۲۱ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۶
  • کد خبر: 238235
موافقت چین برای ساخت بخش پاکستانی خط لوله گاز آی پی

پاکستان از موافقت چین برای ساخت بخش پاکستانی خط لوله صادرات گاز ایران به پاکستان خبر داد.

به گزارش روزنامه وال استریت ژورنال،‌ دولت پاکستان پنجشنبه (20 فروردین ماه) اعلام کرد که چین در آستانه سفر زی جینپینگ، رئیس‌جمهوری این کشور به اسلام آباد در اواخر ماه جاری میلادی، موافقت کرده است تا ساخت خط لوله 2 میلیارد دلاری انتقال گاز طبیعی از ایران به پاکستان را به عهده گیرد.

پاکستان برای حل بحران کمبود برق و انرژی خود به شدت نیازمند واردات گاز از ایران است اما تاکنون موفق نشده تا بخش پاکستانی خط لوله آی پی را تکمیل کند.

به گفته مقامهای پاکستانی، قرار است قرارداد ساخت این خط لوله از سوی چین در جریان سفر رئیس‌جمهوری این کشور به اسلام آباد امضا شود.

اقدام چین در توسعه زیرساختهای پاکستان در حالی انجام می‌شود که کشورهای دیگر به دلیل مشکلات مالی و فعالیت تروریستها در پاکستان، تمایل چندانی به انجام سرمایه‌گذاریهای بزرگ در این کشور ندارند.

ایران و پاکستان از مدتها پیش بر سر فروش گاز طبیعی و ساخت خط لوله انتقال این میان دو کشور به توافق رسیده‌اند و حتی ایران بخش مربوط به خود از خط لوله آی پی را تکمیل کرده است اما اسلام‌آباد به دلیل تهدیدهای آمریکا تاکنون به تعهدهای خود عمل نکرده است و همین مسئله نیز سبب شد تا بحران انرژی در پاکستان تشدید شود.

این گزارش حاکی از آن است که با پیشرفت مذاکرات هسته‌ای میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5، پاکستان نیز تلاش دارد تا قرارداد خط لوله آی پی را اجرایی کند.

شاهد خاقان عباسی، وزیر نفت و منابع طبیعی پاکستان نیز در گفتگو با روزنامه وال‌ استریت ژورنال در باره خط لوله گاز آی پی گفت: ما مشغول ساخت آن هستیم و روند آن نیز آغاز شده است.
کد خبر 238235

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =