بررسی وضع نیروهای قراردادی و پیمانکاری صنعت نفت

مدیرکل منابع انسانی شرکت ملی نفت ایران گفت: کارگروه های جداگانه ای موضوع تعیین تکلیف نیروهای قراردادی (مدت معین و مدت موقت) و پیمانکاری را در دستور کار دارند که باید منتظر نتایج این ارزیابیها باشیم.

به گزارش خبرنگار شانا، جعفر مدنی زادگان، امروز (دوشنبه، 5 آبان) در جلسه مدیران منابع انسانی شرکت ملی نفت در باره تدوین برنامه چهارم استراتژیک منابع انسانی با تاکید بر این که این برنامه در جلسه های متعدد کارشناسی بررسی و ارزیابی شده و در ماه های گذشته چالشها و اشکالات آن شناسایی شده است، گفت: بسیاری از چالشهای میان مدت و کوتاه مدت این برنامه حل شده اما بسیاری دیگر از چالشها که نیاز به بررسی بیشتر داشت به عنوان چالشهای عمده و تخصصی در کارگروههای دیگری بررسی شد و امروز یکبار دیگر مدیران مربوطه این چالشها را مورد ارزیابی و سنجش قرار می دهند.

وی با بیان این که برنامه محور بودن حرکت شرکت ملی نفت اهمیت زیادی دارد و باید بتوانیم فرهنگ برنامه محوری را گسترش دهیم، افزود: درست نیست که یک شرکت بزرگ و صاحب نام و با تاریخ بزرگ بدون برنامه حرکت کند و برای نیروی انسانی خود به عنوان بزرگترین سرمایه برنامه ای نداشته باشد، این در حالی است که بسیاری از سازمانها و شرکتهای دیگر سناریوهای جداگانه ای برای نیروهای انسانی دارند تا برای هر پیشامد و شرایط جدیدی برنامه داشته باشند.

اظهار کرد: در زمینه منابع انسانی بیژن زنگنه، وزیر نفت به طور صریح احساس نگرانی کرده و این نگرانی را نیز بارها اعلام کردند تا همه مدیران شرایط فعلی را درک کنند، وزیر بارها اعلام کرده است که برای پروژه ها مدیر پروزه مناسب را نداریم و این کمبودها در بخشهای مخلف بسیار جدی است.

مدنی زادگان با اشاره به اهمیت جدی گرفتن دو مقوله فرهنگ و اخلاق کاری در مجموعه شرکت ملی نفت ایران، اظهار کرد: کارگروه های جداگانه ای موضوع تعیین تکلیف نیروهای قراردادی و پیمانکاری،مدت معین و مدت موقت را در دستور کار دارد که باید منتظر بررسیها و ارزیابی های این کارگروه ها باشیم.

مدیرکل منابع انسانی شرکت ملی نفت ایران همچنین با اشاره به شرایط نامطلوب بسیاری از نیروهای قراردادی، پیمانکاری، مدت معین و مدت موقت گفت: در زمینه وضعیت نیروهای پیمانکاری و قراردادی باید به گونه ای عمل کنیم که کمترین خسارت به نیروها و صنعت نفت وارد شود. در مورد بیش از یک هزار نفر نیروی مدت معین نیز وضعیت مطلوبی وجود ندارد و نمونه های عدم تطابق با ملاکهای لازم نظیر، تحصیلات و میزان آن در میان این افراد بسیار دیده می شود.

وی گفت : در عین حال روند جذب نیروهای نخبه نیز شرایط سختی دارد و ما با منع در آزمون استخدامی مواجه هستیم.

مدنی زادگان اظهار کرد: نباید شرایط به گونه ای باشد که هر کدام از شرکتهای زیر مجموعه هر طور خواست نیرو جذب کند و ملاکها و سقف تعیین شده را رعایت نکنند.

وی به تاکید وزیر نفت بر چابک سازی صنعت نفت اشاره کرد و گفت: با این مجموعه حجیم نمی توان خود را مجموعه ای بین المللی قلمداد کرد، چرا که در اولین قدم باید هزینه و فایده ما با هم سازگار باشد در حالی که هم اکنون اینطور نیست.

به گزارش شانا، معاون مدیر در امور آموزش و بهبود منابع انسانی گفت: هم اکنون شاهد بلوغ و رشد خوبی در حوزه منابع انسانی و مدیریت هستیم و با تهیه این برنامه و ارائه آن به هیئت مدیره شرکت ملی نفت می توان امیدواری بیشتری برای  بهبود اوضاع داشت.

دیانت با اعلام این که در سال 88 برنامه سوم منابع انسانی تهیه و در آن 23 چالش اصلی در آن مشخص شده بود، گفت: چالشهای آن زمان دقیقا همان مشکلاتی بود که در 6 سال اخیر با آنها مواجه بودیم و در واقع پیش بینی درستی از مشکلات پیش رو داشته ایم.

چالشهایی مانند، موانع جذب و نگهداری نیروهای متخصص و ترک شغل، پایین بودن بهره وری سازمانی و نیز مسائل مهمی چون چابک سازی سازمانی  و عدم تناسب بین ساختار سازمانی با جهت گیریهای برنامه ای ارزیابی قرار گرفت.

وی گفت: البته مسائل مهمی چون امور مربوط به کارکنان ، رضایتمندی و انگیزه شغلی و تعهد سازمانی و نیز مسئله ضعف در آموزش  از جمله مسائل مهمی است که همچنان در برنامه چهارم تکرار شده و جزو اولویتهای اصلی هستند.

دیانت با اشاره به شرایط نامساعد نیروهای پیمانکاری و قراردادی از نظر تعداد، تراکم و شرایط کاری اظهار کرد: متاسفانه سازوکارهای مدیریتی مناسبی در مورد نیروهای قراردادی و پیمانکاری صورت نگرفته و در دوره هایی نیز تعداد آنها بیش از حد مورد نیاز افزایش یافته است.

به گزارش شانا، همچنین در این جلسه کارشناس منابع انسانی با اشاره به این که بسیاری از بخشهای برنامه چهارم استراتژیک منابع انسانی، از دوره سوم تکرار شده است و تعدادی نیز با توجه به تغییرات و شرایط جدید روز جدید هستند، اظهار کرد: به عنوان نمونه در حوزه آموزش 12 چالش در برنامه سوم مورد نظر بوده است که 6 چالش آن در برنامه چهارم تکرار شده و علاوه بر آنها 26 چالش جدید به این محور افزوده شده است.

شهباز مرادی گفت: در حوزه برنامه ریزی نیروی انسانی نیز 18 مورد چالش در برنامه سوم لحاظ شده که هفت مورد آن در برنامه چهارم تکرار شده اما 2 مورد جدید نیز افزوده ایم.

وی افزود: در حوزه کارکنان به عنوان یکی از بخشهایی که بیشترین میزان چالش را دارد، در برنامه سوم 6 مورد چالش احصاء شده بود که چهار مورد آن در برنامه چهارم دوباره آمده و علاوه بر آنها 30 مورد جدید چالش در حوزه کارکنان شناسایی و اعلام شده است.

این کارشناس تاکید کرد که در مقایسه فراوانی چالشهای حوزه منابع انسانی، امور کارکنان و نگهداشت آنها و پس از آن امور آموزش بیشترین میزان مشکلات و چالشها را دارند.

کد خبر 227678

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =