معرفی 6 میدان نفت و گاز اروندان در کنفرانس تهران

شرکت نفت و گاز اروندان شش میدان سوسنگرد، جفیر، سپهر، بندکرخه اروند و سهراب را در قالب مدل جدید قراردادهای نفتی به سرمایه گذاران خارجی و داخلی معرفی کرد.

به گزارش خبرنگار شانا، رضا نوشادی، سرپرست مهندسی و ساختمان شرکت نفت وگاز اروندان صبح امروز(یکشنبه، هشتم آذرماه) در نشست معرفی طرحهای نفتی خشکی ایران با اشاره به نوپا بودن این شرکت افزود:  پیش بینی شده است تولید نفت این شرکت در افق 1404 به یک میلیون و 400 هزار بشکه در روز برسد.

به گفته وی، براساس پیش بینیها بزرگترین نرخ تولید نفت وگاز در یک دهه آینده مختص این شرکت خواهد بود.

نوشادی یکی از قطعات مهم پازل تولید یک میلیون و 400هزار بشکه ای را در این شرکت در افق 1404 وجود واحد 165 هزار بشکه ای فرآورش که در مرکز میدانهای ذکر شده  قراردارد، عنوان کرد و یادآورشد: این واحد حاصل تلاش پیگیر شرکت ملی نفت ایران با اتکا به منابع داخلی در سالهای تحریم بوده و یک دامنه گسترده از انواع نفت در این واحد قابل فراورش است.

سرپرست مهندسی و ساختمان شرکت نفت وگاز اروندان مهمترین عامل جذابیت میدانهای ارائه شده این شرکت را اتکا به واحد 165 هزار بشکه ای فرآورش ذکر کرد و افزود: باوجود این واحد دوره بازگشت سرمایه سریع خواهد بود و برای سرمایه گذارانی که می خواهند از بازگشت سرمایه برای ادامه توسعه میدان استفاده کنند گزینه مطلوبی است.

وی در ادامه به میدان سوسنگرد که قرار است در قالب مدل جدید قراردادهای نفتی به سرمایه گذاران ارائه شود اشاره کرد و گفت:  این میدان در فاصله  45 کیلومتری شمال شرقی اهواز قرار دارد و  هم اکنون یک چاه اکتشافی و دو چاه ارزیابی در این میدان حفاری شده است.

نوشادی با بیان این که مطالعات حاکی از این است که تولید این میدان در فاز نخست 30 هزار بشکه در روز است، گفت: API نفت تولیدی این میدان میان 16 تا 20 است.
سرپرست مهندسی و ساختمان شرکت نفت وگاز اروندان با بیان این که میدان جفیر که واحد فرآورش 165 هزار بشکه ای در آن احداث شده نیز در قالب این بسته ارائه شد، افزود: فعالیت در این میدان به حفر چاه و اتصال لوله به کارخانه 165 هزار بشکه ای محدود می شود.

به گفته وی، API نفت تولیدی این میدان میان 18 تا 34 است.

نوشادی به احداث کارخانه 165 هزار بشکه ای فرآورش نفت اشاره کرد و با بیان این که سه رکورد جالب در ساخت این کارخانه از سوی شرکتهای ایرانی زیرمجموعه شرکت نفت به ثبت رسیده است اظهار کرد: زمان، هزینه تمام شده کارخانه که 50 درصد از پروژه های مشابه کمتر است و استفاده از ظرفیت داخلی مهمترین رکوردهای ثبت شده در این کارخانه هستند.

وی دیگر میدان ارائه شده را در این بسته میدان سپهر که نزدیکترین میدان به جفیر است ، اعلام کرد و گفت: API این میدان میان 22 تا 38 است و نفت درجای آن 838 میلیون بشکه است.

نوشادی به بند کرخه اشاره و با بیان این که این میدان دارای داده های فوق العاده ای است افزود: این میدان دارای دو چاه اکتشافی و یک چاه ارزیابی است و پتانسیل  تولید نفت در لایه سروک و ایلام مشاهده شده است؛ تولید نفت از این میدان 15 هزار بشکه در روز پیش بینی شده است.

سرپرست مهندسی و ساختمان شرکت نفت وگاز اروندان دو میدان اروند و سهراب را به دلیل قرار گرفتن در مرز ایران و عراق متفاوت از بقیه میدانهای این شرکت دانست و درباره میدان اروند گفت: فاصله کم این میدان با کارخانه 165 هزار بشکه ای نوید دهنده توسعه هرچه سریعتر این میدان خواهد بود.
به گفته وی، API نفت این میدان 44 است که نفت بسیار سبک و قابل صادراتی دارد.

نوشادی آخرین میدان این شرکت را سهراب عنوان کرد و گفت: چاههای 1و 2 این میدان در مرز ایران و عراق حفاری شده و امیدواریم بتوانیم لایه های مختلف آن را با همکاری شرکتهای خارجی بازشناسی کنیم و اکتشافهای عمیق تری در لایه های پایینی این میدان داشته باشیم؛ برنامه تولید نفت از این میدان پنج هزار بشکه در روز پیش بینی شده است.

کد خبر 251037

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =