تزریق گاز شیرین تولیدی به خط لوله سراسری آغاز شد

تزریق گاز شیرین تولیدی به خط لوله سراسری و تولید پایدار میعانات گازی در فازهای 17 و 18 پارس جنوبی با برداشت مستقیم از سکوی فاز 17 از ساعات نخست روز چهارشنبه 18 آذرماه شروع شد.

به گزارش شانا، پس از ورود گاز ترش از سکوی فاز 17 به پالایشگاه و آغاز فرآیند فرآورش گاز در اواخر آبانماه، عملیات شیرین سازی گاز از ردیف سوم گازی پالایشگاه فازهای 17 و 18 با موفقیت به انجام رسید و در روز چهارشنبه 18 آذرماه تزریق گاز شیرین تولیدی به خط لوله سراسری و تولید پایدار میعانات گازی محقق شد.

با برداشت گاز از چاههای فازهای 17 و 18 پارس جنوبی و فرآورش آن در پالایشگاه، ضمن ازدیاد برداشت گاز از این میدان مشترک گازی، افزایش حجم انتقال گاز شیرین تولیدی به خط سراسری نیز میسر شد. 

همچنین 26 آبانماه نخستین سکوی فاز 17 پارس جنوبی پس از تکمیل مراحل نصب، آماده سازی تجهیزات و عملیات راه‌اندازی با تولید روزانه 10 میلیون مترمکعب به بهره برداری رسید.

اجرای طرح توسعه فازهای 17 و 18 میدان گازی پارس جنوبی به وسیله کنسرسیومی متشکل از سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) با سهم ٤٨ درصد به عنوان راهبر کنسرسیوم، شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت (OIEC) با سهم ٣١ درصد و شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی (IOEC) به عنوان پیمانکار بخش دریا با سهم ٢١درصد در دست اجراست که هدف اصلی از اجرای آن تولید روزانه 50 میلیون مترمکعب گاز طبیعی و 80 هزار بشکه میعانات گازی است. 

به گزارش شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت (OIEC)، میدان گازی پارس جنوبی با 9700 کیلومتر مربع مساحت، بزرگترین میدان گازی جهان است که 3700 کیلومترمربع آن در آبهای ایران و 6 هزار کیلومتر مربع آن در آبهای قطر قرار دارد.  

کد خبر 251610

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =