حفاری چاههای عمیق نفت و گاز در ایران شتاب می گیرد

یک مقام مسئول در شرکت ملی حفاری با اشاره به طراحی و ساخت نسل جدید تجهیزات در صنعت حفاری ایران، گفت: با ساخت این تجهیزات جدید روند حفاری چاههای عمیق، انحرافی و افقی نفت و گاز در کشور تسریع می شود.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی نفت ایران، محمود ارشدی با اشاره به طراحی و ساخت نسل جدید تجهیزات در صنایع حفاری نفت و گاز کشورگفت: برای نخستین بار طراحی و ساخت نسل جدیدی از آویزه‌ها که در حفاری چاههای نفت و گاز کاربرد دارد در صنعت نفت از سوی متخصصان داخلی انجام شد.

وی با اعلام این که اسلاتد هایدرولیک هنگر و یا آویزه‌ها در اندازه چهار و یک دوم اینج برای اولین بار در صنعت نفت کشور با طراحی و ساخته شده است، تصریح کرد: این تجهیز جدید جایگزین هنگرهای مکانیکال می شود.

رئیس اداره نصب آویزه مدیریت خدمات فنی شرکت ملی حفاری افزود: تولید هنگرهای هایدرولیک یک پروژه ابداعی است که به لحاظ ضرورت در حفاری چاههای نفتی در میدان نفتی یاران طراحی و به مرحله تولید انبوه رسیده است.

وی با بیان این که با توجه به نیاز برای راندن آستری های SLOTTED و PERFORATED و مشکلات هنگرهای مکانیکال نیاز به طراحی و ساخت هنگر هایدرولیک در دستور کار قرار گرفت، در تشریح مزیتهای هنگرهای هایدرولیک، بیان کرد: ضریب اطمینان بالا برای لاینرهای سنگین (آستری) و متراژ بالا، مناسب بودن برای چاه‌های عمیق، انحرافی و افقی، آسانی کار و تسریع در راندن و کاهش زمان حفاری از مزیت های این فن آوری جدید است.

ارشدی با یادآوری این که تا سال 84، انواع آویزه های مورد نیاز از خارج کشور تامین می شد و نصب و راندن آن در چاهها از سوی شرکتهای خارجی انجام می گرفت، افزود: در راستای بومی سازی قطعات و تجهیزات صنعت حفاری، طراحی و ساخت این تجهیز با همکاری شرکت پارس فولاد در اهواز محقق و از سال 87 تاکنون انواع سایزهای سه و نیم ، پنج، هفت و 11 و سه چهارم اینچ ساخت داخل شده است.

وی با اشاره به قرارداد این شرکت با شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب درباره تهیه و راندن بیش یک هزار مجموعه لاینرهنگر گفت: این قرار از سال 87 اجرایی و تا به حال 930 مجموعه تولید و مورد استفاده قرار گرفته است.

ارشدی با بیان این که تاکنون حدود 50 عملیات ارائه خدمات آویزه و نصب آستری در طرح توسعه میدان های نفتی غرب کارون و میدان مشترک نفتی آذر نیز از سوی شرکت ملی حفاری انجام شده است، تاکید کرد: طراحی و ساخت هنگر چرخشی  (ROTATIONAL) و هنگر هایدرولیک از نمونه هایی است که طراحی و ساخت آن با توجه به نیازهای فنی خاص کاربست آنها، تولید داخلی شده است.

وی در پایان با تاکید بر این که این تجهیز جدید به طور رسمی در در سومین نمایشگاه تخصصی ساخت تجهیزات صنعت نفت خوزستان رونمایی خواهد شد، خاطرنشان کرد: آویزه ها و پس آویزه‌های آستری، ابزاری درون چاهی است که در هنگام تکمیل عملیات حفاری چاه‌های نفت وگاز برای کوتاه کردن زمان بستن لوله های آستری تا سطح و یا عمیق تر نمودن چاه های قدیمی و دیگر موارد به کار گرفته می‌شود.

کد خبر 251965

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =