ارزش  55 میلیارد دلاری اجرای پروژه های نفتی از سوی پیمانکاران داخلی

عضو هیئت مدیره انجمن اپک گفت: ارزش اجرای پروژه های صنعت نفت از سوی پیمانکاران داخلی طی سالهای 2011 تا2014 به 55 میلیارد دلار رسیده است.

به گزارش خبرنگار شانا، مهرداد مترجمی صبح امروز ( یکشنبه، هشتم آذرماه) در دومین روز از کنفرانس تهران در نشست معرفی ظرفیتهای داخلی کشور بااشاره به دستاوردهای شرکتهای ایرانی در اجرای پروژه های نفتی در سالهای اخیر تصریح کرد: شرکتهای داخلی باید توانمندی خود را افزایش دهند.

وی گفت: تاریخچه پیمانکاری به سالهای طولانی بر می گردد که توانستند در این میان نیز دستاوردهایی کسب کنند به نحوی که تولید گاز کشور از 625 میلیون مترمکعب در روز در سال 2011 به 764 میلیون مترمکعب رسیده و دیگر محصولات نفتی نیز با رشد خوبی مواجه شده اند که می توان گفت به نوعی دستاورد پیمانکاران داخلی بوده است.

مترجمی ارزش فعالیتهای انجام شده از سوی پیمانکاران را از سال 2011 تا 2014 در صنعت نفت 55 میلیارد دلار ذکر  کرد و افزود:در این مدت پروژه های شاخصی در پتروشیمی مهر، کاویان، مروارید و همین طور در پالایشگاههای نفت از جمله  اراک و پالایشگاههای گازی گامهای خوبی برداشته شده است.

عضو هیئت مدیره انجمن اپک به موفقیت فاز 12 پارس جنوبی اشاره کرد و گفت: نحوه مدیریت و اجرا کردن این پروژه خیلی خوب بود و از همان ابتدا سه گروه شامل شرکتهای ایرانی، شرکتهای ایرانی- خارجی و کنسرسیوم کار را شروع کردند که موفق هم بود. 

وی با اشاره به حضور نیروهای تحصیلکرده در صنعت نفت گفت: نیروهای متخصص ایرانی توانستند در کنار شرکتهای خارجی و با وجود محدودیتهای بین المللی خود را به اثبات برسانند  و با حداقل منابع کار کنند.

وی ادامه داد: بودن شرکتهای خارجی در کنار شرکتهای ایرانی باتوجه به این که داخلیها با بوروکراسی اداری آشنا هستند کمک قابل توجهی به خارجیها می کند.

به گفته وی همچنین از شرکتهای ایرانی این انتظار وجود دارد که بتوانند در بخش کنترل پروژه حضور موثری داشته باشند؛ ضمن این که شرکتهای ایرانی به فناوریهای روزآمد نیاز دارند اما برای محقق شدن این امر باید منابع وجود داشته باشد.

سالن اجلاس سران، طی دیروز و امروز (هفتم و هشتم آذرماه)، شاهد برگزاری کنفرانس تهران و میزبان مدیران ارشد صنعت نفت و نمایندگان شرکتهای داخلی و خارجی فعال در حوزه های نفت و گاز بوده است.

دیروز (شنبه) مدل جدید قراردادهای نفتی (IPC) از سوی تدوین کنندگان این قرارداد معرفی شد و در اختیار سرمایه گذاران و شرکتهای داخلی وخارجی قرار گرفت، امروز نیز طرحهای نفتی به سرمایه گذاران معرفی خواهد شد.

کد خبر 251006

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =