ارائه پیشنهاد کاهش تولید به اوپک درصورت افت شدید قیمت نفت

شانا _ گروه نفت: وزیر نفت با اشاره به اینکه تغییر عمده ای در قیمت نفت پیش بینی نمی شود، گفت: درصورت افت شدید قیمت نفت، ایران پیشنهاد کاهش تولید را به اوپک می دهد.

بیژن زنگنه در گفت و گو با خبرنگار شانا تصریح کرد: در صورت کاهش شدید قیمت نفت در بازارهای جهانی، اوپک به طور قطع راهکارهای لازم را برای جلوگیری از این امر پیشنهاد خواهد کرد.

وزیر نفت گفت: ایران نیز به عنوان یکی از موسسان سازمان اوپک می تواند در زمان کاهش شدید قیمت نفت راهکارهای مختلفی مانند، پیشنهاد کاهش تولید را به اعضای این سازمان اقتصادی ارائه کند.

زنگنه افزود: البته بعید می دانم در شرایط کنونی و در سال جاری میلادی قیمت جهانی نفت خام تغییرات عمده ای داشته باشد.

به گزارش شانا، وزیر نفت پیش از این در کمیسیون تلفیق به قیمت ۱۰۰ دلاری نفت اوپک و برنت در سال ۲۰۱۴ اشاره کرد و گفته بود: پیشنهاد دولت در لایحه بودجه مبنی بر نفت ۱۰۰ دلاری قابل دفاع است.

وزیر نفت کشورمان درباره چالش های احتمالی اوپک در سال جاری میلادی گفته بود: در سال جدید میلادی فرصت هایی برای اوپک در زمینه تولید و سرمایه گذاری وجود دارد؛ ضمن آن که اعضای این سازمان بر این باور هستند که اوپک در سال ٢٠١٤ میلادی با چالش قابل توجهی رو به رو نخواهند بود.

وی با اشاره به این که برخی از تولید کنندگان هم اکنون از ذخایر شیل اویل یا نفت سخت (Tight Oil)، نفت خام تولید می کنند، افزوده بود: اعضای اوپک این موضوع را تهدیدی برای این سازمان تلقی نمی کنند و این تنها بخشی از تولید کشورهای غیرعضو اوپک است (همانند آنچه پیش از این در جریان بوده است).

زنگنه در حاشیه نشست ١٦٤ اوپک در واکنش به تصمیم اعضای اوپک درباره تثبیت سقف تولید روزانه ٣٠ میلیون بشکه، عنوان کرده بود: از دیدگاه من تصمیم اعضای اوپک همسو با بنیادهای بازار بوده و بازار نفت نیز به این تصمیم واکنش مثبت نشان خواهد داد.

با توجه به احتمال افزایش تولید نفت خام از سوی ایران در نتیجه لغو تحریم ها علیه تهران، وی گفته بود: در سال های گذشته برخی از اعضای اوپک با چنین مشکلات مشابهی رو به رو و و برای مدتی از بازار خارج شده اند.

وزیر نفت ابراز اطمینان کرده بود که اوپک قادر است تا نگاه درستی نسبت به ایران داشته و از اعضایی که قصد دارند به جایگاه پیشین خود بازگردند پشتیبانی کند.

اعضای اوپک که ٤٠ درصد نفت جهان را تامین می کند، در صد و شصت و چهارمین نشست این سازمان در وین اتریش تصمیم گرفتند سقف تولید روزانه ٣٠ میلیون بشکه اوپک را ثابت نگاه دارند.
کد خبر 211459

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =