صرفه اقتصادی تولید متانول از گاز

مدیر اجرایی شرکت تاپسو با اشاره به تولید متانول از زغالسنگ در چین گفت: هم اکنون صرفه اقتصادی تولید متانول از گاز در ایران با توجه به مسائل زیست محیطی بسیار بیشتر است.

به گزارش خبرنگار شانا، لارس مارتینی یکی از مدیران اجرایی شرکت تاپسو، عصر امروز ( یکشنبه، 22 آذرماه) در پنجمین نشست تخصصی دوازدهمین همایش بین المللی صنعت پتروشیمی (IPF) در پاسخ به این سئوال که آیا تولید متانول در ایران اقتصادی است، گفت: درهر حال تقاضا برای تولید متانول در آینده وجود خواهد داشت؛ حال چنانچه به حجم تولید متانول در آینده توجه کنیم خواهیم دید که ورود این میزان متانول به بازار تاثیر قابل توجهی بر روی قیمتها خواهد گذاشت.

وی با اشاره به اظهارنظرهای صورت گرفته درباره جلوگیری از خام فروشی و همینطور تنوع تولید در ایران، ادامه داد:  به اعتقاد من ایران یکی از کشورهای خوش شانس در این زمینه محسوب می شود؛ زیرا دارای منابع غنی انرژی است و می تواند ضمن تنوع در تولیدات اتان را با قیمت مناسبی ارائه کند.

مارتینی با اشاره به جمعیت جوان ایران و همینطور تقاضای محلی برای تولیدات ایران، تصریح کرد: ایران این توانایی را دارد که انواع مشتقات را از نفت و گاز خود تولید کند که بخشی از آنها جایگزین واردات و بخش دیگری هم صادر شود؛ ضمن این که اشتغالزایی فراوانی را نیز برای این کشور در پی خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: شاید امروز تولید پروپیلن برای ایران اقتصادی نباشد؛ اما با توجه به رشد اقتصادی و رشد جمعیت؛ قطعا تا 10 سال آینده تولید این محصول اقتصادی بوده و شغل فراوانی را نیز ایجاد خواهد کرد. 

به گفته وی، تولید پروپیلن از گاز طبیعی در مقایسه با تولید پروپیلن از زغالسنگ اقتصادی تر بوده و همینطور به نفع محیط زیست نیز خواهد بود که این امر نیز از جمله مزیتهای ایران به شمار می رود. 

مدیر اجرایی شرکت تاپسو در پاسخ به این سئوال که درحال حاضر قیمت جهانی نفت رو به کاهش است و این امر نیز بر روی قیمت محصولات پتروشیمی اثرگذار خواهد بود، گفت: با این که تحلیلها حاکی از تغییر قیمت نفت در دهه آینده است؛ به هرحال اقتصاد دنیا محکوم به افزایش قیمت نفت است، بنابراین من خیلی نگران کاهش قیمت نفت نیستم.

وی با اشاره به توجه به مسائل زیست محیطی در تولید متانول از گاز طبیعی ادامه داد: در هرحال تولید متانول از زغال سنگ نمی تواند با توجه به گرمتر شدن زمین مورد استقبال و توجه قرار گیرد؛ بنابراین گمان می کنم فرآیند MTP با استفاده از منابع گازی ایران پاسخی طبیعی به مقابله گرم شدن زمین است؛ ضمن این که کشور چین نیز باید در نهایت تولید متانول را از زغال سنگ متوقف کند.

همایش بین المللی پتروشیمی با حضور نمایندگان ٩٧ شرکت خارجی از ٢٥ کشور دنیا و ٣٦٨ شرکت ایرانی برگزار می شود و بیش از یکهزار و ٥٠٠ نفر از شرکتهای داخلی و خارجی در این همایش شرکت دارند.

همایش امسال باتوجه به همزمانی توافق هسته‌ای ایران و کشورهای ١+٥ از شرائط خاصی برخوردار است و حضور گسترده شرکتهای خارجی نشان از علاقمندی این شرکتها برای حضور در صنعت پتروشیمی ایران دارد.  

همایش بین المللی پتروشیمی ایران (IPF) صبح امروز (٢٢ آذرماه) در مرکز همایشهای بین المللی صدا و سیما با حضور اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه و بیژن زنگنه، وزیر نفت و عباس شعری مقدم، معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی، امیر حسین زمانی نیا، معاون وزیر نفت در امور بین الملل و بازرگانی آغاز به کار کرد و عصر فردا (٢٣ آذرماه) به کار خود پایان می دهد.
کد خبر 251692

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =