چین و روسیه خواستار همکاری بیشتر جامعه جهانی با ایران شدند

نخست وزیران چین و روسیه با انتشار بیانیه ای مشترک با ابراز خرسندی از حل و فصل پرونده هسته ای ایران، خواستار تداوم و همکاریهای بیشتر جامعه جهانی با ایران در این زمینه شدند.

به گزارش شانا به نقل از ایرنا، لی کچیانگ، نخست وزیر چین و دیمیتری مدودف، نخست وزیر روسیه در بیانیه ای که دیشب (پنجشنبه، 26 آذرماه) و در پایان نشست بیستم نخست وزیران دو کشور در تالار بزرگ خلق پکن در پایتخت چین امضا و منتشر شده است خواستار تداوم و همکاریهای بیشتر جامعه جهانی با ایران شدند.

در بخشی از این بیانیه به پرونده هسته ای ایران اشاره شده و آمده است: مسئله هسته ای ایران با تلاش این کشور و شش قدرت بزرگ جهانی پس از یک دوره بسیار طولانی و نفس گیر به شکلی مناسب و مثبت حل و فصل شد.

این بیانیه یادآور می شود که چین و روسیه از این پس نیز نقش سازنده تری در اجرای تعهدهای مرتبط با این موضوع خواهند داشت اما از جامعه جهانی هم انتظار همکاری بیشتری در این باره دارند.

نخست وزیران دو کشور تصریح کرده اند: پیشبرد توافقها و اجرای جامع و مناسب آنها از مسائل مهمی است که چین و روسیه همواره به دنبال آن خواهند بود تا همه چیز تکمیل و نهایی شود.

در بخشهایی از بیانیه دو کشور همچنین به بحران سوریه اشاره شده و آمده است که این موضوع باید با تلاش مشترک بین المللی و همچنین در نظر گرفتن نقش سازمان ملل حل و فصل شود.

حل و فصل مناسب مسئله هسته ای شبه جزیره کره با همکاری مشترک، تقویت مناسبات و گفتگوهای دو طرف در امور منطقه ای و جهانی از دیگر مواردی است که بیانیه مشترک دو کشور به آن اشاره کرده است.

امضای 30 قرارداد همکاری میان چین و روسیه

دو کشور در جریان سفر دیمیتری مدودف به چین به منظور شرکت در چهاردهمین نشست نخست وزیران سازمان همکاری شانگهای و دومین نشست جهانی اینترنت، 30 قرارداد همکاری امضا کردند.

این قراردادها در جریان دیدار و گفتگوی نخست وزیر روسیه با لی کچیانگ همتای چینی و شی جین پینگ، رئیس جمهور این کشور به امضا رسیده است.

از جمله قراردادهای مهم امضا شده میان دو کشور می توان به امضای چند توافقنامه درباره همکاری در بخش فناوری پیشرفته، تجارت، سرمایه گذاری متقابل، انرژی، امور مالی و بانکی اشاره کرد.

سینوپک چین و روسنفت نیز در این میان قراردادی در باره اجرای طرحهای مشترک نفت و گاز در سیبری شرقی و شرکت ملی نفت چین و گازپروم روسیه هم توافقنامه ای برای ساخت خطوط لوله انتقال گاز طبیعی در مناطق مرزی دو کشور امضا کردند.

امضای توافقنامه درباره اعتبار و وام بانکی به ارزش یک میلیارد و 560 میلیون دلار میان بانک توسعه چین و بانک وی یی بی روسیه از دیگر مواردی است که دو طرف درباره آن به توافق رسیده اند.

ساخت پالایشگاه و اجرای طرحهای اکتشاف نفت و گاز، همکاری در بخش فن آوریهای پیشرفته، توسعه همکاری در بخش ساخت نیروگاه های برق هسته ای، فن آوری نظامی و همکاری در طرحهای جاده ابریشم از دیگر بخشهای توافق دو طرف بوده است.

کد خبر 251958

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =