مهندسی ارزش و مدیریت دانش در صنعت نفت بکارگرفته شود

بکارگیری مهندسی ارزش، مدیریت دانش و مدیریت فرایند برای ارتقای بهره وری در صنعت نفت الزامی است.

 به گزارش خبرنگار شانا، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در جریان بیست و سومین جلسه شورای راهبردی توسعه فناوریهای انرژی کارآمد، تجدیدپذیر و محیط زیست صنعت نفت که صبح امروز (دوشنبه، 9 تیرماه) در وزارت نفت برگزار شد، بر کمی کردن و برقراری ارتباط بین هزینه و فایده در پروژه های پژوهشی تاکید و تصریح کرد: فرهنگ و نگاه عمومی جامعه نسبت به این پروژه ها نیازمند بازنگری و اصلاح است، چراکه هم اکنون باور عمومی در این زمینه، بر نامشخص بودن هزینه ها و زمان انجام پروژه پژوهشی تکیه دارد. 

رکن الدین جوادی  ادامه داد: اگرچه پروژه های پژوهشی از متغیرهای زیادی برخوردار است، اما این موضوع به معنای غیرقابل پیش بینی شدن این پروژه ها نیست.

وی گفت: در دنیا این باور شکل گرفته است که منابع طبیعی را با قیمتها و شرایط واقعی این منابع درنظر می گیرند اما در کشور ما به دلایل مختلف، هنوز این باور درست شکل نگرفته و راه درازی در پیش است. 

بی توجهی به قیمت تمام شده، نتیجه استفاده از منابع دولتی

معاون وزیر نفت با تاکید بر اینکه ترسیم افقی روشن از اقتصاد کشور، ناگزیر در گرو روی آوردن به مقوله پژوهش است، گفت: مدیریت فرایند از الزامهایی است که تعهد به آن در پروژه ها، هزینه ها را تا حد زیادی کاهش می دهد. 

وی نتیجه مدیریت نشدن فرایند را سرمایه گذاری های زیاد و بدون نتیجه خواند و افزود: استفاده از منابع دولتی، توجه به قیمت تمام شده را کاهش داده است و به همین دلیل زمان اجرای بسیاری از پروژه ها طولانی شده است.

جوادی در این باره به طولانی شدن مدت زمان بهره برداری از فازهای پارس جنوبی در سال های گذشته به عنوان نمونه اشاره کرد و گفت: منابع دولتی و بی توجهی به عدم النفع های اقتصادی، چنین تاخیرهای مدت داری را برای بسیاری از پروژه های صنعت نفت رقم زده است. 

ضرورت استفاده از مدیریت دانش در پروژه ها

وی بر ضرورت بهره مندی از مهندسی ارزش و مدیریت دانش در پروژه ها تاکید کرد و گفت: در این زمینه نیز پارس جنوبی مصداق روشنی است، چراکه در سالهای گذشته تلاش شد بهره برداری از این فازها با استفاده از همان روشهایی که شاید بیش از 10 سال پیش در این میدان بکارگرفته شده بود، در دستور کار قرار گیرد و این درحالی است که مدیریت دانش، استفاده از تکنولوژیهای نوین و دانش روز را در اجرای پروژه ها ایجاب می کند. 

معاون وزیر نفت با بیان اینکه مهندسی ارزش در کشور مغفول مانده و صرفا بر مبنای سلایق فردی اعمال می شود، تصریح کرد: پیشبرد کارها بدون درنظر گرفتن این مولفه ها، بسیار پرهزینه و بعضا غیرقابل اصلاح خواهد بود. 

وی بر ضرورت استقرار مهندسی ارزش و مدیریت دانش در صنعت نفت تاکید کرد و گفت: کاهش قیمت تمام شده، بدون درنظر گرفتن این شاخصها امکانپذیر نیست.

 

کد خبر 220308

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =