قرارداد 1.9 میلیارد دلاری توسعه میدان آذر با کنسرسیوم ایرانی امضا شد

شانا _ گروه نفت: قرارداد 1.9 میلیارد دلاری توسعه میدان نفتی مشترک آذر در غرب ایران با کنسرسیوم داخلی شامل شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت ایران (اویک) و صندوق سرمایه گذاری بازنشستگی صنعت نفت امضا شد.

به گزارش خبرنگار شانا، این قرارداد بعدازظهر امروز، سه شنبه (19 مهر) در ساختمان مرکزی وزارت نفت به امضای احمد قلعه بانی، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران و رکن الدین جوادی، مدیرعامل شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت ایران (اویک) رسید.

مهندس رستم قاسمی، وزیر نفت، در مراسم انعقاد قرارداد بزرگترین میدان نفتی باقی مانده مشترک با بیان این که محور کاری کنونی وزارت نفت بر مبنای افزایش تولید نفت و گاز است، گفت: تلاش شرکت های زیرمجموعه صنعت نفت بر این است که تولید نفت و گاز افزایش یابد.

وی افزود: در این زمینه نیز به زودی برنامه های افزایش تولید به همراه میزان سرمایه گذاری لازم و مقدار آن اعلام خواهد شد و از این پس قراردادهای مختلفی برای افزایش تولید نفت و گاز منعقد خواهد شد.

وی به انعقاد قرارداد توسعه میدان آذر اشاره کرد و گفت: مدت مذاکره و انعقاد قرارداد توسعه این میدان با کشورهای خارجی به طول انجامید و عملا این شرکت ها برای حضور در این میدان تمایلی نشان ندادند.

مهندس قاسمی از برگزاری نشستی مشترک با یکی از شرکت های خارجی برای توسعه میدان نفتی آذر در 20 روز گذشته خبر داد و گفت: همزمان با اتمام فرصت 20 روزه، وزارت نفت ایران قرارداد توسعه میدان نفتی آذر را با کنسرسیوم داخلی منعقد کرد.

وی افزود: ایران به هیچ وجه نمی تواند زمانی طولانی برای مذاکره با شرکت های خارجی در زمینه توسعه میادین مشترک اختصاص دهد.

وزیر نفت گفت: تولید نفت از میدان آذر به صورت زودهنگام طی 36 ماه آینده به 30 هزار بشکه در روز خواهد رسید و در نهایت این میدان روزانه 65 هزار بشکه تولید نفت خام خواهد داشت.

ناجی سعدونی نیز در این مراسم اظهار داشت: در مدت کوتاهی که از حضور مهندس قاسمی، وزیر نفت، در وزارت نفت می گذرد، برنامه های توسعه و تولید از میدان های مشترک به صورت جدی تری نسبت به گذشته دنبال شده است.

وی با اشاره به این که امضای قرارداد و مذاکره برای انتخاب توسعه دهنده میدان نفتی مشترک آذر 5 تا 6 سال به طول انجامیده است، گفت: متاسفانه به دلایل مختلف شرکت های خارجی از توسعه این میدان سرباز زدند.

وی گفت: هم اکنون مقدمات لازم و زیرساخت ها در میدان نفتی آذر از سوی شرکت متن فراهم شده و به زودی کار توسعه این میدان آغاز خواهد شد.

وی از حضور شرکت اویک و صندوق سرمایه گذاری بازنشستگی صنعت نفت در توسعه میدان نفتی آذر خبر داد و گفت: بر اساس این قرارداد که امروز با این شرکت ها امضا شد، طی 36 ماه آینده تولید نفت از این میدان با 30 هزار بشکه آغاز خواهد شد و ظرف مدت 55 ماه از تاریخ انعقاد این قرارداد، تولید این میدان به 65 هزار بشکه در روز خواهد رسید.

کد خبر 178278

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =