طرح توسعه میدان نفتی توسن ماه آینده نهایی می شود

شانا _ گروه نفت: مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره از نهایی شدن طرح جامع توسعه (ام دی پی) میدان نفتی توسن در مرداد امسال از سوی پژوهشگاه صنعت نفت خبر داد.

محمود زیرکچیان زاده در گفت و گو با خبرنگار شانا، میدان نفتی توسن را یکی از چند میدان نفتی در اطراف جزیره قشم اعلام و تصریح: پیش بینی تولید ما از این میدان روزانه 25 هزار بشکه است، اما هم اکنون با پیمانکار طرح برای تولید روزانه فاز نخست روی 7 تا 10 هزار بشکه به توافق رسیده ایم.

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره حجم قرارداد میدان توسن با قرارگاه خاتم الاوصیا را 450 میلیون دلار اعلام کرد و گفت: هم اکنون شرکت نفت کیش با همکاری پژوهشگاه صنعت نفت درحال تهیه ام.دی.پی این میدان هستند که تا مرداد ماه امسال نهایی می شود.

به گفته زیرکچیان زاده قرارداد توسعه میدان توسن با قرارگاه خاتم الاوصیا در قالب بای بک در مدت زمان 36 ماه به امضا رسیده و طراحی این پروژه به شرکت سازه واگذار شده است.

وی افزود: توسعه میدان توسن هم اکنون وارد مرحله نهایی شده است.

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره تصریح کرد: شرح کار توسعه میدان توسن نهایی شده است و بر اساس آن چهار چاه در این میدان حفاری و یک سکوی دریایی باید در آن نصب شود و نفت تولیدی بوسیله خط لوله 30 کیلومتری از مسیر دریا برای فرآورش منتقل می شود.

بر پایه این گزارش، توافقنامه طرح توسعه میدان توسن با هدف انجام مطالعات پایه، مقدمات کار و ارائه پیشنهاد فنی و مالی خرداد ماه سال 91 میان شرکت نفت فلات قاره و قرارگاه سازندگی خاتم الاوصیا به امضا رسید.

میدان نفتی توسن در جنوب غربی جزیره قشم قرار دارد که تا مرز دریایی شمال امارات متحده عربی نیز گسترش یافته است.

شرکت پتروبراس برزیل عملیات اکتشافی این میدان را که پیش بینی می شود ۴۰۰ میلیون بشکه ذخیره درجا دارد، انجام داده است و برآورد می شود که ۲۵ درصد از این ذخیره در افق ایلام قابل استحصال باشد.

شرکت فلات قاره در نظر دارد که منطقه قشم که یکی از مناطق شش گانه فلات قاره ایران است را با ایجاد زیرساخت های لازم و اجرای طرح های توسعه میدان های نفتی و گازی هنگام، توسن، توسن شمال غربی، تفتان، هرمزها، گورزین، سلخ، دوستکو و فروز A , B به یکی از قطب های نفت و گاز انرژی کشور تبدیل  کند.

کد خبر 205892

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =