۲۲ آذر ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۳
  • کد خبر: 251613

در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌ است

به گزارش گروه تلکس شانا به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد، یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌ است. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌ است.

بازار سهام
افت هفتگی بورس با فشار نفت
شاخص کل بورس تهران با افت هفتگی 2 /0 درصدی در 62 هزار و 409 واحد متوقف شد. افت هفتگی 11 درصدی قیمت نفت و تداوم روند نزولی آن، عامل فشار بر شاخص بورس است. نفت برنت به کمترین قیمت از دسامبر 2008 رسیده است. امری که مستقیما بر سودآوری صنایع پتروشیمی و پالایشی تاثیر می‌گذارد. همچنین می‌تواند بر قیمت سایر کالاهای پایه از جمله آلومینیوم و فولاد که هم‌اکنون نزدیک به کف قیمتی چند‌ساله خود هستند، اثرگذار باشد که عامل تشدید فشار بر بورس کالامحور تهران است. سطح کنونی نرخ ارز اما، می‌تواند در مقابل این افت قیمت‌ها از بازار حمایت کند. از سوی دیگر، نزدیک شدن به نشست شورای حکام در 24 آذر و چشم‌انداز رفع تحریم ها، در کنار انتظارات ایجاد شده برای کاهش نرخ سود بانکی، خوش‌بینی‌هایی نسبت به رونق بورس به وجود آورده است.

بازار ارز
دور برگردان هفتگی بازار ارز
هر دلار آمریکا بدون تغییر هفتگی، به نرخ 3640 تومان معامله شد. افت مقطعی نرخ دلار را پس از حذف تقاضای ارز مسافرتی (زوار) در روزهای آغازین هفته شاهد بودیم. در ادامه اما، بر خلاف انتظارات مسوولان اقتصادی کشور شاهد برگشت قیمت‌ها بودیم. هنگام رشد تدریجی نرخ دلار در هفته‌های گذشته، پیش‌بینی مسوولان اقتصادی حاکی از روند کاهشی نرخ دلار با کاهش تقاضای مسافرتی بود. این موضوع به حضور تقاضا در این بازار اشاره دارد. در این خصوص، تقویت ارزش دلار نسبت به ارزهای منطقه، بار دیگر جو روانی تقاضای آربیتراژ را تشدید کرده است. همچنین، تقاضای فصلی ارز در ماه پایانی سال میلادی در بازار مشاهده می‌شود. با این حال، تاکید بر کاهش نرخ ارز از سوی رئیس بانک مرکزی و همچنین انتظار برای یکسان‌سازی نرخ ارز می‌تواند بار دیگر بر قیمت‌ها فشار وارد کند.

بازار سکه
برگشت سکه از کف
هر سکه طرح جدید با رشد هفتگی 1/1 درصدی همراه شد. در شرایط عدم تغییر نرخ دلار روز چهارشنبه، رشد اونس طلای جهانی، باعث رشد قیمت سکه شد. روز چهارشنبه قیمت اونس طلای جهانی به 1081 دلار نیز رسید. اما کم واکنشی سکه نسبت به رشد اونس باعث تعمیق حباب منفی سکه (کمتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) شد. هم اکنون شاهد تداوم حباب منفی سکه برای سه هفته متوالی هستیم. اما با اتمام ماه صفر، انتظار می‌رود معاملات سکه افزایش یابد و به مرور قیمت بازاری سکه به ارزش ذاتی آن نزدیک شود. اما عامل بنیادین دیگری که مانع از رشد قیمت سکه می‌شود، تردیدهایی است که نسبت به نشست این هفته فدرال رزرو وجود دارد که کارشناسان احتمال می‌دهند، باعث ریزش مجدد قیمت اونس شود و همین عامل معامله‌گران را در حالت احتیاطی نگه داشته است.

بازار طلای جهانی
افت اونس در انتظار فدرال رزرو
اونس طلای جهانی با افت هفتگی 1/ 1 درصدی به قیمت 2/ 1074 دلار معامله شد. با نزدیک شدن به نشست این هفته فدرال رزرو، شاهد شرایط انتظاری بازار طلا هستیم. آمارهای اقتصادی مناسب آمریکا (از جمله آمار خرده فروشی و نرخ تورم تولیدکننده) باعث تقویت احتمال افزایش نرخ بهره شده است. در این صورت، اولین افزایش نرخ بهره از سال 2006 رقم خواهد خورد. همچنین، آمارهای مهمی همانند نرخ تورم، آمارهای مربوط به مسکن، تولیدات صنعتی و شاخص خرید مدیران کارخانه‌ای آمریکا این هفته منتشر خواهند شد که به اعتقاد کارشناسان بر تصمیم فدرال رزرو برای افزایش نرخ بهره تاثیرگذار است. به خصوص از آنجا که افزایش نرخ بهره بر صادرات و نرخ تورم تاثیر منفی خواهد داشت، همچنان میزان افزایش نرخ بهره محل ابهام است که ریزش قیمت نفت، احتمال افزایش پرشتاب نرخ بهره را تضعیف کرده است.

بازار اوراق مسکن
نهایی شدن وام 60 میلیون تومانی
اوراق تسهیلات مسکن اسفند 92 (تسه 9212) با افت هفتگی 1/ 2 درصدی مواجه شدند. شورای پول و اعتبار روز سه‌شنبه تشکیل جلسه داد و شرایط وام جدید با سقف 60 میلیون تومانی با نماد معاملاتی جدید، مورد تصویب این شورا قرار گرفت. پیش از این، نرخ سود اسمی تسهیلات مسکن 16 درصد بود اما نرخ سود 5/ 18 درصدی برای تسهیلات جدید تعیین شده است. بر این اساس، نرخ سود واقعی این وام (60 میلیون تومان به علاوه 10 میلیون تومان جعاله) 4/ 23 درصد برآورد می‌شود. افزایش نرخ سود تسهیلات، به معنای افزایش هزینه سرمایه‌گذاری در مسکن است؛ همچنین در شرایط کنونی، شاهد روند رو به کاهش نرخ تورم و چشم انداز تک رقمی شدن آن هستیم. بنابراین، دریافت وام با نرخ سود کنونی، با سررسید 10 ساله، تردیدهایی را نسبت به صرفه اقتصادی وام برای خریداران مسکن به وجود می‌آورد.

بازار نفت
بیشترین افت هفتگی یک سال گذشته
هر بشکه نفت خام آمریکا با افت 11 درصدی، بیشترین افت هفتگی از آذر 93 را تجربه کرد. با اینکه موجودی نفت تجاری آمریکا بعد از 10 هفته رشد، کاهش داشت اما نگرانی‌های تداوم مازاد عرضه قیمت نفت را به کمترین میزان (6/ 35 دلار) از فوریه 2009 رساند. تولیدات ماه نوامبر اوپک (7/ 31 میلیون بشکه در روز) به بیشترین میزان در سه سال گذشته رسید. گزارش ماهانه اداره اطلاعات انرژی (EIA) نیز کاهش تولیدات نفت آمریکا را کمتر از پیش‌بینی‌ها گزارش می‌دهد. به‌صورتی که پیش‌بینی حجم تولیدات ماهانه سال 2015 را نسبت به گزارش پیشین 400 هزار بشکه در روز افزایش داده است. از سمت تقاضا، با اینکه برخی آمارهای اقتصادی چین مناسب است اما همچنان بهبود اقتصاد دومین مصرف‌کننده نفت در کوتاه‌مدت دور از انتظار است. برآیند عوامل مذکور، رشد قیمت نفت را دور از انتظار کرده است.

کد خبر 251613

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =