خط دهم سراسری شاهکار تلاشگران گاز در قلب ایران

احداث 81 کیلومتر خط لوله سراسری 56 اینچ گاز در نگاه نخست پروژه ای سهل به نظر می رسد ولی با نگاهی به عبور این خط لوله از 48 جاده اصلی کشور، 8 تقاطع با رودخانه های بزرگ، 28 تقاطع با خطوط سراسری گاز و وجود شیبهای بسیار تند، می توان گفت که به ثمر رسیدن این پروژه در زمان تعریف شده، نشانه ای از عزم ملی و تدبیر در تحقق یک پروژه سخت است.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با توجه به بهره برداری از بخش پایانی خط دهم سراسری به خبرنگار شانا، گفت: برای اجرای این پروژه، 688 میلیارد تومان شامل عملیات مهندسی، تامین کالاهای اصلی، عملیات اجرایی، تحصیل اراضی و ...، هزینه شده است.

علیرضا غریبی افزود: وجود 70 مورد مانع و تقاطع، عبور از جاده های اصلی و سراسری کشور، وجود شیبهای بسیار تند، مجاورت با خطوط لوله گاز سراسری و... ، تنها بخشی از دشواریهای احداث این خط لوله بشمار می رود.

 

خط دهم انتقال گاز 12

خط دهم انتقال گاز 13

 

52  هزار تن لوله در این پروژه استفاده شد

وی خاطرنشان کرد: برای این پروژه بیش از 8.7 میلیون مترمکعب عملیات مسیر سازی، 52 هزار تن لوله، 370 هزار اینچ – قطر عملیات جوشکاری، 126 تن الکترود و 4.2 میلیون مترمکعب عملیات خاکی اجرا شده است.

 

خط دهم انتقال گاز 11

خط دهم انتقال گاز 12

 

به گفته وی، با توجه به اهمیت افزایش پایداری شبکه گاز در استانهای مسیر این خط، 422 کیلومتر از خط انتقال گاز تا پتاوه، در سالهای گذشته احداث و به بهره برداری رسیده بود.

غریبی ادامه داد: 94 کیلومتر دیگر این خط پارسال به بهره برداری رسید و تزریق گاز به 81 کیلومتر پایانی نیز که از ابتدای امسال آغاز شده بود، روز گذشته انجام و به بهره برداری رسید.

وی یادآور شد: این پروژه با هدف گازرسانی به جنوب استان اصفهان بویژه جایگزینی مصارف صنایعی از جمله، ذوب آهن، فولاد مبارکه و مصارف خانگی اجرا شده است.

 

خط دهم انتقال گاز 8

خط دهم انتقال گاز 9

 

پایداری انتقال گاز مرکز کشور افزایش یافت

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با بیان این که گاز مورد نیاز استان اصفهان و برخی از استانهای مرکز کشور پیشتر از طریق خط اول، دوم و چهارم سراسری تامین می شد، گفت: از این پس، گاز این استانها از طریق خط دهم سراسری تامین می شود.

وی یادآور شد: با بهره برداری از این خط، ماموریت خطوط اول، دوم و چهارم سراسری تغییر کرده و این خطوط، گاز مورد نیاز شمال، غرب و شمال غرب کشور را تامین و پایداری انتقال گاز در این مناطق افزایش می یابد.

انتقال گاز پارس جنوبی و پالایشگاه فجر جم به مرکز کشور

غریبی تصریح کرد: گاز پارس جنوبی و شرکت پالایش گاز فجر جم از طریق خط دهم سراسری به استان اصفهان و بخشی از استان یزد ارسال و در ادامه به انشعابهایی که برای خطوط سراسری اول، دوم و سوم سراسری برای ارسال به دیگر نقاط کشور تعریف شده متصل می شود.

وی گفت: این خط انتقال بیش از 600 کیلومتری از عسلویه آغاز و با عبور از استانهای بوشهر، فارس، کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال بختیاری به تاسیسات تقویت فشار گاز پل کله در استان اصفهان منتهی می شود.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران تاکید کرد: برای بهره برداری از این خط، 3 اکیپ در 3 نقطه بصورت همزمان عملیات احداث را پیش بردند.

برای مشاهده گزارش تصویری خط دهم سراسری، اینجا کلیک کنید.

برای مشاهد گزارش تصویری خط دهم سراسری (2)، اینجا کلیک کنید.

کد خبر 231753

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =