100 درصد سهام پالایشگاه نفت تبریز واگذار می شود

شانا _ گروه پالایش و پخش: تا کنون 77 درصد سهام شرکت پالایش نفت تبریز به بخش خصوصی واگذار شده است و بر اساس اعلام این شرکت، 23 درصد سهام باقی مانده آن نیز به زودی برای واگذاری عرضه می شود.

مدیر امور مالی شرکت پالایش نفت تبریز در گفت و گو با خبرنگار شانا با اعلام این خبر تصریح کرد: ‌از سال 86 تا کنون 40 درصد از سهام این پالایشگاه به سهام عدالت، 12 درصد به رد دیون، 15 درصد به سرمایه گذاری نفت و گاز پارس، حدود 10 درصد به شرکت های خصوصی کوچک یا اشخاص حقیقی واگذار شده است و هم اکنون 23 درصد سهام این پالایشگاه در اختیار شرکت ملی پالایش و پخش قرار دارد.

واگذاری 12 درصد دیگر از سهام پالایشگاه تبریز

مدیر امور مالی شرکت پالایش نفت تبریز تصریح کرد: بر اساس تصمیم سازمان خصوصی‌سازی، بلوک 12 درصدی سهام شرکت پالایش نفت تبریز روز سه‌شنبه (21 تیر) با قیمت هر سهم حدود 300 تومان در بورس عرضه می شود.

قاسم فیروزنیا با بیان این که هم اکنون 23 درصد سهام پالایشگاه تبریز در اختیار شرکت ملی پالایش و پخش است، افزود: با واگذاری سهام 12 درصدی این پالایشگاه در بورس، سهم شرکت ملی پالایش و پخش از 23 درصد کنونی به 11 درصد و در صورت واگذاری هشت درصد از سهام این پالایشگاه به رد دیون، سهم آن به سه درصد کاهش می یابد.

فیروزنیا افزود: با واگذاری سه درصد باقی مانده، سهم شرکت ملی پالایش و پخش در پالایشگاه تبریز به صفر می رسد و 100 درصد سهام این پالایشگاه به بخش خصوصی واگذار می شود.

مدیر امور مالی شرکت پالایش نفت تبریز با بیان این که قرار است 20 درصد سهام این پالایشگاه برای رددیون واگذار می شود، تصریح کرد: تا کنون 12 درصد سهام این پالایشگاه به رد دیون اختصاص یافته است که در صورت توافق وزارت نفت با سازمان خصوصی سازی، هشت درصد دیگر نیز به رددیون اختصاص خواهد یافت.

مدیر امور مالی شرکت پالایش نفت تبریز سود هر سهم این پالایشگاه را در سال گذشته 189 ریال اعلام و تصریح کرد: با توجه به تغییراتی که دولت در تخفیف فروش نفت خام به پالایشگاه ها ایجاد می کند، سوددهی پالایشگاه هر سال متفاوت است.

به گفته وی، دولت به ازای فروش هر بشکه نفت خام به پالایشگاه های کشور در سال 87، 6.3 درصد تخفیف، در سال 88، 6 درصد تخفیف و در سال گذشته پنج درصد تخفیف داده است.

به گزارش شانا، بر اساس توافق شرکت ملی پالایش و پخش و سازمان خصوصی سازی، سهم وزارت نفت از واگذاری‌ها باید 20 درصد فعالیت بازار باشد و در این صورت سهم 20 درصدی دولت در دو پالایشگاه آبادان و شازند اراک جمع می شود و هفت پالایشگاه دیگر به صورت 100 درصد به بخش خصوصی واگذار خواهد شد.

شرکت پالایش نفت تبریز در سال 1353 طراحی شد و در بهمن 1356 به بهره‌برداری رسید. دی 1377 ساختار اداری پالایشگاه به نوع شرکتی تغییر یافت و در دوره جدید فعالیت خود را با نام شرکت پالایش نفت تبریز آغاز کرد. این شرکت در زمینی به مساحت تقریبی 150 هکتار در ارتفاع 1362 متر از سطح دریا در جنوب غربی شهر تبربز واقع شده است.

ظرفیت اسمى اولیه پالایشگاه تبریز 80 هزار بشکه در روز بود که با اجراى طرح هاى ازدیاد ظرفیت، هم اکنون این رقم به 110 هزار بشکه در روز افزایش یافته است، نفت خام مورد نیاز این پالایشگاه از میدان های نفتى اهواز ــ آسمارى و از طریق تاسیسات رى به وسیله یک خط لوله 16 اینچ تامین مى شود. 

کد خبر 172464

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =