ثبت 259 اختراع داخلی و خارجی حاصل تلاش پژوهشگاه صنعت نفت

شانا_ گروه عمومی: پژوهشگاه صنعت نفت طی ده سال گذشته موفق به ثبت 130 اختراع داخلی، 129 اختراع خارجی و 9 نرم افزار صنعتی شده است.

به گزارش خبرنگار شانا واحد مالکیت فکری پژوهشگاه صنعت نفت با عهده دار بودن 4 مسئولیت مهم ثبت اختراع، ثبت علائم تجاری، ثبت نرم افزار و بررسی مقالات در سال های اخیر عملکرد مثبتی را در کارنامه فعالیت های خود به ثبت رسانیده است.

در حالی که حدود 10 سال از تاسیس واحد مالکیت فکری در پژوهشگاه صنعت نفت می گذرد، این واحد توانسته 130 اختراع داخلی با قابلیت دفاع بالا و کاربرد در صنعت، 129 اختراع خارجی در بیش از 31 کشور جهان و 9 نرم افزار صنعتی را به ثبت برساند و همچنین بسیاری از مقالات فنی و تخصصی را نیز مورد بررسی و تجزیه تحلیل قرار بدهد.

از بین 130 اختراع داخلی 50 مورد آن تائیدیه سازمان پژوهش های علمی و صنعت را نیز دریافت کرده است.

در حدود 150 سال است که بر دنیا اقتصاد نوآوری حاکم است و در این زمان شرکت یا بنگاه اقتصادی می تواند به فعالیت خود ادامه دهد که نوآور باشد، اما از سویی این نوآوری ها ممکن است پس از ورود به بازار مورد کپی برداری واقع شوند؛ بنابراین موضوع حمایت از مالکیت فکری و ثبت اختراعات و علائم تجاری در سال های اخیر از اهمیت بسیاری برخوردار شده است.

در ایران پژوهشگاه صنعت نفت نخستین مرکز دولتی و خصوصی حمایت از مالکیت فکری را تاسیس کرد تا بتواند در این راه همگام با سایر کشورهای مطرح دنیا قدم بردارد.

این مرکز هم اکنون توانسته است افرادی را نیز در زمینه وکالت حق ثبت اختراع آموزش دهد که با این دسته از متخصصان در دنیا برابری می کنند.

واحد مالکیت فکری پژوهشگاه با داشتن افراد متخصص در این زمینه معمولا از دو راه اعلام مخترعان به واحد و احراز اختراع از سوی واحد، اقدام به ثبت اختراعات می کند.

شرایط اختراع در ایران همانند سایر کشورها شامل نو بودن آن در دنیا، ابتکاری بودن آن و دارای کاربرد صنعتی بودن می شود.

هم اکنون در داخل کشور سالانه بیش از 10 هزار اختراع ثبت می شود که بیشتر اعلامی بوده و البته افراد متخصص زیادی برای بررسی شرایط اختراع ها وجود ندارند، اما از سال 1388 قانون کشور، ادارات را ملزم کرده است که روش خود را از اعلامی به احرازی تغییر بدهند.

این در حالی است که همه 130 اختراعی که در پژوهشگاه صنعت نف به ثبت رسیده اند قابل دفاع هستند.

ثبت علائم تجاری نیز به عنوان یکی دیگر از مسئولیت های واحد مالکیت فکری پژوهشگاه صنعت نفت مطرح است و این واحد به ثبت مادام العمر علائم تجاری می پردازد.

هم اکنون علامت تجاری پژوهشگاه صنعت نفت در بیش از 20 کشور دنیا به ثبت رسیده است.

همچنین محتوا و ارزش علمی مقالاتی که قرار است به منظور چاپ، نشر و یا هرگونه استفاده دیگر از پژوهشگاه خارج شود نیز مورد بررسی و تائید این واحد قرار می گیرد.

پژوهشگاه صنعت نفت اخیرا موظف شده است اختراعات، علائم تجاری و نرم افزارهایی که که از سایر واحدهای صنعت نفت کشور به این مجموعه ارسال می شود را نیز بررسی کرده و در صورت دارا بودن شرایط، به ثبت برساند؛ چگونگی روند انجام این کار ظرف یک هفته آینده مشخص خواهد شد.

در حال حاضر مراحل ثبت اختراع داخلی از یک تا 5 ماه و اختراعات خارجی از 2 تا 5 سال به طول می انجامد که پس از انجام این مرحله برخی از آن ها به منظور تجاری سازی واگذار می شوند.

در پژوهشگاه صنعت نفت 10 درصد اختراعات به ثبت رسیده برای انجام مراحل تجاری سازی واگذار شده اند.

گفتنی است فروش یا واگذاری اختراع انواع مختلفی دارد که شامل فروش کل امتیاز، فروش امتیاز غیر انحصاری و فروش انحصاری امتیاز می شود.

کد خبر 207450

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =