طرح مروارید خلیج فارس تا پایان امسال اجرایی می شود

طرح مروارید خلیج فارس که با هدف بررسی لایه های هیدروکربوری خلیج فارس و دریای عمان در دستور کار است، تا پایان امسال اجرایی می شود.

مدیر پژوهش و فناوری شرکت نفت فلات قاره ایران در گفتگو با خبرنگار شانا از پیشرفت بیش از 80 درصدی طرح مروارید خلیج فارس خبر داد و گفت: این طرح تا پایان سال تکمیل می شود.

جواد رستمی با اعلام این خبر افزود: اگرچه پیشرفت کار نسبت به برنامه حدود 10 تا 15 درصد عقب است، اما پیش بینی می کنیم این طرح مهم تا پایان امسال نهایی و از نتایج آن در اکتشافات آتی استفاده شود.

وی با بیان این که نتایج حاصل از تکمیل طرح مروارید خلیج فارس در شناسایی ساختارهای هیدروکربوری به بخشهای اکتشافی نقش موثری خواهد داشت ادامه داد: با بهره مندی درست از نتایج طرح، امکان دستیابی به ساختارهایی که تا پیش از این شناخته شده نبوده اند فراهم می شود.

به گزارش خبرنگار شانا، قرارداد طرح مروارید خلیج فارس (طرح مدل سازی سیستمهای نفتی خلیج فارس و دریای عمان) با هدف تشخیص فرآیندهای  بازسازی تاریخچه تدفین رسوبات در پهنه خلیج فارس و دریای عمان از زمان پالئوزوییک تاکنون، تعیین زمان زایش، خروج و مهاجرت نفت و گاز و تعیین کمیت و کیفیت نفت و گاز تولیدشده، تعیین ترتیب زمانی وقایع زمین‌شناسی و تکتونیکی فعال در منطقه و رده‌بندی مناطق دارای پتانسیل تجمعهای هیدروکربوری برای اکتشاف، مهرماه سال 1390 میان شرکت نفت فلات قاره ایران به عنوان کارفرما و پژوهشگاه صنعت نفت با مشارکت دانا ژئوفیزیک به عنوان پیمانکار به امضا رسید.  

 محدوده بررسیهای این طرح، 183 هزار و 500 کیلومتر مربع شامل 80 ساختار زمین‌شناسی، 17 میدان و 490 چاه نفت و گاز را دربر می‌گیرد و با دراختیارداشتن چنین اطلاعاتی می‌توان نواحی‌ای را که دارای ریسک اکتشافی کمتر و احتمال وجود منابع هیدروکربوری در آن بیشتر است، مورد شناسایی قرار داد.

کد خبر 251201

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =