خجسته مهر: امسال 16.5 میلیارد دلار در پارس جنوبی سرمایه گذاری می شود

شانا _ گروه نفت: معاون برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت با اشاره به نیاز چهارشرکت اصلی وزارت نفت برای 48 میلیارد دلار سرمایه گذاری گفت امسال 16.5 میلیارد دلار در پارس جنوبی سرمایه گذاری می شود.

معاون برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت در گفت و گو با خبرنگار شانا اظهار کرد: چشم انداز صنعت نفت و گاز بسیار روشن است و  سند چشم انداز بیست ساله نظام در افق 1404 و سیاست های کلی نظام در بخش نفت و گاز مبنای راهبردهای افزایش قابلیت های ذخایر و منابع هیدروکربوری و توسعه صنایع بوده و شرایط را برای ارتقای جایگاه صنعت نفت و گاز ایران به بالاترین سطح منطقه ای فراهم خواهد کرد. 

مهندس محسن خجسته مهر در باره سرفصل های اصلی وزارت نفت در برنامه پنجم گفت: حفظ جایگاه دومین تولید کننده نفت در اوپک و دستیابی به جایگاه دوم جهانی در تولید گاز طبیعی با توجه به ضرورت استفاده از مخازن مشترک نفت و گاز و نیز دستیابی به جایگاه اول منطقه از لحاظ ارزش تولید مواد و کالاهای پتروشیمی به منظور ایجاد بالاترین ارزش افزوده از منابع هیدروکربوری کشور از سرفصل های اصلی برنامه پنجم در وزارت نفت است.

مهندس خجسته مهر افزود: تکالیف وزارت نفت در قانون برنامه پنجم توسعه به طور کامل برنامه ریزی شده و ماده 125 این قانون از اهمیت خاصی برخوردار است که بارزترین آنها عبارتند از: توسعه میدان های نفت و گاز و افزایش تولید صیانت شده بمنظور افزایش ظرفیت تولید نفت خام به میزان روزانه یک میلیون بشکه و گاز طبیعی 250 میلیون مترمکعب با حفظ ظرفیت تولید سال 1389 و میزان تولید سال 1388؛ همچنین انعقاد قرارداد توسعه و تولید از کلیه میادین مشترک شناخته شده مورد تاکید قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: در این میان تدوین «سند ملی راهبرد انرژی کشور» به عنوان سند بالادستی بخش انرژی برای دوره زمانی بیست و پنج ساله با همکاری سایر دستگاه های مربوطه، تدوین «برنامه اجرائی طرح جامع انرژی کشور» با همکاری سایر دستگاه های مربوطه از مواردی است که باید اجرایی شود.

خجسته مهر افزود: اولویت توسعه و افزایش تولید از میادین مشترک به ویژه توسعه میدان گازی پارس جنوبی، انتقال و بکارگیری فناوری های جدید در عملیات اکتشافی از دیگر اهداف برنامه پنجم در وزارت نفت است.

معاون برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت ادامه داد: انعقاد قراردادهای اکتشاف و توسعه بمنظور شناسایی و اکتشاف هرچه بیشتر منابع نفت و گاز در سراسر کشور درماده 126 قانون برنامه پنجم مورد تاکید قرار گرفته است و ما باید ضریب موفقیت عملیات اکتشافی را بالا ببریم.

رشد اکتشاف نفت و گاز نسبت به اهداف برنامه پنجم توسعه

خجسته مهر با بیان این که در برنامه پنجم می بایست 8 میلیارد بشکه نفت کشف می کردیم اما 21میلیارد بشکه کشف شد، تصریح کرد: در کل ما 270 درصد نسبت به برنامه رشد داشتیم و 2.5 برابر تولید گاز کشف کردیم و بدین ترتیب نسبت اکتشاف نفت و گاز به تولید 1.5 برابر شده است.

وی افزود: در ماده 129 ایجاد «مدیریت اکتشاف، توسعه و تولید» در وزارت نفت بمنظور تقویت سازکارهای اعمال حق حاکمیت و مالکیت بر منابع نفت و گاز مورد تاکید قرار گرفته و ایجاد فضا و شرایط رقابتی از طریق صدور پروانه اکتشاف، توسعه و تولید برای شرکت های تابعه شرکت ملی نفت مورد توجه قرار گرفته است.

مهندس خجسته مهر ادامه داد: مطابق با ماده 129 برنامه پنجم برای ایجاد فضای رقابتی کلیه شرکت های تابعه شرکت ملی نفت پروانه اکتشاف، بهره برداری و تولید صادر می شود و وزارت نفت برای طرح های توسعه و تولید که جنبه صیانتی داشته و به لحاظ فنی و اقتصادی توجیه پذیر بوده و توان احراز شدن داشته باشد، پروانه صادر خواهد کرد.

معاون برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت تصریح کرد: صدور پروانه با حفظ اعمال مالکیت و حاکمیت صادر خواهد شد.

وی ادامه داد: اعمال نظارت بر صیانت از تولید و مخزن طرح های مصوب صیانتی بر عهده وزارت نفت است و نظارت دقیق بر مخازن از وظایف حاکمیتی به شمار می رود.

راه اندازی سامانه اندازه گیری و انتقال اطلاعات تولید نفت و گاز

مهندس خجسته مهر در ادامه از راه اندازی سامانه اندازه گیری و انتقال اطلاعات تولید نفت و گاز خبر داد و گفت: با یک شرکت صاحب نام داخلی قراردادی منعقد شده است تا سیستم یکپارچه اندازه گیری و کنترل دیتا را طراحی کند و برای این امر 350 میلیون یورو اعتبار در نظر گرفته شده است.

مهندس خجسته مهر گفت: اعطای تسهیلات برای بخش های خصوصی و تعاونی طبق ماده 128 قانون برنامه پنجم از مهم ترین تکالیف در نظر گرفته شده است که تمام آنها حاکمیتی است.

وی ادامه داد: در ماده 129 نیز تکلیف شده است که اختصاص یک درصد از طرح های توسعه ای برای ارتقای فناوری و توسعه فعالیت های نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی باید انجام شود.

وی افزود: افزایش تولید گاز طبیعی از میدان پارس جنوبی از تکالیف وزارت نفت است و تضمین تامین گاز کافی برای تزریق به میادین نفتی پیش بینی شده و ما باید گاز را طبق برنامه به این میادین تزریق نماییم.

وی ادامه داد: سیاست وزارت نفت توسعه پروژه های تزریق گاز به میادین نفتی است و در حال حاضر به 13 میدان گاز و به 5 میدان دیگر آب تزریق می شود که به 11 میدان در مناطق نفت خیز جنوب گاز تزریق می شود.

مهندس خجسته مهر در مورد توسعه میادین مشترک اظهار کرد: حدود 40 میدان نفتی و گازی طبق برنامه پنجم باید توسعه یابند و به تولید برسند و در مجموع 54 میدان هستند که افزایش ظرفیت داشته و یا می یابند.

وی ادامه داد: 14 میدان از 54 میدان مذکور شامل افزایش ظرفیت تولید در خشکی و دریا قرار دارند.

مهندس خجسته مهر تصریح کرد: در بخش میادین مشترک در حال حاضر تولید ما حدود 250 هزار بشکه نفت و 250 میلیون مترمکعب گاز است که تا پایان برنامه باید به 850 هزار بشکه نفت و 854 میلیون مترمکعب گاز برسد و افزایش ظرفیت تولید گاز عمدتا از میدان پارس جنوبی است.

سرمایه گذاری 16.5 میلیارد دلاری در میدان گازی پارس جنوبی در سال جاری

مهندس خجسته مهر در مورد سرمایه گذاری در صنعت نفت ایران اظهار کرد: امسال 48 میلیارد دلار باید در چهار شرکت اصلی سرمایه گذاری کنیم و سال گذشته نیز 17.5 میلیارد دلار در شرکت ملی نفت ایران سرمایه گذاری شد و به طور کلی صنعت نفت ایران در سال 1389، 24 میلیارد دلار سرمایه گذاری را شاهد بود.

معاون برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت افزود: توسعه میادین مشترک و در صدر آنها پارس جنوبی از اولویت های کاری وزارت نفت در برنامه پنجم توسعه است و امسال 16.5 میلیارد دلار در میدان گازی مشترک پارس جنوبی سرمایه گذاری خواهد شد.

کد خبر 173516

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =