ضرورت کاهش انتشار گازهای گلخانه ای در دور دوم تعهدات کیوتو

شانا - گروه نفت: معاون مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران بر ضرورت استفاده از فرصت های موجود برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای در دور دوم تعهدات پروتکل کیوتو (2013 تا 2020) تاکید کرد.

به گزارش شانا به نقل از روابط عمومی شرکت ملی نفت ایران، معاون مدیربرنامه ریزی تلفیقی این شرکت در کارگاه آموزشی معرفی بهترین فناوری های موجود برای کاهش انتشار گاز متان در صنایع نفت و گاز با بیان این مطلب گفت: ضرورت دارد که در دور دوم تعهدات پروتکل کیوتو (2013 تا 2020) از فرصت های موجود برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای استفاده کرد.

عبدالرضا اسدی در مورد سهم انتشار گاز  CO2 (دی اکسید کربن) در کشور از سوی بخش های مختلف گفت: سهم انتشار گاز  CO2 از سوی صنایع تولید کننده انرژی در ایران 5.32 درصد، مسکونی و تجاری 4.24 درصد، حمل و نقل 7.21 درصد، کارخانجات 1.19 درصد و کشاورزی و جنگل 3.2 درصد است.

به گفته اسدی بر اساس آمارهای منتشر شده در بولتن سالیانه اوپک در سال 2009، ایران رتبه دوم پس از لیبی در زمینه ارسال گاز به مشعل (فلر) را دارد همچنین بر پایه اعلام آژانس بین المللی انرژی در سال 2011، ایران رتبه هفتم را در انتشار گاز های گلخانه ای به خود اختصاص داده است.

وی افزود: در سال 1385 مدیریت برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران با ارائه گزارشی به هیئت مدیره این شرکت، ضمن معرفی و تبیین ضرورت پیاده سازی مکانیزم توسعه پاک، پیشنهاد کارگروه ویژه ای تحت عنوان کارگروه ویژه مکانیزم توسعه پاک (CDM) را داد که این کمیته با حضور نمایندگان مدیریت های امور حقوقی، مالی و پژوهش و فناوری با راهبری مدیریت برنامه ریزی تلفیقی تشکیل و سازوکار لازم برای بهره گیری از مکانیزم توسعه پاک در سطح شرکت ملی نفت ایران، شرکت های تابعه و سایر شرکت ها و سازمان های ذی ربط پیش بینی و ارائه شد.

معاون مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران افزود: پس از دریافت مصوبه هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران، معاونت نظارت بر مصرف انرژی و ارزشیابی طرح های مدیریت برنامه ریزی تلفیقی این شرکت به عنوان مجری طرح مکانیزم توسعه پاک در شرکت ملی نفت ایران معرفی شد.

اسدی تصریح کرد: شرکت ملی نفت ایران باید میزان تولید گازهای همراه نفت  ارسالی به مشعل را به کمترین حد ممکن برساند و به همین منظور پروژه های متعددی شناسایی شد که می توان آنها را در قالب مکانیزم های پروتکل کیوتو اجرا کرد.

وی با اشاره به اقدام های مرتبط برای استقرار مکانیزم توسعه پاک در برخی از پروژه های شرکت ملی نفت ایران گفت: در گام نخست برای فرهنگ سازی این موضوع، نخستین همایش شناسایی استفاده از فرصت های مکانیزم توسعه پاک در بهمن سال 86 و سمینارها و کارگاه های آموزشی در در سال های متفاوت برگزار شد.

معاون مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران شناسایی شرکت های متعدد داخلی و خارجی را از دیگر اقدامات این مدیریت در زمینه مکانیزم توسعه پاک عنوان و تصریح کرد: بیش از 11 شرکت فعال در زمینه مکانیزم توسعه پاک شناسایی شد.

وی جمع آوری گازهای همراه نفت،بهینه سازی فرآیندهای تولیدی و بهینه سازی مصرف انرژی را از فرصت های موجود و اولویت های طرح CDM و کاهش انتشار گازهای گلخانه ای در شرکت ملی نفت ایران معرفی کرد.

معاون مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت در مورد اقدام های انجام شده این شرکت در زمینه CDM گفت: ارسال زودهنگام گاز میدان های نفتی سروش و نوروز به خارگ در چارچوب مکانیزم توسعه پاک (این طرح به عنوان نخستین پروژه CDM ایران در سازمان ملل به ثبت رسید)، طرح های آماک و جمع آوری گازهای همراه سیری، مبادله تفاهم نامه با یک شرکت نروژی برای جمع آوری گازهای همراه میدان نفت شهر و میدان هنگام در سال 88، همچنین عقد قرارداد با پژوهشگاه صنعت نفت برای پتانسیل سنجی مکانیزم توسعه پاک در شرکت بهره برداری نفت و گاز مارون و تهیه چارچوب قراردادی مورد قبول شرکت ملی نفت ایران برای عقد قرارداد پروژه ها در قالب مکانیزم توسعه پاک از اقدام های این شرکت در این زمینه بوده است.

ضرورت کاهش انتشار گاز متان با استفاده از تکنولوژی های نوین 

نماینده شرکت کربن لیمیتس(Carbon limits) نیز بر ضرورت جلوگیری از کاهش انتشار گاز متان در کشور تاکید و تصریح کرد: جمع آوری گاز متان با استفاده از تکنولوژی های نوین افزون بر کاهش آلودگی، منجر به سود آوری اقتصادی نیز می شود.

حسام دارانی گفت: گاز متان از نظر ایجاد گرمایش در زمین رتبه دوم را پس از گاز دی اکسید کربن دارد و ظرفیت بسیاری در کشور برای جمع آوری و جلوگیری از انتشار این گاز وجود دارد.

دارانی، کشور ایران را در فهرست 10 کشور نخست جهان در انتشار گاز متان عنوان و تاکید کرد: باید با شناخت و بکارگیری از تکنولوژی های نوین هر چه زودتر نسبت به کاهش این نوع گاز اقدام شود.

کد خبر 211021

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =