سکوی فاز 15 پارس جنوبی ماه آینده در خلیج فارس نصب می شود

شانا _ گروه نفت: بر اساس زمان بندی صورت گرفته تا ماه آینده سکوی فاز 15 پارس جنوبی در موقعیتهای خود در خلیج فارس نصب می شود.

به گزارش خبرنگار شانا، بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته از سوی شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی، عملیات بارگیری و نصب سکوی فاز 15 تا ماه آینده تمام می شود؛ برای این منظور هم اکنون شناور ابوذر 110 آماده حرکت به سمت بندر عباس برای بارگیری این سکو است.

ساخت سکوی فاز 15 پارس جنوبی با چهار طبقه در شرکت صنایع فراساحل (صف) به اتمام رسیده؛ وزن این سکو به همراه متعلقاتش حدود 3 هزار و 700 تن است.

همچنین هم اکنون سکوی 2700 تنی فاز 16 پارس جنوبی توسط بارج شهید تندگویان در حال نصب در فاصله 115 کیلومتری ساحل عسلویه است، براساس طراحیهای صورت گرفته،‌ تولید و فراورش اولیه گاز ترش استحصالی از 12 حلقه چاه فاز 16 مشترک پارس جنوبی توسط سکوی این فاز انجام و به وسیله خطوط لوله زیر دریایی به پالایشگاههای واقع در بخش خشکی عسلویه منتقل خواهند شد.

در مراحل ساخت و اجرای این سازه بزرگ فراتر از 38 هزار قطر اینچ عملیات لوله کشی صنعتی، کیلومترها کابل کشی برق و ابزار دقیق و نصب بسیاری از تجهیزات پیشرفته انجام شده که تمامی روندهای اجرایی آن با نظارت کارشناسان شرکت نفت و گاز پارس بوده است.

پیش از این جکت و سایر متعلقات این بخش از میدان نظیر سازه مشعل و سه پایه های ارتباطی توسط شرکت سازنده به موقعیت نصب ارسال شده؛ مراحل ساخت تجهیزات و تاسیسات دریایی فاز های 16 پارس جنوبی اواخر سال 1385 در قالب قراردادی به شرکت ایزوایکو واگذار شده بود .

بر پایه این گزارش در فاز 15 و 16 پارس جنوبی برای نخستین بار ساخت و نصب 45 هزار تن سازه های فلزی، دو هزار و 500 کیلومتر کابل کشی برق، دو هزار کیلومتر کابل گذاری ابزار دقیق در محوطه 160 هکتاری پالایشگاه با تلاش متخصصان ایران اجرا شده است.

مراحل مهندسی پایه، تفصیلی و تکمیلی طرح توسعه فاز 15 و 16 پارس جنوبی با همکاری مهندسان و متخصصان ایرانی اجرا شده و تاکنون بیش از 15 هزار مدرک مهندسی تفصیلی و 30 هزار مدرک مهندسی تکمیلی در بخش پالایشگاهی مطابق با معتبر ترین استاندارد های بین المللی منتشر شده است.

طراحی و مهندسی فاز های 35 ماهه از روی فاز 15 و 16 پارس جنوبی الگو برداری شده است، محصولات تولید شده در این فاز حداقل 10 برابر با کیفیت تر از دیگر فازهای در حال بهره برداری خواهد بود.

فازهای 15 و 16 پارس جنوبی با هدف ‌تولید روزانه‌ میلیون‌ متر مکعب‌ گاز طبیعی‌، روزانه‌ هزار بشکه ‌میعانات ‌گازی‌، سالانه 50 میلیون‌ تن ‌گاز مایع LPG (پروپان و بوتان)، سالانه ‌یک میلیون ‌تن ‌اتان ‌به ‌منظور تامین ‌خوراک ‌واحدهای‌ پتروشیمی ‌و روزانه ‌تن ‌گوگرد در دستور کار وزارت نفت قرار گرفته است.

کد خبر 217595

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =