لزوم گسترش تجارت میان منطقه‌ای کشورهای عضو اکو

معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت امورخارجه بر لزوم گسترش تجارت میان منطقه‌ای کشورهای عضو اکو تاکید کرد و گفت: ایران اکو را فرصتی مناسب برای همکاریهای منطقه‌ای می‌داند.

به گزارش شانا، سید عباس عراقچی، معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت امورخارجه، امروز (یکشنبه 22 آذرماه) در آیین گشایش بیست و ششمین نشست شورای برنامه‌ریزی منطقه‌ای اکو گفت: اکو دستاوردهای مهمی برای توسعه منطقه‌ای داشته است و مشترکات کشورهای منطقه به ایده نهایی کردن همکاریهای منطقه‌ای کمک می‌کند.

وی با اشاره به ظرفیتهای موجود در منطقه اکو برای توسعه همکاریها افزود: اکو نیازمند معماری جدید برای توسعه همکاریهاست و شورای برنامه‌ریزی این سازمان نقش مهمی در این زمینه دارد.

عراقچی در ادامه بر لزوم حرکت به سمت ارتقای بهره‌وری انرژی تاکید کرد و با اشاره به برنامه دولتها برای حرکت به سمت بهره گیری از انرژیهای تجدیدپذیر گفت: باید به اولویتهای علمی و تکنولوژی بپردازیم و همکاریهای میان اعضا در این زمینه تقویت شود.

معاون وزیر امورخارجه در بخشی دیگر از سخنان خود بر لزوم انتقال تکنولوژی تاکید کرد و افزود: اکو در حال طی کردن فرآیند اصلاح است و درخواست می‌کنیم برمبنای تلاشهای دو دهه گذشته، این روند سرعت بگیرد.

وی با اشاره به لزوم تمرکز شورای برنامه‌ریزی منطقه‌ای اکو بر برنامه های سالانه، تصریح کرد: به پایان چشم انداز ترسیم شده اکو (در سال 2015) نزدیک می‌شویم، باید میزان تحقق اهداف پیش بینی شده این سند بررسی شود و دلایل تحقق نیافتن چشم انداز فعلی مورد ارزیابی قرار گیرد.

عراقچی بر لزوم رایزنی اعضا درباره سند چشم انداز 10ساله 2016 تا 2025 تاکید کرد و گفت: دبیر خانه اکو پیش نویس این سند را تهیه کرده و آن را در اختیار اعضا قرار داده است، کشورهای عضو نظریات ابتدایی خود را ارائه کرده‌اند.

معاون وزیر امورخارجه با اشاره به حمایتهای ایران از اکو گفت: حمایتهای ایران از اکو از این باور سرچشمه می‌گیرد که این سازمان، فرصتهای مناسبی برای کشورهای منطقه ایجاد می‌کند و بررسی فعالیتهای اکو نشانگر میزان تعهد ایران به این سازمان در دو دهه گذشته است.

شایان ذکر است که آیین گشایش بیست و ششمین نشست شورای برنامه ریزی منطقه‌ای اکو با حضور نمایندگان کشورهای عضو در دبیرخانه سازمان همکاری اقتصادی (اکو) برگزار شد.

کد خبر 251660

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =