۲۲ آذر ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۴
  • کد خبر: 251611

همایش بین‌المللی پتروشیمی ایران (IPF) با هدف معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در ایران، امروز در تهران برگزار می‌شود. در این همایش 97 شرکت خارجی از 25 کشور جهان حضور دارند

به گزارش گروه تلکس شانا به نقل از روزنامه ایران، صنعت پتروشیمی ایران، دارای مزیت‌های بی‌نظیری است که در هیچ کشور دیگری همانند آن را نمی‌توان یافت. وجود مخازن بزرگ گازی و خوراک فراوان، دسترسی به منابع آبی در سواحل جنوبی و قرار گرفتن در کنار مسیرهای حمل و نقل دریایی از جمله این مزیت‌ها هستند که ایران را به مکانی جذاب برای سرمایه‌گذاران و قطب بزرگ صنعت پتروشیمی تبدیل کند. اما در پیش روی این بهشت صنعت پتروشیمی، موانعی وجود دارد که علاوه بر مشکلات و موانع قانونی، تحریم عمده‌ترین مانع به شمار می‌رود. البته انتظار می‌رود که این مانع بزرگ بزودی برداشته شود. از این‌رو سرمایه‌گذاران از هم‌اکنون خود را برای حضور در صنایع مهم ایران که پتروشیمی در صدر آن قرار گرفته است آماده کرده‌اند چراکه همان‌طور که اشاره شد ایران جزو معدود کشورهای جهان است که تمام ابزار، ظرفیت‌ها و منابع مورد نیاز برای یک صنعت پتروشیمی سودآور و فعال را دراختیار دارد.
همایش بین‌المللی پتروشیمی ایران (IPF) با هدف معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در ایران نیز امروز به همین منظور در تهران برگزار می‌شود. در این همایش 97 شرکت خارجی از 25 کشور جهان حضور دارند تا بررسی‌ مذاکرات نهایی خود برای ورود به این صنعت را در روزهای پایانی تحریم ایران انجام دهند. البته این مذاکرات از چندی پیش با کمرنگ شدن فشارهای خارجی آغاز شده اما قرار است در جریان دوازدهمین همایش بین‌المللی پتروشیمی ایران به طور رسمی طرح‌های توسعه‌ای صنعت پتروشیمی به این سرمایه‌گذاران خارجی معرفی شود.
در ماه‌های اخیر هیأت‌های زیادی از کشورهای اروپایی و آسیایی به ایران سفر کرده و به مذاکره با طرف‌های ایرانی پرداختند، اما نکته مهم و قابل توجه اینکه همه آنها به صنعت پتروشیمی نگاه ویژه‌ای داشتند. این هیأت‌ها معمولاً علاوه بر دیدار و گفت‌و‌گو با مقام‌ها و مسئولان سیاسی و اقتصادی، با فرصت‌های سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی آشنا و چشم‌انداز سرمایه‌گذاری در این صنعت را رصد می‌کنند. ده‌ها طرح نیمه تمام پتروشیمی در کشورمان وجود دارد که با بهره‌برداری از آنها ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی با جهش چشمگیری مواجه خواهد شد. در این میان حدود 60 طرح نیمه تمام باقیمانده صنعت از پیشرفت 10 تا 90 درصدی برخوردارند که با راه‌اندازی آنها، ظرفیت تولید سالانه محصولات پتروشیمی به 120 میلیون تن در سال افزایش خواهد یافت. همچنین برای ساخت 36 طرح جدید به 41 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز است که با بهره‌برداری از آنها ظرفیت تولید سالانه از 180 میلیون تن در سال فراتر خواهد رفت. این طرح‌ها نیز که در دولت یازدهم با نگرشی جامع تدوین شده، سرمایه‌گذاری در آنها برای شرکت‌های خارجی بسیار جذاب است. بسیاری از این طرح‌ها امروز و فردا به شرکت‌های خارجی معرفی خواهد شد و قرار است شرکت ملی صنایع پتروشیمی شرکت‌کنندگان خارجی را پس از اتمام همایش برای بازدید از طرح‌ها به جنوب کشور ببرد. به گفته محمد حسن پیوندی معاون مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، شرکت‌های معتبر پتروشیمی جهان از کانادا، دانمارک، فرانسه، آلمان، ایتالیا، اسپانیا، ژاپن، سوئیس، روسیه، انگلیس، استرالیا و هند در این همایش حضور خواهند داشت. پیوندی معتقد است: ایران در سطح جهان، تنها کشوری است که تمام ابزار، ظرفیت‌ها و منابع مورد نیاز برای یک صنعت پتروشیمی سودآور و فعال را دراختیار دارد، به طوری که هیچ کشوری در جهان این مزیت‌ها را یکجا در اختیار ندارد.
افزایش 10 درصدی ارزش صادرات محصولات پتروشیمی
در صورت رفع تحریم‌ها، هزینه‌های صادرات محصولات پتروشیمی حدود 10 درصد کاهش می‌یابد.
عباس شعری مقدم معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی با بیان این مطلب در گفت‌و‌گو با ایرنا درباره تأثیر رفع تحریم‌ها بر صادرات محصولات پتروشیمی، اظهار داشت: ما مشکل عمده‌ای در صادرات محصولات پتروشیمی نداریم و در واقع چالش اصلی ما در انتقال ارز است.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، پرداخت هزینه اضافی برای صادرات را از دیگر مشکلات این بخش بیان کرد و افزود: با رفع تحریم‌ها، دیگر این هزینه‌های اضافی پرداخت نخواهد شد. وی درباره صادرات محصولات پتروشیمی به اروپا در پساتحریم نیز گفت: بازار جذاب ما اروپا نیست بلکه شرق آسیا، چین و هند، مشتری اصلی محصولات پتروشیمی ایران هستند. در دوران تحریم به دلیل فراهم نبودن امکان گشایش ال. سی، معاملات خارجی با ریسک بالایی انجام می‌شد، اما با رفع تحریم‌ها و از سرگیری استفاده از ال. سی، ریسک معاملات کاهش یافته و به تبع آن میزان مراودات افزایش می‌یابد.
همچنین در سال‌های تحریم، برخی مشتریان از این فرصت سوءاستفاده کرده و قیمت‌های پایینی را برای محموله‌های پتروشیمی پرداخت می‌کردند. همچنین گاهی اوقات، خریداران با یکدیگر تبانی کرده و قیمت محصولات ما را پایین نگاه می‌داشتند.
«مهدی شریفی نیک نفس» مدیرعامل شرکت بازرگانی پتروشیمی نیز با تشریح جزئیات افزایش سودآوری صادرات محصولات پتروشیمی در پساتحریم گفته بود: با رفع موانع بانکی، بیمه‌ای و حمل ونقل، شرایط صادرات تسهیل شده و هزینه‌ها کاهش قابل توجهی می‌یابد. ایران در نظر دارد میزان ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی خود را از 60 میلیون تن کنونی به 120 میلیون تن در طول برنامه ششم توسعه و تا سال 1404 به 180 میلیون تن افزایش دهد.
در سال گذشته حدود 16 میلیون تن انواع محصولات پتروشیمی به ارزش 10 میلیارد دلار به خارج از کشور صادر شد.
مذاکره با سرمایه گذاران خارجی
مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی از مذاکره با شرکت‌های آلمان، ژاپن، کره جنوبی و ایتالیا به منظور سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی ایران خبر داد و گفت: بخشی از طرح‌های اوره و متانول در برنامه ششم توسعه صنعت پتروشیمی تعدیل می‌شوند. حمید رضا رستمی با اشاره به تدوین برنامه ششم توسعه در شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: صنعت پتروشیمی 2 نقشه راه دارد که یکی رسیدن به ظرفیت تولید سالانه 180 میلیون تن انواع محصولات پتروشیمی است و دیگری نیز رسیدن به اهداف برنامه ششم توسعه در صنعت پتروشیمی است.
وی با اشاره به اینکه رسیدن به تولید سالانه 180 میلیون تن انواع محصولات پتروشیمی نیازمند سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی دقیق است و بزودی قابل دسترسی نیست، خاطرنشان کرد: اما رسیدن به اهداف برنامه ششم در صنعت پتروشیمی قابل دستیابی است.
رستمی با تأکید بر 60 طرح نیمه کاره در صنعت پتروشیمی گفت: بخشی از این طرح‌ها مربوط به اوره و متانول است که قراراست تعدیل و ساخت آنها به برنامه هفتم موکول شود.

کد خبر 251611

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =