تردید روسیه نسبت به توقف ترانزیت گاز از اوکراین

رئیس جمهوری روسیه نسبت به توقف ترانزیت گاز این کشور از طریق اوکراین به اروپا پس از پایان اعتبار قرارداد گازپروم در پایان دهه جاری اظهار تردید کرد.

به گزارش رویترز از مسکو، ولادیمیر پوتین در نشست خبری سالانه با خبرنگاران گفت: در جریان بحثهای داغ تجاری، شنیدم فردی می گفت ما ترانزیت گاز را متوقف می کنیم ... اما من مطمئن نیستم که این کار باید انجام شود.

شرکت روسی گازپروم حدود یک سوم نیاز اروپا به گاز را تامین می کند و حدود نیمی از آن را از خاک اوکراین انتقال می دهد. با این وجود، این شرکت قصد تمدید قرارداد ترانزیت از اوکراین را ندارد و به دنبال اختلافات میان مسکو و کیف که بارها منجر به قطع جریان انتقال گاز از اوکراین به اروپا شده، در جستجوی یافتن مسیر جایگزین است.

طرح های جایگزین احداث خط لوله ساوت استریم از بستر دریای سیاه و خط لوله ترکیش استریم از مسیر خاک ترکیه به اروپا هستند. منابع گازپروم به رویترز گفتند احتمال توقف پروژه ترک استریم نیز پس از ساقط کردن هواپیمای جنگی روسیه توسط ترکیه در ماه گذشته وجود دارد.

پوتین پیشتر از کمیسیون اروپا خواسته بود با قید اولویت از طرح ترکیش استریم که سالانه 63 میلیارد متر مکعب گاز را به اروپا انتقال خواهد داد به صورت کتبی حمایت کند.

در ماه سپتامبر، گروهی متشکل از شرکتهای اروپایی توافقی را با گازپروم امضا کردند که توسعه خط لوله نورد استریم برای افزایش انتقال مستقیم گاز روسیه به آلمان را شامل می شود.

در همین پیوند، پوتین افزود: مسائل مربوط به این پروژه باید در حوزه تجاری گرفته شود. ما حتی یک گام که منجر به تخریب منافع اقتصادیمان شود، بر نخواهیم داشت.

کد خبر 251954

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =