حفاری 3 چاه جدید در میدان نفتی اسفند

شانا _ گروه نفت: برای افزایش بهره وری از سکوی نفتی ایلام واقع در میدان نفتی اسفند (سیری E) سه حلقه چاه جدید حفاری خواهد شد.

رئیس سکوی نفتی ایلام در گفت و گو با خبرنگار شانا با اشاره به حفر 3 چاه جدید اظهار کرد: پیش بینی ها بیانگر آن است که هر یک از این چاه ها ظرفیت تولید 1500 تا 2000 بشکه نفت را خواهد داشت.

علیرضا صفرعلیان افزود: پروژه کنترل پساب های صنعتی و نیز تفکیک آب همراه با نفت به زودی به مرحله اجرا در خواهد آمد و کیفیت نفت تولیدی افزایش خواهد یافت.

وی با بیان اینکه این سکو واقع در 18 کیلومتری جزیره سیری، دارای دو سکوی فرعی است اظهار کرد: سکوی مادر با یک پل 80 متری به سکوی شماره یک وصل است و سکوهای ایلام 2 در شمال با 2.5 کیلومتر فاصله و ایلام 3 در جنوب سکو با 3.2 کیلومتر فاصله با سکوی مادر در ارتباط هستند.

صفرعلیان افزود: این سکو در سال 1998 میلادی از سوی شرکت توتال ساخته شد و اکنون نیروهای متخصص داخلی آن را اداره می کنند و همه امور فنی و مهندسی این سکو به کوشش آنان در حال انجام است.

وی در باره چاه های این میدان نفتی گفت: چهار حلقه چاه تولیدی در سکوی ایلام 1 قراردارد و شش چاه تزریقی آب نیز در حال فعالیت است، ضمن آن که در سکوی ایلام 2 سه چاه تولیدی و در ایلام 3 پنج حلقه چاه تولیدی همراه با سه چاه تزریقی وجود دارد.

رئیس سکوی نفتی ایلام ادامه داد: این منطقه از عمیق ترین نقاط خلیج فارس به شمار می رود و هم اکنون تولید خالص این میدان روزانه حدود 41 هزار بشکه نفت است و تزریق آب به مخازن نیز حدود 65 هزار بشکه در روز انجام می شود.

صفر علیان افزود: این میدان 90 میلیون فوت مکعب گاز تولید می کند که این گاز علاوه بر تامین گاز موردنیاز جزیره سیری، با خط لوله به جزیره کیش ارسال می شود.

وی گفت: گاز مورد نیاز نیروگاه های جزیره کیش از گاز تولیدی این سکو تامین می شود و این سکو توان آن را دارد که گاز تولیدی خود را به جزیره قشم نیز ارسال کند.

مهندس صفرعلیان با اشاره به بهره برداری از پروژه ان جی ال سیری در آینده نزدیک اظهار کرد: خوراک مورد نیاز این واحد تولیدی نیز از طریق سکوی ایلام تامین خواهد شد.

رئیس سکوی نفتی ایلام ادامه داد: نفت تولیدی از طریق خط لوله ای 16 اینچ و گاز تولید شده از طریق خط لوله ای 18 اینچی به جزیره سیری منتقل می شود، همچنین خط لوله 16 اینچ دیگری آب مورد نیاز برای تزریق را از جزیره سیری به سکو برای تزریق ارسال می کند.

کد خبر 175254

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =