موافقتنامه طرح توسعه میدان نفتی بند کرخه امضا شد

شانا_ گروه نفت: موافقتنامه طرح توسعه میدان نفتی بند کرخه بعدازظهر امروز (سه شنبه) میان شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) و شرکت سرمایه گذاری سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح (ساتا) امضا شد.

به گزارش خبرنگار شانا، میدان نفتی بند کرخه در 30 کیلومتری شمال غربی اهواز قرار دارد؛ این میدان حالت کوهانکی دارد و شامل 3 کوهانک جنوبی، شمالی و میانی می شود.

مخازن هدف در این میدان سازند ایلام و سروک است. کوهانک جنوبی در این میدان برای اجرای فاز اول توسعه در نظر گرفته شده است.

فعالیت های پیش بینی شده در فاز اول توسعه میدان نفتی بند کرخه شامل تهیه برنامه جامع توسعه میدان (ام دی پی)، تولید حدود 20 هزار بشکه نفت در روز، ساخت تاسیسات بهره برداری موردنیاز برای فرآورش نفت تولیدی از میدان، ساخت راه ها و زیرساخت های موردنیاز، ارزیابی کوهانک میانی و شمالی در هر دو لایه ایلام و سروک برای توسعه در فاز دوم، برنامه ریزی برای ازدیاد برداشت از مخزن و چاه با کمک روش های فرازآوری مصنوعی در فاز دوم و انجام مطالعات و فعالیت آزمایشگاهی برای ارائه روش های بازیافت پیشرفته است.

توسعه میدان بند کرخه به شیوه قراردادهای بیع متقابل انجام خواهد شد.

مطالعات اولیه در این میدان نشان می دهد لایه ایلام در کوهانک جنوبی و میانی با ظرفیت افزون بر 2 میلیارد بشکه نفت درجا است برآوردها نشان می دهد تقریبا 1.9 میلیارد بشکه نفت درجا در لایه سلوک این میدان قرار دارد.

نفت ارزیابی شده در لایه ایلام دارای درجه سنگینی API 23 و نفت لایه سروک دارای درجه سنگینی API 18 است.

این میدان در سال 1387 به شرکت مهندسی و توسعه نفت واگذار شده که به منظور بهره برداری از آن پروژه های لرزه نگاری، حفاری، 2 حلقه چاه و ایجاد تاسیسات روزمینی، تولید زودهنگام به میزان 7 هزار و 500 بشکه در روز در حال پیگیری است.

مطالعات زیست محیطی بند کرخه نیز برای بررسی اثرهای اجرایی پروژه ها بر محیط پیرامون از طریق شرکت خدمات مهندسی مشاور انجام و مجوز زیست محیطی لازم برای توسعه میدان از سوی سازمان محیط زیست صادر شده است.

برای اجرای عملیات حفاری حدود 10 کیلومتر راه در محوطه 4 چاه و فلر طراحی انجام شد که هم اکنون آماده بهره برداری است.
مطالعات مهندسی پایه روزمینی نیز در آبان 1390 و در مدت 5 ماه پایان یافته است.

 

کد خبر 189486

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =