صادرات نفت، صفر می شد اگر برجام نبود

وزیر امور خارجه گفت: اگر توافق ژنو یا برنامه جامع اقدام مشترک نبود ما امروز با صادرات نفت صفر مواجه بودیم.

به گزارش شانا، محمد جواد ظریف امروز (دوشنبه ـ هجدهم آبانماه ) در نشست مشترک استانداران، سفیران ، روسای اتاقهای بازرگانی و مناطق آزاد کشور اظهارکرد: بدون این که بخواهیم امتیازی به طرف مقابل بدهیم، بانگاهی به روند تاریخی، اگر توافق ژنو یا برنامه جامع اقدام مشترک نبود ما امروز با صادرات نفت صفر مواجه بودیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان این که ما هم باید برنامه ریزی کنیم،افزود: برجام هرچه بود، سپری شد. شما می توانید با دید بدبینانه و بدون توجه به ظرف زمانی که برجام در آن شکل گرفت به این مسئله نگاه کنید چون ما معمولا خیلی زود فراموش می کنیم که در چه شرائطی قرار داشته ایم.

ظریف  تصریح کرد: بعضی دوستان فراموش می کنند که فروش نفت ما در سال 90 ، 2.5 میلیون بشکه بود و در سال 92 که دولت تدبیر وامید مسئولیت را برعهده گرفت، فروش نفت ایران بر اساس آمارهای بین المللی نزدیک به 900 هزار بشکه شد که قرار بود هر 6 ماه 20 درصد از فروش نفت ما کم شود.

وی ادامه داد: اگر دوستان معتقدند چنین ادعایی باطل است بروند نگاه کنند که چگونه فروش نفت ما را از 2.5 میلیون بشکه در مدت دو سال به 900 هزار بشکه رساندند و همان ابزاری که فروش نفت ایران را به 900 هزار بشکه رساند، می توانست در چند ماه فروش نفت ما را بیشتر کاهش دهد مخصوصا در بدو ورود دولت تدبیر و امید به مسئولیت، قانون جدیدی تصویب شده بود که براساس آن فروش نفت ایران ظرف یک سال به صفر برسد و این قانون را همان محل ظالمانه ای تصویب کرد که قانون قبلی را تصویب کرده بود.

ظریف افزود: برخی دوستان به این واقعیات توجه نمی کنند که ما از سال 90 روند نزولی رشد را طی کردیم، به شکلی که در یکی، دو سال رشد ما به منفی  6 درصد رسید و اینها واقعیاتی بود که از یک روند حکایت می کرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: حتی اگر با این دید و بدون توجه به واقعیات بخواهیم نگاه جناحی به برجام داشته باشیم، ما به آن نمره 5 می دهیم. یک وقت واقعیات و شرائط بین المللی را می بینیم و نمره 70 ، 80 یا 90 می دهیم. چه 5 بگیرید، چه 90 اگر از شرائط استفاده کردیم حتی می تواند بیشتر هم بشود و اگر نکردید صفر می شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی افزود: اگر گرفتار دعوا شدید که 5 یا 95 ، نه 5 و نه 95 بلکه صفر گیر ما می آید، لذا من به دوستان طرفدار دولت و طرفدار تعامل پیشنهاد می کنم که بحث را متوقف کنند زیرا بحثها مانع می شوند که از حداقلها هم استفاده کنیم.

ظریف تصریح کرد: درحال حاضر براساس تلاش جمعی برای اجماع ملی باید به سمت استفاده از فرصت فراهم شده حرکت کنیم و این فرصت را به بازار نفوذ طرف مقابل بدل نکنیم، حتی با دعوا بر سر نفوذ.

وی ادامه داد: گروههای وحشی که در منطقه ما رشد کرده اند جوانان منطقه و فرامنطقه را دچار یک نابسامانی فکری کرده اند که یک جوان و نوجوان به راحتی خود را منفجر و تعدادی از مردم بی گناه را از بین می برد یا گردن زدن را انجام می دهند که این منطقی و قابل توجیه نیست.

رئیس دستگاه دیپلماسی یادآور شد: این اقدام یک خطر امنیتی برای کل جهان است که متاسفانه برخی همسایگان هنوز افراط را به عنوان برگ بازی می بینند نه خطر و تا زمانی که آنان متوجه نشوند، افراط نمی تواند ابزار بازی قرار گیرد.

ظریف تصریح کرد: ما شاهد حمایتهای برخی کشورهای منطقه از گروههای تروریستی خواهیم بود.

وی ادامه داد: این نشست، فرصتی است تا استانداران و نمایندگیهای جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور درمورد همکاریها در این مقطع حساس بحث و تبادل نظر کنند.

وی با بیان این که در این نشست مشترک دو موضوع از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، اظهار کرد: موضوع نخست نحوه بهره برداری از شرائط بین المللی پس از برجام برای پیشبرد سیاستهای اقتصاد مقاومتی، توسعه کشور و کمک به معیشت مردم است که همکاری میان استانداران و سفرا را می طلبد.

وزیر امور خارجه موضوع دوم را وضع ایران با همسایگان بیان کرد و اظهارداشت: در این زمینه استانداران بخصوص در مناطق مرزی توجه ویژه ای به این موضوع دارند.

ظریف همچنین گفت: باتوجه به خطرات این پدیده در اطراف جمهوری اسلامی ایران همفکری سفرا و استانداران ضروری است و باید بررسی کنیم که چگونه می توان ابعاد این خطر را کنترل کرد و مانع از فرقه گرایی، اختلاف و تنش مذهبی میان مذاهب مختلف بویژه شیعیان و برادران اهل سنت شد.

وی بهره برداری از فرصتی را که برجام ایجاد کرده است  موضوع دیگر نشست امروز عنوان کرد و اظهار داشت: همه ما می خواهیم که شرائط پسابرجام بتواند به نفع مردم و کشور و به نفع نظام و انقلاب مورد بهره برداری قرار گیرد.

وزیر امور خارجه یادآور شد: رهبر معظم انقلاب بارها خطر نفوذ و سوءاستفاده بدخواهان مردم و انقلاب را مطرح کرده اند، برجام و فضای پسابرجام یک فرصت است که می توانیم از آن برای پیشبرد اهداف خودمان استفاده کنیم.

ظریف خاطرنشان کرد: اگر هوشیار نباشیم و ابتکار عمل را به دست نگیریم و اگر خدای ناکرده گرفتار اختلافات داخلی شویم و به جای برنامه ریزی اجماعی همراه با همدلی و همزبانی که با دقت و درایت رهبر معظم انقلاب امسال را سال همدلی و همزبانی نامیدند، برنامه ریزی نکنیم یقینا با مخاطرات جدی روبرو می شویم.

وی ادامه داد: خود این موضوع نباید باعث شود ما گرفتار بحثها و مجادلات داخلی شویم که خود این بحثها و مجادلات فرصتی برای بدخواهان ایجاد می کند تا آنها از فرصت بهره برداری کنند و ما هنوز اندر خم یک کوچه مانده باشیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان این که یقین بدانید دیگران برنامه ریزی می کنند، گفت: امروز منطقه ما و عموم بدخواهان جمهوری اسلامی ایران چه صهیونیست ها و چه تندروهای آمریکایی و چه دولتهای منطقه که متاسفانه از تغییر شرائط گرفتار دستپاچگی و وحشت زدگی شده اند، طراحی می کنند که چگونه مانع از این شوند که سرمایه گذاری درازمدتی که در چندین دهه علیه جمهوری اسلامی ایران کرده و تلاش کردند از جمهوری اسلامی ایران چهره ای امنیتی ارائه دهند، این چهره امروز فرو بپاشد.

ظریف ادامه داد: آنها برنامه ریزی می کنند که چگونه مانع شوند این طراحی و هزینه و سرمایه گذاری سه دهه گذشته بویژه 8 سال و 10 سال گذشته آنها نقش برآب شود.

وزیر امور خارجه ادامه داد: نفوذ را رهبر معظم انقلاب مطرح کردند و همه ما مطیع رهبری هستیم و هم به لحاظ بینشی نگران هستیم. وزارت امور خارجه و سایر دستگاهها همه با دقت نفوذ را مدنظر قرار دارند اما اصولا بهترین راه مقابله با نفوذ این است که ابتکار عمل را داشته باشیم.

ظریف یادآور شد: اگر ابتکار عمل دست طرف مقابل باشد شما مجبور به واکنش می شوید و حرکت واکنشی، حرکتی است که لاجرم امتیاز بیشتری را طرف مقابل می گیرد حتی اگر شما هم بتوانید برخی امتیازات را به دست آورید.

وی با تاکید بر لزوم برنامه ریزی جدی برای بهترین استفاده از برجام اظهار کرد: وظیفه ما در وزارت امور خارجه مخصوصا در فضای بین المللی سه دهه گذشته ایجاب می کرد خیلی در بحثهای توسعه و اقتصاد تخصص نداشته باشیم و استانداران و همچنین صادرکنندگان که مسئولیت توسعه را برعهده دارند، باید به ما راهنمایی بدهند.

وی خطاب به استانداران گفت: شما باید بگویید که استان شما چه امکاناتی نیاز دارد و به همکاران ما می توانید کمک کنید.

وزیر امور خارجه با تاکید بر لزوم استفاده از ظرفیتها و توانمندیهای استانهای مختلف ابراز امیدواری کرد که با همفکری و ابتکار عمل زمینه برای بهترین استفاده از منافع ملی و اهداف مقدس نظام جمهوری اسلامی در این فرصت حساس فراهم شود.

بر اساس این گزارش ، نشست مشترک استانداران و مسئولان نمایندگیهای جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور، روسای اتاقهای بازرگانی و مناطق آزاد کشور و معاونان وزیران امور خارجه و کشور امروز با حضور عبدالرضا رحمانی فضلی و محمد جواد ظریف در وزارت کشور برگزار شد.

کد خبر 249752

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =