تبدیل نیروگاه‌های گازی به سیکل ترکیبی مهم‌ترین تکلیف صنعت برق است

مدیرعامل گروه مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران (مپنا) تبدیل نیروگاه‌های گازی به سیکل ترکیبی را مهم‌ترین تکلیف کنونی صنعت برق کشور اعلام کرد.

به گزارش شانا، "عباس علی‌آبادی" روز سه‌شنبه (20 اردیبهشت) در پنجمین کنفرانس صنعت نیروگاه‌های حرارتی، گفت: زندگی بدون انرژی امکان‌پذیر نیست و کنفرانس نیروگاه‌های حرارتی موقعیتی کارشناسی ایجاد کرده است که پیرامون توربین‌های گازی، جایگاه ایران در ساخت تجهیزات نیروگاهی و میزان پیشرفت جهان به تبادل‌نظر پرداخته شود.

علی آبادی گفت: بیش از ۱۰۰ دستگاه توربین گازی در صنعت برق کشور فعال است و هیچ اقدامی مهم‌تر از تبدیل آنها به سیکل ترکیبی نیست چراکه بازده آنها از 34 درصد به 52 درصد می‌رسد.

مدیرعامل گروه مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران (مپنا)  افزود: بر اساس مطالعه‌های صورت گرفته، در یک بازه زمانی 40 ساله درحالی که رشد جمعیت 50 درصد پیش‌بینی می‌شود اما میزان رشد نیاز به انرژی 80 درصد برآورد شده است.

وی ادامه داد: سهم سوخت‌های مایع در تامین انرژی جهان رو به کاهش بوده و تامین انرژی از زغال‌سنگ به حالت پایدار رسیده است.

علی‌آبادی گفت: تا سال 2040 سهم گاز طبیعی و انرژی تجدیدپذیر از تامین انرژی به‌ترتیب به 35 و 16 درصد می‌رسد ضمن آنکه سهم انرژی هسته‌ای 16 درصد و زغال‌سنگ 32 درصد در تامین برق جهان برآورد شده است.

وی با بیان اینکه ایران جزو معدود کشورهایی است که می‌تواند پره توربین را تولید کند، افزود: پره‌های توربین تک‌کریستال SX تا پایان سال یا اوایل سال آینده به‌صورت کاملا ایرانی ساخته می‌شود.

علی آبادی اظهار داشت: هم‌اکنون در مپنا توربین‌هایی از ظرفیت 25 مگاوات تا 180 مگاوات تولید می‌کنیم و برنامه‌هایی برای تولید توربین‌های 40، 70 و 300 مگاواتی داریم.

مدیرعامل مپنا با اشاره به برخی تغییرها در ساختار شرکت‌های بزرگ و فعال در صنعت برق جهان، گفت: به‌دلیل رشد سریع فناوری توربین‌های گازی و اقتصاد ویژه تولید برق در جهان، امروزه بسیاری از شرکت‌های بزرگ در حال ادغام با رقبای خود هستند و شش شرکت بزرگ تولید توربین گازی در حال تبدیل شدن به سه شرکت هستند که نشان از انحصار در این بخش است.

وی یادآور شد: شرکت‌های MHI و HITACHI با یکدیگر ادغام شده و برای خرید 40 درصد سهام شرکت آنسالدو به‌وسیله SEC مذاکره‌هایی انجام شده است ضمن آنکه بخش عمده سهام آلستوم به‌وسیله GE و بخش برق شرکت رولزرویس به وسیله زیمنس در حال خریداری است.

مدیرعامل گروه مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران (مپنا) تاکید کرد: بیش از ۱۰۰ دستگاه توربین گازی در صنعت برق کشور فعال است و هیچ اقدامی مهم‌تر از تبدیل آنها به سیکل ترکیبی نیست چراکه بازده آنها از 34 درصد به 52 درصد می‌رسد.

کد خبر 219028

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =