اسپانیا به دنبال دستیابی به جایگاه روسیه به عنوان عرضه کننده عمده انرژی اروپا

شانا ـ گروه بین الملل: با بالا گرفتن تنشها میان روسیه و اوکراین، اسپانیا در تلاش است جایگاه روسیه را به عنوان عمده ترین عرضه کننده گاز اروپا از آن خود کند.

به گزارش روزنامه فایننشال تایمز، اسپانیا مدعی است که می تواند از وابستگی قاره اروپا به محموله های انرژی روسیه بکاهد و در تلاش است تا جایگاه خود را به عنوان یک مسیر جایگزین عرضه گاز به دیگر کشورهای اروپا تثبیت کند.

اسپانیا همه گاز مورد نیاز خود را از منابع غیر روس می خرد و در سالهای اخیر سرمایه گذاریهای سنگینی را برای تقویت توان خود در زمینه واردات گاز طبیعی مایع یا ال ان جی کرده است.

سیاستمداران و نمایندگان صنایع از اروپا خواسته اند تا سرمایه گذاری بیشتری در شبکه پیونددهنده گاز و دیگر زیرساختها انجام دهند تا جریان گاز در شبکه داخلی اروپا به کشورهای شمالی این قاره را تسهیل کنند.

بر پایه برآورد انجمن صنعت گاز اسپانیا، این کشور قادر است حدود ۱۰ درصد از صادرات کنونی گاز روسیه را به اروپا بر عهده گیرد.

خوزه مانوئل سوریا، وزیر صنعت و انرژی اسپانیا حتی از این حد نیز فراتر رفته و بر این باور است که اسپانیا می تواند تقریبا نیمی از گازی را که از طریق اوکراین به اروپا صادر می شود تامین کند.

تامین امنیت و تنوع بخشی به عرضه انرژی اروپا به چالشی برای سیاستمداران و صاحبان تجارت بدل شده است، بویژه در موقعیت کنونی که ممکن است بحران موجود در اوکراین سبب شود  مسکو صادرات گاز خود را به اروپا  قطع کند.

روسیه تاکنون با تامین یک سوم از نیازهای اتحادیه اروپا به گاز طبیعی، بزرگترین عرضه کننده گاز طبیعی به اتحادیه اروپا بوده است.

سه کشور حوزه دریای بالتیک یعنی استونی، لیتوانی و لتونی در کنار بلغارستان، جمهوری چک و فنلاند ۱۰۰ درصد گاز مورد نیاز خود را از روسیه وارد می کنند.

وابستگی آلمان به گاز روسیه نیز ۳۶ درصد است که خود چالشی برای برلین به شمار می رود.

این در حالی است که تلاشهای اسپانیا برای تنوع بخشی به منابع تامین کننده گاز خود و سرمایه گذاری در ال ان جی به مادرید این امکان را داده است تا با آرامش نسبی نظاره گر تنشها در اوکراین باشد.

گاز مایع یا ال ان جی قابل انتقال به همه نقاط جهان است اما پس از رسیدن به مقصد و پیش از تزریق به یک خط لوله باید دوباره به گاز بدل شود.

۶ پایانه از ۲۱ پایانه تبدیل گاز مایع به گاز معمولی در اروپا در کشور اسپانیا واقع شده است و یک پایانه دیگر نیز آماده عملیاتی شدن است.

پایانه های اسپانیا ۳۸ درصد از ظرفیت کل اروپا را تشکیل می دهند.

مقامهای اسپانیایی به جای آن که بحران با مسکو را به عنوان تهدیدی برای عرضه انرژی خود قلمداد کنند، آن را فرصتی برای خود می دانند تا مدل گازی خود و ظرفیت بالقوه اسپانیا را به عنوان یاری دهنده  اروپا برای کاهش وابستگی به روسیه مطرح کنند.

آنتونی پریس، رئیس سدیگاس یا انجمن صنعت گاز اسپانیا بر این باور است که هم اکنون اسپانیا می تواند پنج میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب گاز به فرانسه صادر کند و این حجم تا سال آینده قابل افزایش به هفت میلیارد و ۱۰۰ میلیون متر مکعب است.

وی گفت: حتی می توانیم مقدار بسیار بیشتری گاز صادر کنیم. اسپانیا قادر است ۱۰ درصد از گازی را که هم اکنون اروپا از روسیه وارد می کند، تامین کند. اسپانیا این ظرفیت را دارد تا شمال اروپا را به دیگر نقاط جهان متصل کند.

کد خبر 214330

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =