رشد بیش از یک میلیون بشکه ای تقاضا برای نفت اوپک در سال 2016

رئیس نشست 168 اوپک گفت: تقاضا برای نفت خام اوپک در سال آینده میلادی یک میلیون و 200 هزار بشکه در روز افزایش می یابد.

به گزار ش خبرنگار شانا، امانوئل ایبه کایچکوو، وزیر نفت نیجریه صبح امروز (جمعه، 13 آذماه) در سخنرانی افتتاحیه نشست 168 سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) بیان این که بازار نفت در شش ماه گذشته شاهد نوسان بوده است به کاهش قیمت نفت از اجلاس 167 اوپک تا کنون اشاره کرد و افزود: قیمت سبد نفتی اوپک از 60 دلار برای هر بشکه در ماه ژوئن سالجاری میلادی به 41 دلار برای هر بشکه در ماه نوامبر کاهش یافته است.

وزیر نفت نیجریه با اشاره به این که کاهش قیمت نفت نشان دهنده مازاد عرضه در بازار است، به گونه ای که سطح ذخیره سازی نفت به نقطه اوج تاریخی رسیده است، تصریح کرد: تردیدی نیست که صنعت نفت، در میانه یک چرخه چالش برانگیز قرار دارد.

کاچیکوو با بیان این که اوپک این وضع را با دقت بسیار زیر نظر داشته است و این مسائل، محور اصلی گفت و گوهای امروز است، خاطر نشان کرد: در نشست امروز تحولات 6 ماه گذشته و دورنمای سال آینده بررسی خواهد شد.

وی با اشاره به این که بر اساس برآوردهای انجام شده رشد اقتصادی در سال 2015 میلادی 3.1 درصد است، گفت: این رقم اندکی کمتر از برآورد اوپک در نشست ماه ژوئن سال جاری میلادی است که کاهش سرعت رشد اقتصادی در برخی کشورهای در حال توسعه، مهمترین دلیل آن به شمار می آید.

به گفته کاچیکوو، پیش بینی می شود رشد اقتصادی سال آینده میلادی به 3.4 درصد باشد.

افزایش تقاضای نفت در سال 2016

رئیس نشست 168 اوپک با بیان این که تقاضای روزانه نفت جهان در سال 2015 میلادی یک میلیون و 500 هزار بشکه افزایش می یابد که نسبت به رشد یک میلیون بشکه در سال 2014 میلادی بیشتر است، تصریح کرد: برای سال آینده، پیش بینی می شود که تقاضای روزانه نفت یک میلیون و 300 هزار بشکه افزایش یابد و به میانگین 94 میلیون و 100 هزار بشکه برسد که بیشترین این رشد، از جانب کشورهای غیر عضو سازمان توسعه و همکاری های اقتصادی (OECD) خواهد بود.

وی در ادامه به بخش عرضه نفت اشاره  و خاطر نشان کرد:  کشورهای غیر عضو اوپک همچنان شاهد افت چشمگیر در رشد تولید خود در مقایسه با سالهای گذشته خواهند بود. در واقع، پیش بینی می شود که تولید نفت کشورهای غیر عضو اوپک در سال 2016 میلادی شاهد انقباض باشد.

کاچیکوو با بیان این که این روند کاهشی بیش از هر چیز نتیجه کاهش سرمایه گذاری و افت تولید نفت از ذخایر نامتعارف آمریکاست که از ماه مه سال جاری میلادی رو به کاهش گذاشته است، افزود: کاهش حفاری چاههای جدید و نصف شدن تعداد چاه های فعال، به روشنی این مسئله را به نمایش می گذارد.

به گفته وی، این تحولات، نشان دهنده آغاز بازگشت توازن به بازار نفت در سال 2016 میلادی هستند زیرا پیش بینی می شود که تقاضا برای نفت خام اوپک در این سال با 1.2 میلیون بشکه افزایش، به 30 میلیون و 800 هزار بشکه برسد.

کاچیکوو یادآور شد: یک بازار متوازن و باثبات، در سالهای آینده از اهمیتی حیاتی برخوردار است تا استمرار سرمایه گذاری در صنعت نفت در تلاش این صنعت برای برآورده کردن تقاضای روزافزون انرژی جهان، تضمین شود.

ضرورت همکاری اوپک و غیر اوپک
وزیر نفت نیجریه با بیان این که تلاشهای امروز ما، همچون همیشه، در جهت چگونگی ارتقای ثبات در بازار است که به سود همه طرف های ذینفع خواهد بود و به رشد اقتصاد جهانی کمک می کند، تصریح کرد: این هدف تنها از طریق تلاشهای هماهنگ همه طرفهای ذینفع به دست می آید که هر کدام نقش خود را به خوبی ایفا می کنند.

وی گفتگو و همکاری با مصرف کنندگان و تولیدکنندگان غیر اوپک و شرکتهای نفتی و سرمایه گذاری را ضروری دانست و گفت: این همکاری برای دستیابی به هدف مشترک یعنی یک بازار نفت متوازن است.

کاچیکوو با اشاره به این که در سال 2015، نمونه های مثبتی از این همکاری مشاهده شده است، گفت: در این زمینه دو دیدار فنی میان کشورهای اوپک و غیر اوپک و همچنین اجلاس وزیران انرژی آسیایی در قطر در ماه نوامبر برگزار شد.

به گفته وزیر نفت نیجریه، اوپک همچنین در سالجاری میلادی گفت و گوهای دوجانبه با روسیه و چین داشته است و در روزهای آینده،نشستی در همین زمینه در هندبرگزار می شود.

وی با بیان این که اوپک همچنین به نقش خود در حفظ محیط زیست و حمایت از توسعه پایدار، پایبند است، یادآور شد: هم اکنون که من سخن می گویم، اوپک و کشورهای عضو آن در مذاکرات آب و هوایی پاریس حضور دارند. هدف ما در این نشستها، اجرای کارآمد و پایدار چارچوب سازمان ملل برای تغییر آب و هواست.

کاچیکوو افزود: این هدف تنها از راه مذاکرات جامع، شفاف، فراگیر به دست می آید که منافع همه کشورهای حاضر را در نظر بگیرد.

رئیس نشست 168 اوپک با بیان این که صنعت نفت در چرخه های گوناگون به زندگی خود ادامه می دهد و این صنعت بارها در گذشته روزهای سختی را شاهد بوده و هر بار، پایداری بزرگی از خود نشان داده است، تصریح کرد: ما اطمینان داریم که با همکاری، تفکر نوآورانه و جدیت، چالشهای امروز ما می توانند به فرصت هایی برای آینده تبدیل شوند.

کد خبر 251262

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =