10 هزار موتور برقی 15 تن آلاینده هوای تهران را کاهش می دهد

با جایگزینی 10 هزار موتورسیکلت برقی در مرحله نخست در سطح منطقه 12 تهران، 15 تن از آلاینده های هوای پایتخت کاهش می یابد.

به گزارش شانا، حسین افشین، مدیر پروژه موتورهای برقی گفت: یکی از کارهایی که در شهرداری انجام دادیم این بود که میزان آلودگیهای منابع ساکن و متحرک در تهران را اندازه گرفتیم و متوجه شدیم که 25 درصد از آلودگیهای هوای پایتخت را موتورسیکلتها ایجاد می کنند، از این رو اگر 10 هزار موتورسیکلت برقی جایگزین موتورهای سیکلتهای کنونی شود 15 تن از آلودگی هوای تهران کاهش می یابد.

وی افزود: این تعداد وقتی قابل توجه تر می شود که بدانیم 800 هزار موتور سیکلت در تهران وجود دارد و اگر موتورهای برقی را جایگزین همه این 800 هزار موتور سیکلت کنیم حدود 750 تن آلودگی کاهش می یابد.

استاد دانشگاه شریف تصریح کرد: در نتیجه با توجه به این اعداد و ارقام ایده برگزاری نمایشگاه موتورهای برقی شکل گرفت. واگذاری این موتورها برای شهرداری تهران سودآوری مالی ندارد و شهرداری برای رفع مشکل آلودگی هوای تهران و با همکاری بانک شهر شرایط فروش آسان با وام 80 درصد و بدون بهره را مهیا کرده تا امکان خرید این موتورها به صورت اقساط بلند مدت و با استفاده از وام برای همه افراد جامعه ممکن شود.

مدیر پروژه موتورهای برقی ادامه داد: مابه تفاوت این هزینه را  نیز شهرداری تهران تامین می کند و شهروندان تنها هزینه واقعی موتورها را در اقساطشان می پردازند و از آنها بهره ای گرفته نمی شود.

افشین گفت: فرایند جایگزینی این موتورها باید تدریجی باشد و در چند مرحله موتورهای بنزینی و بی کیفیت از رده خارج و موتورهای برقی جایگزین آنها شوند. ضمن این که شهرداری تهران نقشی در واردات و تولید موتورهای برقی ندارد و صرفا تسهیل کننده جایگزینی این موتورهای پاک در تهران است.

وی یادآور شد: شرکتهای مختلف که موفق به گرفتن تاییدیه شده اند نمونه موتورها را از کشورهای چین، ایتالیا، آلمان، اسپانیا و آمریکا وارد ایران کرده اند و مصرف کنندگان می توانند مدل مورد نظر خودشان را انتخاب کنند.

به گفته افشین، تنوع موتورسیکلتها از کشورهای مختلف قابل ملاحظه است و همه این محصولات به لحاظ سطح کیفی در حد ایده آل برای استفاده در جغرافیای تهران هستند. موتورهای چینی یکی از انواع موتورهایی است که وارد کشور شده و همین موتورها از نظر کیفیت با نمونه های اروپایی و آمریکایی رقابت می کنند و مردم می توانند در روزهای آینده با مراجعه به بوستان گفت و گو این موتورها را از نزدیک ببیند و امتحان کنند.

استاد دانشگاه شریف عنوان کرد: ثبت نام برای خرید نیز از 10 آذر در سایت لیزینگ بانک شهر آغاز شده است، موتورهای برقی 2 ماه پس از زمان ثبت نام به خریداران تحویل داده می شود.

به گزارش شانا، نمایشگاه رونمایی از موتورهای برقی پنجشنبه 13 آذر افتتاح شده است و تا 17 آذر ادامه دارد. این نمایشگاه هر روز از ساعت 14 تا 21 میزبان علاقه‌مندان است و فضایی نیز برای تست موتورهای برقی در نظر گرفته شده است.

کد خبر 230341

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =