اختصاص بیش از 4 میلیارد تومان اعتبار برای شناسایی شیل گازی لرستان

4 میلیارد و 300 میلیون تومان اعتبار برای شناسایی منابع شیل گازی لرستان اختصاص یافت و با شناسایی این منابع جایگاه ایران در بین کشور‌های دارنده ذخایر هیدروکربنی ارتقا می یابد.

معاون اکتشافی مدیریت اکتشاف در گفتگو با خبرنگار شانا با اشاره به این که قرارداد پژوهشی - مطالعاتی شیل گازی لرستان 23 فروردین امسال با پژوهشگاه صنعت نفت امضا شد، اظهار کرد: مدت زمان اجرای این پروژه 42 ماه و اعتبارآن 4 میلیارد و 300 میلیون تومان یا 533 هزار یورو است.

بهمن سلیمانی با اشاره به این که این طرح پیشنهادی شامل سه فاز است، گفت: در فاز نخست آن، بر اساس اطلاعات زمین شناسی و ژئو شیمیایی موجود، احتمال وجود منابع شیل گازی در منطقه ارزیابی و مناطق مستعد برای مطالعه تفصیلی شناسایی می شود، مدت زمان این فاز حدود یک سال پیش‌بینی شده است.

وی با بیان این که در فاز دوم که دو سال و نیم در نظر گرفته شده است، مطالعه تفصیلی زمین شناسی، ژئوشیمی و مکانیک سنگ انجام می شود، اظهار کرد: مطالعات تفضیلی  با استفاده از روشهای مختلف شامل، روشهای آزمایشگاهی، تفسیر داده‌های ژئوفیزیکی و پتروفیزیکی و همچنین مدل‌سازی سیستم هیدروکربنی، استاتیک مخزن و ژئومکانیک روی منطقه انتخاب شده در فاز نخست انجام می شود. در ادامه با تلفیق کلیه داده‌ها، میزان و موقعیت ذخیره شیل گازی در توالی‌های مورد مطالعه تعیین می‌شود.

سلیمانی ادامه داد: در این فاز، فناوری‌های مورد نیاز برای برداشت این منابع شناسایی شده و مشکلات و عوارض تولید نیز بررسی و پیش‌بینی می شود.

معاون اکتشافی مدیریت اکتشاف درباره فاز سوم این طرح که هزینه های مرتبط با آن، در این طرح پیشنهادی در نظر گرفته نشده است، افزود: این فاز شامل، طراحی و مدیریت اجرایی و فنی حفر چاه اکتشافی و آزمایش مرتبط با آن است که در پایان فاز دوم پیشنهاد می شود، بدیهی است بر اساس نتایجی که در این مطالعه بدست می آید، می توان حجم گاز این رسوبات را ارزیابی کرد ضمن آنکه این مهم سبب افزایش قابل ملاحظه ذخایر هیدروکربنی ایران و ارتقای جایگاه کشورمان در بین کشور های بزرگ دارنده ذخایر هیدروکربنی می شود.

پیشرفت 5 درصدی شیل گازی

بهمن سلیمانی میزان پیشرفت این پروژه پژوهشی – مطالعاتی را تاکنون پنج درصد اعلام و تصریح کرد: این طرح پژوهشی – مطالعاتی هم اکنون در مرحله جمع آوری اطلاعات اولیه است و کارشناسان خود را برای انجام کارهای صحرایی در منطقه لرستان آماده می کنند.

سلیمانی با اشاره به این که سود و صرفه شیلهای نفتی بیش از شیل گاز است، افزود: چون قیمت گاز به مراتب پایینتر از قیمت نفت است قاعدتا سود آن نیز کمتر است اما این مانع آن نمی شود که شیل گازی مطالعه نشود.

وی با بیان این که برداشت از شیل گازی هم اکنون اقتصادی نیست، افزود: تا سال 2020 که آمریکا اعلام کرده می خواهد ازشیل گازی  برداشت کند قاعدتا برداشت از شیل گازی اقتصادی می شود.

سلیمانی درباره این که آیا به جز لرستان در مناطق دیگر نیز کارهای مطالعاتی انجام می شود، اظهار کرد: فعلا در لرستان وجود شیل گازی ثابت شده اما عملیات شناسایی در نقاط دیگر ایران هم انجام می شود.

 

کد خبر 224969

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =