پایان انحصار کشورهای اروپایی در ساخت «سیستم کنترل دور الکترونیکی»

طراحی، ساخت و داخلی سازی «سیستم کنترل دور الکترونیکی» در شرکت پالایش گاز شهید هاشمی نژاد انجام و انحصار کشورهای اروپایی در زمینه ساخت این سامانه به پایان رسید.

رئیس تعمیرات ابزار دقیق شرکت پالایش گاز شهید هاشمی نژاد در گفتگو با خبرنگار شانا اظهار کرد: این سامانه که با نام تجاری «Woodward PG 505» شناخته می شود تا پیش از این در انحصار کشورهای اروپایی و آمریکایی قرار داشت و در تجهیزاتی مانند ماشینهای دوار، دور بالا و بسیار حساس کاربرد دارد، به دست متخصصان داخلی در شرکت پالایش گاز شهید هاشمی نژاد طراحی، داخلی سازی و ساخته شده است.

علی بیات افزود: قیمت نمونه خارجی این سیستم، 4 میلیارد و 600 میلیون ریال و قیمت تمام شده ساخت داخل آن یک پنجم قیمت خارجی است.

رئیس تعمیرات ابزار دقیق شرکت پالایش گاز شهید هاشمی نژاد خاطرنشان کرد: با توجه به داخلی سازی این سامانه، 3 میلیارد و 880 میلیون ریال صرفه جویی شده است.

وی با بیان این که در سالهای اخیر با توجه به ماهیت تحریمی این تجهیز در صنایع نفت و گاز، تامین آن از منابع خارجی با مشکلاتی همراه بود، یادآور شد: در همین راستا واحد تعمیرات ابزار دقیق پالایشگاه هاشمی نژاد با استفاده از کارشناسان مجرب و با شناسایی منابع داخلی، امکان ساخت آن را در داخل کشور فراهم کرده است.

به گفته وی، این دستگاه به مراتب از قابلیتهای بالای کنترلی و حفاظتی مورد نیاز فرآیندی برخوردار بوده و در شرایط محیطی یکسان از نمونه خارجی آن آسیب پذیری کمتری دارد و به صورت گسترده در این پالایشگاه و دیگر صنایع نفت و گاز قابل استفاده است.

بیات ادامه داد: هم اکنون همه مراحل فرآیند ساخت، بازرسی زمان ساخت، تستهای آزمایشگاهی، کارگاهی و تستهای کاربردی و عملیاتی آن انجام شده و در حال حاضر روی یکی از توربینهای گردش آمین واحدهای تصفیه گاز، نصب و راه اندازی و در سرویس قرار گرفته است.

رئیس تعمیرات ابزار دقیق شرکت پالایش گاز شهید هاشمی نژاد یادآور شد: این اقدام با عزم ملی کارشناسان واحد ابزار دقیق و مدیریت جهادی مسئولان پالایشگاه، ضمن جلوگیری از خروج ارز و قطع وابستگی به خارج، گامی بلند در سال اقتصاد و فرهنگ است.

کد خبر 230893

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =