اهداف کنفرانس تهران محقق شد

رئیس کارگروه بازنگری قراردادهای نفتی از تحقق سه هدف اصلی و مهم کنفرانس تهران خبر داد و گفت: دلیل تاخیر در رونمایی از مدل جدید قراردادهای نفتی ایران، محدودیتهای بین المللی بوده است.

به گزارش خبرنگار شانا، سید مهدی حسینی عصر امروز (یکشنبه، هشتم آذرماه) پس از پایان دو روز کنفرانس معرفی مدل جدید قراردادهای نفتی (IPC) در نشست خبری با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی با ابراز رضایت از برگزاری این کنفرانس اظهار کرد: کنفرانس تهران سه هدف نخست، شناساندن ظرفیتهای داخلی برای سرمایه گذاران خارجی و حضور آنها در پروژه ها، دوم حضور شرکتهای بزرگی بین المللی در صنایع نفت و گاز ایران و سوم معرفی ایران به عنوان کشوری پیشرفته که دارای شرکتهای پیشرفته هستند را دنبال می کرد.

وی افزود: آشنایی با این ظرفیتها ضرورتی بود که ما موفق شدیم سه هدف خود را از این کنفرانس محقق کنیم و ابتدا تا انتهای قراردادها در دو روز به شرکتهای خارجی معرفی و به پرسشها و ابهامهای آنان نیز پاسخ داده شد و به پرسشهای دیگر آنها در مورد شرکتهای داخلی از طریق سایت نیز پاسخ داده می شود.

رئیس کارگروه بازنگری قراردادهای نفتی با بیان این که  ظرفیتهای داخلی ایران امروز در نشستهای مختلف مطرح شد، افزود: بخش خصوصی ایران می تواند در پروژه ها با شرکتهای خارجی همکاری کند.

به گفته حسینی، پروژه هایی که معرفی شد سراسر ایران را از شمال تا جنوب و از غرب تا شرق در برگرفته است.

وی با بیان این که میزان استقبال از این کنفرانس گسترده بوده است، تصریح کرد: همه شرکتهایی که قرار بود در این کنفرانس حاضر شوند در این کنفرانس شرکت کردند و در صورتی که شرکتی حضور نیافته است، در دیدارهای آینده پذیرای آنها خواهیم بود.

رئیس کارگروه بازنگری قراردادهای نفتی در پاسخ به سئوالی در این باره که ارزیابی شما از کنفرانس تهران چیست و ارتباط با شرکتهای خارجی در دو روز اخیر چگونه بوده است، گفت: ارتباط با شرکتهای نفتی خارجی از مدتها قبل شروع شده و پیش از این نیز در جلسات متعددی با شرکتهای خارجی درباره مدل IPC و پروژه هایی که قرار است در قالب این قرارداد توسعه پیدا کند، داشته ایم.

وی با بیان این که برخی شرکتهای خارجی پیش از حضور در تهران علاقمند به حضور در برخی پروژه های صنعت نفت بوده اند، گفت: ارزیابی من از این نشست دوروزه این است که شرکتهای بزرگ نفتی با توجه به جذابیتهای زمین شناسی و پایین بودن ریسک سرمایه گذاری در ایران در مقایسه با دیگر مناطق جهان از حضور در پروژه ها استقبال می کنند.

به گفته حسینی تنها مانع ارائه نشدن این مدل از قراردادها تاکنون محدودیتهای بین المللی و حقوقی بوده است.

رئیس کارگروه بازنگری قراردادهای نفتی دراین باره که پیش بینی شما از جذب سرمایه خارجی در قالب این مدل با توجه به این که وزیر نفت این رقم را 30 میلیارد دلار عنوان کرده چیست، اظهار کرد: پیش بینی می شود در بخش سرمایه گذاری به دلیل کاهش قیمت نفت در بازار جهانی حدود هزار میلیارد دلار از بخش صنایع نفت و گاز از آمریکای شمالی به سمت دیگر مناطق نفتی انتقال یابد و براساس برآوردهای صورت گرفته از این میزان 5 درصد که حدود 50 میلیارد دلار می شود به بخش نفت و گاز ایران وارد می شود، از این روست که وزیر نفت نیمی از این مبلغ را (25 میلیارد دلار) برای اختصاص به صنعت نفت و گاز ایران پیش بینی کرده که رقم بزرگی نیست.

 به گفته حسینی علاوه بر استقبال یکهزار و 700 نفر از کنفرانس تهران حدود 300 نفر در سراسر جهان به صورت آنلاین این برنامه را دنبال می کردند.

کد خبر 251068

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =