ایران نفتکش های خارجی را با تایید وزارت نفت بیمه می کند

شانا _ گروه نفت: رئیس کل بیمه مرکزی ایران از بیمه کشتی های نفتکش خارجی توسط شرکت های بیمه داخلی با تایید وزارت نفت خبرداد.

به گزارش خبرنگار شانا، رئیس کل بیمه مرکزی ایران امروز دوشنبه (20شهریور) در یک نشست خبری اظهار کرد: تحریم های غیر قانونی اعمال شده علیه صنعت بیمه ایران بی اثر است و شرکت های بیمه داخلی، نفتکش ها و کشتی های حامل محصولات پتروشیمی را با بالاترین استانداردهای بین المللی بیمه کرده اند.

محمد کریمی درباره بیمه های پی اند آی نیز به خبرنگار شانا گفت: این بیمه در قالب یک کلوب بیمه ای به فعالیت می پردازد و کنسرسیومی از شرکت های داخلی در آن عضو است که نفتکش های ایرانی را بیمه می کند.

وی افزود: شرکت های بیمه داخلی آمادگی دارند نفتکش های خارجی را پس از تایید و کسب مجوز از وزارت نفت در آب های ایران تحت پوشش بیمه ای قرار دهند و در این مورد مذاکره های خوبی با وزارت نفت در جریان است.

کریمی ادامه داد: تحریم ها سبب ایجاد جهش بزرگ در صنعت بیمه ایران شده و اکنون شرکت های بیمه ای داخلی علاوه بر بیمه نفتکش ها در بیمه پالایشگاه ها و نیرو گاه ها نیز عملکرد مطلوبی دارند.

وی با انتقاد از تحریم های غیر قانونی شرکت های بیمه ایرانی تصریح کرد: بیمه پیام آور صلح و دوستی است.

رئیس کل بیمه مرکزی ایران با بیان این که تحریم بیمه نامه های نفتکش‌های ایرانی در سال گذشته از سوی آمریکا سبب صرفه جویی ارزی 700 میلیون دلار و جلوگیری از خروج این مبالغ از کشور شد، اظهار کرد: خوشبختانه شرکت های بیمه داخلی به خوبی توانستند پوشش‌های لازم برای نفتکش‌ها و هواپیماهای کشور ایجاد کنند .

وی ادامه داد: هم اکنون 25 شرکت بیمه ای در کشور فعال هستند و دو شرکت دیگر نیز مجوز فعالیت گرفته اند، ضمن آن که کل نمایندگی های شرکت های بیمه ای به بیش از 25 هزار نمایندگی رسیده است.

رئیس کل بیمه مرکزی افزود: 48 گروه متقاضی دریافت مجوز شرکت بیمه هستند اما برای ساماندهی این بازار، مجوزهای جدید ارائه نکرده ایم.

کریمی گفت: در 4 ماه نخست امسال 30 هزار میلیارد ریال حق بیمه تولیدی داشتیم که نشان دهنده تحقق رشد 62 درصدی در این بخش است، ضمن آن که خسارت‌های پرداختی نیز حدود 15 هزار میلیارد ریال بوده است.

پیش تر نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس، بیمه نفتکش های ایرانی در داخل را اقدامی به موقع و با اهمیت ارزیابی کرده و گفته است: این کار نشان می دهد نفت ایران به هیچ وجه قابل تحریم نیست.

تحریم های اتحادیه اروپا، انحصار بیمه گران غربی در بیمه های دریانوری را به شدت به چالش کشیده است؛ به گونه ای که چین و هند، دو مشتری عمده نفت ایران، خواهان استفاده از نفتکش های ایرانی شده اند تا دیگر به بیمه اروپایی ها نیازمند نباشند.
 
محمد علی خطیبی، مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران پیش تر در گفت و گو با خبرنگار شانا در این باره اعلام کرده بود: پیش تر بیمه محموله های نفتی در انحصار شرکت های بیمه گر غربی بود اما هم اکنون با توجه به فعال شدن شرکت های بیمه داخلی و فعال شدن بیمه های کشورهای خریدار نفت خام ایران، این انحصار شکسته و این موضوع سبب کاهش درآمد شرکت های بیمه گر غربی شده است.
 
وی همچنین تصریح کرده بود: عزم مشتریان نفت خام ایران برای ادامه تجارت نفتی خود با تهران سبب شده است تا این کشورها با انجام مذاکرات و یافتن راه حل های جایگزین، شرایط را به حال عادی بازگردانند.
 
هند، دومین مشتری اصلی نفت خام ایران پس از چین، همچنین به پالایشگران این کشور اجازه داده است تا برای خرید محموله های نفت خام ایران از بیمه و نفتکش های ایرانی استفاده کنند.
 
خطیبی نیز گفته بود: مشتریان نفت خام ایران برای انتقال نفت خریداری شده می توانند علاوه بر نفتکش های خود از ناوگان نفتکش های ایرانی و همچنبن بیمه های نفتی ما استفاده کنند.
 

کد خبر 194738

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =