البدری برای 7 ماه سرپرست دبیرخانه اوپک می ماند

با تصمیم اعضای اوپک عبدالله سالم البدری که تاکنون دبیرکل اوپک بود، برای مدت هفت ماه دیگر به عنوان سرپرست دبیرخانه اوپک انجام وظیفه می کند.

به گزارش خبرنگار شانا، اعضای اوپک در نشست یکصد و شصت و هشتم خود در وین تصمیم گرفتند عبدالله سالم البدری 75 ساله را برای هفت ماه به عنوان سرپرست دبیرخانه اوپک حفظ کنند، البدری از سال 2007 تا کنون دبیرکل این سازمان بوده است.

دبیرکل اوپک در جایگاه مدیر اجرایی دبیرخانه، با همکاری شورای نمایندگان هیئتهای عامل کشورهای عضو، امور اجرایی این سازمان را بر عهده دارد، این پست با اجماع وزیران نفت این نهاد بین المللی تعیین می شود و این مقام اجرایی به یقین باید تبعه یکی از کشورهای عضو باشد.

نزدیک دو سال است که عربستان، نیجریه، عراق و ایران نامزدهای خود را برای احراز پست دبیرکلی سازمان اوپک معرفی کرده اند اما به دلیل آن که انتخاب دبیرکل باید با اجماع اعضا صورت گیرد تا کنون این سازمان نتوانسته است دبیرکل جدید خود را بشناسد و دبیرکلی سالم البدری بارها تمدید شده است.

به نظر می رسد بحث قیمت و بازار نفت،  میزان تولید اعضا خارج از سهمیه به دلیل حذف سهمیه بندی در سال 2011، تخلفف برخی کشورهای عضو اوپک در تولید نفت بیش از سقف تولید این سازمان، نفت شیل و ... فرصتی برای مذاکره و چانه زنی اعضای اوپک برای انتخاب دبیرکل باقی نگذاشته است و انتخاب دبیر کل این سازمان به نوعی به حاشیه رفته است.

 

کد خبر 251268

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =