الحاق ایران به سازمان تجارت یک توافق برد – برد است

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: الحاق ایران به عنوان بزرگترین اقتصاد خارج از سازمان جهانی تجارت WTO، یک توافق برد – برد و گام مهمی برای ایجاد سازمانی به واقع جهانی به شمار می رود.

به گزارش شانا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی تولید و تجارت ایران، محمدرضا نعمت زاده در دهمین نشست وزیران سازمان جهانی تجارت در نایروبی افزود: اکنون که پس از مذاکرات فشرده همه سو تفاهمها درباره فعالیتهای هسته ای ایران مرتفع شده، گام بعدی ما این است که همکاریهای اقتصادی را ترغیب کنیم و با اقتصاد جهانی عجین شویم و از این رو نهایی شدن الحاق ایران به سازمان جهانی تجارت اولویت ماست.

وی، سابقه درخواست الحاق ایران به WTO را با سابقه 20 ساله این سازمان مطابق دانست و افزود: با این وجود نگاه ما به آینده است.

نعمت زاده با اشاره به آمادگی ایران برای ارائه گزارش رژیم تجاری بازنگری شده در نخستین جلسه گروه کاری گفت: تشکیل این جلسه همچنان موکول به تعیین رئیس گروه کاری است و بدین منظور به حمایت همه اعضا برای تسهیل فرآیند الحاق و شکل دهی به گروه کاری ایران نیاز داریم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان در ادامه این نشست به بیان آمادگی ایران برای ارائه فهرست پیشنهادی کالاها و خدمات پرداخت و آغاز مذاکرات دو جانبه را حسب درخواست کشورهای ذینفع میسر عنوان کرد.

وی تاکید کرد: از نظر ما تجارت باید هماهنگ با اهداف توسعه ای و بویژه اهداف توسعه پایدار باشد.

براساس این گزارش، نشست وزیران سازمان جهانی تجارت عالی ترین رکن تصمیم گیری در WTO است که هر دو سال یکبار با حضور وزیران تجارت کشورهای عضو تشکیل می شود.

در این دوره از نشست، ایران به عنوان عضو ناظر شرکت کرده است و وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان در حاشیه این کنفرانس ضمن دیدار با مقامهای این سازمان و بیش از 15 وزیر از کشورهای مختلف راجع به الحاق ایران و همکاریهای اقتصادی – تجاری بین کشورمان و کشورهای طرف ملاقات گفتگو کرد.

در دهمین نشست وزیران سازمان جهانی تجارت خاتمه مذاکرات الحاق کشور افغانستان و لیبریا اعلام شد و این دو کشور پس از طی مراحل مربوط به تصویب ملی و پروتکل الحاق کشور خودشان، به طو رسمی به عضویت WTO در خواهند آمد.

کد خبر 251957

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =