تولید و سازندگی شاخصه وزارت نفت در دوره مهندس زنگنه بود

شانا _ گروه نفت: مدیرعامل سابق شرکت ملی نفت ایران و مدیرعامل فعلی شرکت نیکو، درباره دوره وزارت مهندس بیژن نامدار زنگنه در وزارت نفت، گفت: شاخصه وزارت دوره آقای زنگنه در نفت، تولید و سازندگی بود.

به گزارش شانا، سیف الله جشن ساز، مدیرعامل سایق شرکت ملی نفت ایران و مدیرعامل فعلی شرکت نیکو، درباره دوره وزارت مهندس بیژن نامدار زنگنه در وزارت نفت، گفت: در آن دوره، ما نیاز داشتیم تا تولید را بالا ببریم. به همین دلیل باید در حوزه های جدید نفت و گاز اکتشاف می کردیم.

وی تصریح کرد: در دوران آقای زنگنه، تولید نفت بالا رفت و در بخش توسعه میادین نفتی و گاز پیشرفت خوبی کردیم که شاخص ترین آنها پارس جنوبی است. در دوره وزارت ایشان عملیات اجرایی 10 فار بصورت همزمان شروع شد که 5 فاز آن در زمان خود ایشان افتتاح شد.

جشن ساز که در دولت اول احمدی نژاد، هم مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب و هم مدیرعامل شرکت ملی نفت بود، افزود: به جرات می توانم بگویم در مورد توسعه و تولید نفت و گاز، در هیچ دوره ای به اندازه دوره آقای زنگنه کار نشد.

جشن ساز در بخش دیگری از سخنانش با انتقاد از عدم تطابق زمانبندی اعلام شده برای پروژه های 35 ماهه پارس جنوبی با واقعیت های موجود گفت: در این که فازهای میدان مشترک پارس جنوبی به سرعت باید به اتمام برسد بحثی نیست اما فرآیند طراحی، مهندسی و اجرای پروژه های بزرگی نظیر فازهای پارس جنوبی، را نمی توان فقط با دستور کوتاه کرد.

وی گفت: البته نمی توان نقش تحریم ها در تاخیر انجام پروژه ها را بی تاثیر دانست اما اعلام زمان 35 ماهه نیز برای اتمام فازهای جدید پارس جنوبی از ابتدا غیرکارشناسی بود.

مدیرعامل سابق شرکت ملی نفت درباره نقش وزیر نفت در راهبری نظام تولید نفت و گاز تصریح کرد:  همیشه اولین گزارشی که روی میز وزیر نفت قرار می گیرد گزارش روزانه تولید نفت و گاز بوده است و وزرایی که به فضای نفت آشنا بودند به این گزارش اهمیت می دادند و سعی می کردند مشکلات تولید را بلافاصله رفع کنند اما آنها که از فضای نفت سررشته ای نداشتند آنطور که باید و شاید یه بالا و پایین شدن تولید اهمیت نمی دادند.

جشن ساز با اشاره به شرایط سخت تحریم نفت و اولویت بازاریابی و فروش نفت گفت: اگر فکر شود که به این زودی ها از فشار تحریم رها می شویم درست نیست. پس اولین مسئله وزیر جدید چگونگی مواجهه با تحریم هاست. مسئله بعدی هم فروش نفت است. ما باید بازارهایمان را در دنیا حفظ کنیم چراکه دنیا نباید به عدم حضور نفت ایران عادت کند.

 مدیرعامل نیکو، شرایط فعلی را برای توسعه ظرفیت های داخلی شرابط مناسبی دانست و افزود: آقای قاسمی، وزیر فعلی، در زمینه توسعه میادین مشترک زحمات زیادی کشیدند و در بخش فروش نفت و فرآورده های نفتی، ابتکارات خوبی به خرج دادند که بخش عمده ای از آمار فروش روزانه نفت مرهون تلاشهای فردی ایشان است. با توجه به شرایط تحریم، ایشان عملکرد قابل قبول و خوبی داشتند.

مدیرعامل شرکت ملی نفت در دولت اول احمدی نژاد همچنین با اشاره به به اظهارات اخیر رئیس کمیسیون انرژی مجلس که خود به مدت دو سال در دولت دهم به عنوان وزیر نفت بوده است، گفت: این که گفته اند که آقای زنگنه باید از مدیران نفتی عذرخواهی کند ،  بنده می خواهم بگویم اگر بنا بر عذرخواهی است خیلی ها باید عذرخواهی کنند.

به گزارش شانا، بیژن نامدار زنگنه، روز گذشته، از سوی دکتر روحانی، بعنوان وزیر نفت پبشنهادی کابینه یازدهم، به مجلس شورای اسلامی معرفی شد. معرفی زنگنه با استقبال زیادی از طرف فعالان نفتی در دنیا مواجه شده است.


کد خبر 206455

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =