پروژه های نفت خزر در کنفرانس تهران معرفی شد

مدیر اکتشاف شرکت نفت خزر، سه بلوک اکتشافی 24، 26 و 29 و میدان نفتی سردارجنگل را به عنوان پروژه های مدنظر این شرکت برای جذب سرمایه گذاری خارجی در کنفرانس تهران ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار شانا، یوسف اعتمادی بعدازظهر امروز (یکشنبه، 8 آذرماه) در پنل تخصصی "معرفی طرحهای نفتی دریایی ایران" در جریان دومین روز برگزاری کنفرانس تهران، به معرفی پروژه های شرکت نفت خزر برای جذب سرمایه گذاری در قالب قراردادهای IPC پرداخت و گفت: دریای خزر به سه حوزه رسوبی شمالی، جنوبی و میانی تقسیم می شود که در بخش میانی آن، 30 هزار کیلومتر لرزه نگاری دوبعدی انجام شده و براساس مطالعات ژئوشیمیایی 46 ساختار در این بخش مشخص شده است. 

وی ادامه داد: بعد از بلوک بندی این 46 ساختار، هشت بلوک جزو اولویتهای شرکت ملی نفت ایران و شرکت نفت خزر قرار گرفت. 

اعتمادی با بیان این که چهار هزار کیلومتر مربع لرزه نگاری سه بعدی در بلوکهای 6، 7، 8 و 29 در سالهای 2003 تا 2005 صورت گرفته است، تصریح کرد: میدان سردارجنگل در بلوک 6 واقع شده است که فاصله آن از یارد نکا بالغ بر 250 کیلومتر است. 

وی در ادامه به کشف نفت در میدان سردارجنگل در سال 2011 اشاره کرد و افزود: در حفاری چاه نخست این میدان تا عمق 2 هزار و 500 متری پیش رفتیم و چاه دوم این میدان نیز با هدف فعالیت توصیفی اکتشافی حفاری و در ابتدای سال 2015 آزمایش و بهره برداری شد.

اعتمادی، API نفت سردارجنگل را 39 عنوان کرد و گفت: نفت این میدان بسیار مرغوب و فاقد آب، CO2 و H2S است.

به گفته این مقام مسئول، دکل نیمه شناور امیرکبیر که در بلوک سردارجنگل مستقر است، برای حفاری تا 20 هزار فوت و برای فعالیت در جنوب دریای خزر طراحی شده است. 

وی با بیان این که چاه دوم سردارجنگل در 1423 متری غرب چاه نخست این میدان و تا عمق سه هزار و 500 متری حفاری شد، ادامه داد: محاسبات حجمی ما نشان می دهد که نفت درجای سردارجنگل حدود 2 میلیارد بشکه است و به نظر می رسد در اعماق بیشتر خزر، پتانسیلهای قابل توجه تری نیز وجود داشته باشد. 

اعتمادی گفت: شرکتهای متقاضی برای فعالیت در پروژه های معرفی شده خزر می توانند از امکانات و زیرساختهای موجود در شمال کشور استفاده کنند به طوری که در این زمینه، پایانه نفتی شمال، شرکت صدرا، حفاری شمال و شرکت اکتشاف و تولید خزر پتانسیل و توانمندیهای خوبی دارند. 

اعتمادی در خصوص بلوکهای اکتشافی معرفی شده توضیح داد: بلوک 24 در 130 کیلومتری شمال بندر نوشهر، بلوک 26 در 100 تا 130 کیلومتری شمال بندر انزلی و بلوک 29 نیز در 135 کیلومتری شمال بندر نوشهر واقع شده است. 

کد خبر 251063

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =