توافق جدید ایران و جمهوری آذربایجان برای افزایش واردات گاز

شانا _ گروه گاز:‌ جواد اوجی از امضای یک تفاهم‌نامه جدید گازی میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان خبر داد و افزود: با امضای این تفاهم‌نامه واردات گاز طبیعی ایران از این کشور همسایه در مرحله اول تا سقف روزانه 2 میلیون متر مکعب افزایش خواهد یافت.

به گزارش شانا به نقل از روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در باره نتیجه برگزاری دور جدید مذاکرات گازی ایران و جمهوری آذربایجان در باکو، گفت: این مذاکرات منجر به توافق جدیدی میان این دو همسایه شده است.

معاون وزیر نفت در امور گاز با بیان این‌که توافق‌های انجام شده سبب افزایش تعاملات گازی میان دو کشور خواهد شد، تصریح کرد: تا 20 روز آینده ایران واردات گاز خود را از این کشور همسایه را، به میزان 2 میلیون متر مکعب در روز می رسد و با افزایش ظرفیت خطوط لوله کنونی میان دو کشور در آینده نزدیک میزان واردات گاز طبیعی در مرحله دوم از این کشور به روزانه پنج میلیون متر مکعب خواهد رسید.

وی محوریت این مذاکرات را افزایش واردات گاز طبیعی و افزایش حجم سوآپ گازی از جمهوی آذربایجان اعلام و تصریح کرد: ایران و آذربایجان دی سال گذشته قراردادی برای انتقال سالانه 100 میلیون مترمکعب گاز طبیعی از این کشور به استان‌های شمالی ایران امضا کرده بودند.

بر پایه این گزارش، در این مذاکرات یک روزه که با حضور دکتر سید مسعود میرکاظمی وزیر نفت ایران، جواد اوجی معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران و جمعی از مقامات ارشد صنعت نفت جمهوری اسلامی ایران در باکو برگزار شد، ناطق علی اف وزیر صنعت و انرژی  کشور آذربایجان از روند مذاکرات و پیشرفت‌های حاصله بین این دو کشور همسایه در زمینه انرژی استقبال و اظهار خشنودی کردند.

به گزارش شانا، دکتر سید مسعود میرکاظمی، رئیس اوپک، روز چهارشنبه (22 دی ماه) با هدف مذاکره با مقامات آذربایجان در باره گسترش همکاری های فی مابین در حوزه انرژی و مدیریت انرژی در سطح بین الملل به باکو پایتخت جمهوری آذربایجان سفر و با الهام علی اف، رئیس جمهوری آذربایجان دیدار و دو طرف در باره توسعه روابط دو جانبه و همکاری بیشتر در پروژه های مشترک گفت و گو کردند.

دیدار و گفت و گو با ناطق علی اف، وزیر صنعت و انرژی آذربایجان از دیگر برنامه های سفر وزیر نفت به این کشور بود.

ایران و آذربایجان مناسبات گسترده ای در حوزه های مختلف دارند که سوآپ گاز و بررسی مسیر عبوری آذربایجان برای صادرات گاز ایران به اروپا بخشی از این مناسبات دو کشور در حوزه انرژی است.

خرید و فروش گاز طبیعی با کشورهای همسایه یکی از سیاست های جمهوری اسلامی ایران در زمینه انرژی است و هم اکنون ایران روزانه یک میلیون متر مکعب گاز از آذربایجان دریافت و آن را به جمهوری نخجوان سوآپ می کند.

بر اساس تفاهمنامه گازی میان ایران و آذربایجان، قرار است با افزایش ظرفیت خطوط لوله کنونی میان دو کشور، میزان کنونی سوآپ گاز در مرحله اول به روزانه 2 میلیون متر مکعب و در مرحله دوم به روزانه پنج میلیون متر مکعب برسد.

کد خبر 164450

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =