تلمبه‌خانه جدید مرکز انتقال نفت شهید چمران به بهره‌برداری رسید

شانا _ گروه پالایش و پخش: همزمان با دهه مبارک فجر در مراسمی با حضور مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران، دو پروژه مرکز انتقال نفت شهیدچمران و شهید عقیلی دهنوی در اهواز به بهره‌برداری رسید.

به گزارش شانا به نقل از روابط عمومی شرکت خطوط لوله و مخابرات منطقه خوزستان، مدیر شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران در این مراسم گفت: در سال جهاد اقتصادی با نوسازی حدود 845 کیلومتر خطوط انتقال نفت خام و فرآورده و تغییر مسیر خطوط انتقال نفت خام از شهرها به حاشیه، ضمن ایمن سازی اماکن مسکونی حدود 200 هزار بشکه به ظرفیت انتقال خطوط لوله کشور اضافه شد.

علی زیار تاکید کرد: امسال افزون بر بهره برداری از دو تلمبه خانه میاندوآب تبریز و شهید چمران اهواز، یک دستگاه فشار شکن در منطقه مرکزی و چهار مخزن ذخیره به ظرفیت 160 میلیون لیتر به بهره برداری رسید که درمجموع در این پروژه ها افزون بر 32 میلیارد ریال سرمایه گذاری شده است.

وی با اشاره به بهره برداری از سه پروژه تکمیل و راه اندازی مرکز انتقال نفت شهید چمران، بازسازی و تعویض لوله های آسیب دیده مرکز انتقال نفت شهید دهنوی و تغییر مسیر 36 کیلومتر خط لوله 12 اینچ در کلانشهر اهواز گفت: امیدوارم با ارتقای دانش و مهارت های فنی مهندسان در مجموعه شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران شاهد آن باشیم که پروژه های در دست اقدام زودتر از موعد راه اندازی شود و به بهره برداری برسد.

بر پایه این گزارش، مدیر منطقه خوزستان نیز در این مراسم، پایداری انتقال مواد نفتی، از مدار خارج کردن خطوط لوله فرسوده و جایگزین کردن خطوط لوله جدید و خارج کردن خطوط لوله از شهر را از مهم ترین سیاست های این منطقه خواند و افزود: مرکز انتقال نفت شهید چمران پمپاژ حدود 500 هزار بشکه نفت خام را به عهده دارد.

اسکندر انصاری گفت: خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه خوزستان دارای 20 توربوپمپ به قدرت 83 هزار و 600 اسب بخار و 28 دستگاه الکتروپمپ به قدرت 37 هزار 700 اسب بخار است و 600 هزار بشکه نفت خام را که از سوی شرکت های نفت و گاز آغاجاری، شرکت نفت مناطق مرکزی و شرکت بهره برداری نفت و گاز مارون تولید می شود را به پالایشگاه های آبادان، اراک، تهران، زنجان و تبریز منتقل می کند.

وی تاکید کرد: در بخش مخابرات 22 ایستگاه فعال داریم که کار ارتباط میان شرکت خطوط لوله و مخابرات منطقه خوزستان و شرکت های پخش فرآورده های نفتی استان، پالایشگاه آبادان، شرکت بهره برداری نفت و گاز آغاجاری، بهره برداری نفت و گاز مسجد سلیمان، بهره برداری نفت و گاز کارون و مارون، شرکت گاز بیدبلند و مهم تر از همه مرکز پزشکی از راه دور شهرستان آغاجاری و اهواز را انجام می دهد.

انصاری افزود: سال گذشته دو خط لوله 12 و 16 اینچی که فرآورده های پالایشگاه آبادان به ظرفیت 170 هزار بشکه را از درون شهر به مرکز انتقال نفت شهید دهنوی (نظامیه) انتقال می دادند، از محدوده شهر خارج شد که با این اقدام، احتمال انتشار مواد نفتی به محیط های مسکونی به صفر رسید و مخاطرات احتمالی بهداشت محیط زیست حفظ شد.

به گزارش شانا، پروژه احداث تملبه خانه جدید شهید چمران اهواز به منظور ایجاد پایداری بیشتر در سیستم انتقال نفت خام در مسیر اهواز - ری و با سرمایه ای افزون بر 38 میلیارد و 870 میلیون تومان اجرا شده که مجری آن یکی از زیرمجموعه های قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاست؛ این تلمبه خانه شهید چمران در مسیر انتقال نفت خام خط لوله اهواز - ری واقع شده، شامل چهار دستگاه توربین است.

شرکت خطوط لوله و مخابرات منطقه خوزستان، گستره وسیعی از استان خوزستان را در بر می گیرد؛ به گونه ای که قاعده این حرم از آبادان تا ماهشهر و رأس آن تا پل زال و محدوده منطقه لرستان واقع شده؛ این منطقه دارای 10 مرکز انتقال نفت و تاسیسات انتهایی به اضافه ناحیه آبادان است. 

کد خبر 184692

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =