این مطلب در باره مصوبه اخیر اتحادیه اروپا و دولت آمریکا برای تشدید تحریم ها برضد ایران تصریح کرد: این تحریم ها هیچ تاثیری در تامین سوخت مورد نیاز کشور ندارد و تمهیدات لازم برای مقابله با هرگونه محدودیت در فروش بنزین به کشور به کار گرفته شده است.

ضیغمی تصریح کرد: از اواخر مرداد امسال برای تامین بنزین مورد نیاز کشور، طرح تولید ضربتی بنزین در مجتمع های پتروشیمی دوباره بررسی و از حدود 30 روز گذشته این طرح در مجتمع ها آغاز و ظرفیت تولید بنزین کشور هم اکنون از حدود روزانه 45 میلیون لیتر به روزانه 66 میلیون و 500 هزار لیتر رسیده است که این مهم، قطع نیاز به واردات این فرآورده راهبردی را در پی دارد.

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش با بیان اینکه با اجرای طرح ضربتی بنزین در زمینه تولید این فرآورده به مرز خودکفایی رسیده ایم، گفت: با اجرای این طرح در یک ماهه اخیر 32 محموله فرآورده های نفتی به وسیله چهار کشتی با ظرفیت‌های مختلف از عسلویه به برخی پالایشگاه‌ها و  از بندر امام به بندر ماهشهر منتقل شده است.

ساخت 15 کیلومتر خط لوله برای انتقال بنزین تولیدی از پالایشگاه ها

ضیغمی با بیان این که در هفته های اخیر حدود 15 کیلومتر خط لوله 8 اینچ به صورت اضطراری احداث و حدود 700 تانکر جاده پیما برای انتقال فرآورده ها از مجتمع های پتروشیمی به کار گرفته شده است، افزود: با هدف خودکفایی در تامین بنزین کشور در بارگیری پتروشیمی‌ها نیز تغییراتی ایجاد شده است.

به گفته ضیغمی، میانگین مصرف روزانه بنزین کشور حدود 62 تا 64 میلیون لیتر و این در حالی است که حدود روزانه 45 میلیون لیتر بنزین در داخل تولید و بقیه بنزین موردنیاز، وارد می شد، ولی با اجرای طرح ضربتی تولید بنزین قادر خواهیم بود بنزین مورد نیاز کشور را در مجتمع های پتروشیمی و بدون نیاز به واردات تولید کنیم.

به گفته وی، تا سال آینده با بهره برداری از سه طرح مهم بنزین سازی در پالایشگاه ها از واردات بنزین بی نیاز خواهیم شد.

به گزارش شانا، وزیر نفت روز سه شنبه (16 شهریور) از افزایش تولید بنزین کشور به روزانه 66.5 میلیون لیتر خبر داده و گفته بود: از 20 روز پیش تولید بنزین در واحدهای پتروشیمی آغاز شده است و توانستیم در هفته اخیر روزانه این مقدار بنزین تولید کنیم.

وزیر نفت پیش تر عدد اکتان بنزین تولیدی پتروشیمی ها را بالا و قابل رقابت با بنزین وارداتی اعلام کرده بود.

طرح ضربتی تولید بنزین در مجتمع‌های پتروشیمی پس از تصویب تحریم‌های بیشتر بر ضد ایران و منع شرکت‌های خارجی از فروش بنزین به ایران مورد توجه قرار گرفت.

طرح تولید بنزین در شرایط اضطراری به مدت یک هفته و برای نخستین بار آبان ماه سال گذشته در سه مجتمع پتروشیمی برزویه، بوعلی سینا و بندر امام خمینی با ظرفیت تولید روزانه در مجموع بین 14 تا 16 میلیون لیتر بنزین اجرایی شد.

ضیغمی در تشریح جزئیات تولید بنزین در مجتمع های پتروشیمی گفت: با اجرای طرح تولید ضربتی بنزین در کشور، روزانه حدود 22 میلیون لیتر بنزین به ظرفیت تولید پالایشگاه ها افزوده می شود که حدود 14 میلیون لیتر آن از بنزین پیرولیز و ریفرمیت تولیدی مجتمع های پتروشیمی و بقیه از نفتای سبک تولیدی پالایشگاه ها تامین و برای مخلوط شدن با بنزین تولید داخل به پالایشگاه ها ارسال می شود.

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش یادآور شد: بنزین پیرولیز و ریفرمیت یکی از فرآورده‌های تولیدی مجتمع های پتروشیمی و نفتای سبک نیز از فرآورده های تولیدی پالایشگاه های کشور است که پیش از این به خارج از کشور صادر می شد، ولی با توجه به نیاز داخل هم اکنون از این فرآورده ها برای تولید بنزین مورد نیاز داخل استفاده می شود.

وی با بیان این که با اجرای طرح تولید ضربتی بنزین در کشور، روزانه حدود 22 میلیون لیتر بنزین به ظرفیت تولید پالایشگاه ها افزوده می شود، گفت: این رقم با توجه به میزان مصرف و نیاز کشور بین 18 تا 22 میلیون لیتر در روز متغیر است.

کد خبر 157630

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =