راه واردات گاز پاکستان از ایران هموار می شود

وزیر بازرگانی پاکستان اعلام کرد که با ساخت خط لوله گازی گوادر-نوابشاه پاکستان، راه برای واردات گاز این کشور از ایران هموار می شود.

به گزارش دیلی تایمز از اسلام آباد، هفتمین کمیته تجارت مشترک ایران-پاگستان روز چهارشنبه (دوم اردیبهشت ماه) در شهر تهران برگزار شد.

خرم دستگیر خان، وزیر بازرگانی پاکستان ریاست هیئت پاکستانی و محمد رضا نعمت زاده، وزیر صنعت و معادن ایران نیز ریاست هیئت ایرانی را به عهده داشت.

دو طرف در این دیدار، سطح کنونی مبادلات تجاری دو کشور را بازنگری و موافقت کردند که یک برنامه 5 ساله  سهیل تجاری برای افزیش حجم مبادلات از یک میلیارد دلار به 5 میلیارد دلار را تنظیم کنند.

خرم دستگیر خان درباره خط لوله ایران-پاکستان گفت: خط لوله گازی گوادر-نوابشاه بخشی از کریدور تجارت پاکستان-چین است.

وی افزود: پاکستان ساخت باقیمانده این خط لوله از بندر گوادر تا مرز ایران را ترتیب و فراهم خواهد کرد و بنابراین راه برای واردت گاز اسلام آباد از ایران هموار می شود.
این مقام با بیان این که موانع در راه مبادلات تجاری دو کشور با اقدامهای موثر برداشته خواهد شد، گفت: حداکثر تسهیلات برای بخش خصوصی پاکستان برای برگزاری و مشارکت در نمایشگاههای تجاری در ایران ارائه شده است.

نشست کمیته تجاری مشترک دو کشور سال 2011 میلادی در اسلام آباد برگزار شد.

چین یک توافقنامه اولیه با پاکستان برای ساخت خط لوله حیاتی واردات گاز این کشور از ایران امضا کرده؛ این توافقنامه در جریان سفر ژی جیپینگ، رئیس جمهوری چین به شهر اسلام آباد امضا شده است.

ساخت این خط لوله از بندر جنوبی گوادر تا منطقه نوابشاه در جنوب غرب پاکستان آغاز می شود؛ این خط لوله پس از لغو تحریمهای آمریکا علیه ایران، تا مرز این کشور امتداد خواهد یافت.

این پروژه هم اکنون به طور رسمی راه را برای از سرگیری برنامه صادرات گاز ایران به پاکستان (پروژه ای که سالها با تاخیر روبرو بوده است) هموار کرده است.

خط لوله گازی ایران-پاکستان موسوم به خط لوله صلح برای ترانزیت گاز از هاب انرژی عسلویه ایران به پاکستان طراحی شده است؛ ایران هم اکنون این خط لوله را تا مرز با همسایه شرقی خود کشیده؛ اما اسلام آباد تاکنون در ساخت بخش پاکستانی خود که بنا بر آنچه که مقامهای این کشور می گویند دلیل آن نبود منابع مالی است، ناکام بوده است.

کد خبر 239235

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =