فرآیند تامین کالای صنعت نفت مدیریت می شود

معاون وزیر نفت در امور پژوهش و فناوری گفت: عملیاتی شدن سامانه الکترونیکی تامین کالای صنعت نفت تا پایان بهمن ماه امسال، امکان مدیریت بهینه فرآیند تامین کالا را در این صنعت فراهم می کند.

محمدرضا مقدم روز گذشته (30 آذرماه) در سمینار نقش صنعت نفت در اقتصاد مقاومتی در سومین نمایشگاه ساخت تجهیزات داخلی صنعت نفت خوزستان در اهواز با بیان این مطلب افزود: خوشبختانه نگاه مصرف کنندگی صرف در صنعت نفت به نگاه بومی سازی و تکیه بر توان داخلی بدل شده و به دنبال این تغییر نگرش، فرآیند ساخت که به بلوغ فناوری مربوط می شود، وارد این صنعت شده است.

وی با تاکید بر این که نباید تنها به خرید محصول توجه کنیم، بلکه باید نحوه ساخت و سازنده کالا نیز مورد توجه باشد، ادامه داد: البته همه مباحث مربوط به بومی سازی کالاهای راهبردی نفت کاملا برنامه ریزی شده و در حال عملیاتی شدن است.

کشورهای خلیج فارس در شرائط مشابه ایران، یک هفته هم دوام نمی آوردند

مقدم با اشاره به تحریمهای ظالمانه علیه ایران و با بیان این که تحریم همانطور که منافعی داشت و فرصتهایی را به وجود آورد، اما زخمهایی نیز بر پیکره صنعت نفت وارد کرد، تصریح کرد: ما از جنگ تحریم فاتح و پیروز بیرون آمدیم و اگر این شرائط تحریم فقط یک هفته به کشورهای خلیج فارس تحمیل می شد، آنها یک هفته هم دوام نمی آوردند.

معاون وزیر نفت در امور پژوهش و فناوری و سرپرست معاونت مهندسی وزارت نفت گفت: ایران به واسطه تحریمها نه تنها فلج نشد، بلکه از این فرصت برای ارتقای توان خود استفاده کرد و این موضوع، اعتماد به نفس بالایی برای ما به ارمغان آورد.

مقدم با بیان این که اعتماد به نفس بزرگترین دستاورد برای ملت ایران بود تا با بهره مندی از آن در شرائط اقتصادی و سیاسی سخت روی پای خود بایستد، عنوان کرد: در شرائطی که شرکتهای خارجی حتی یک پیچ به ما نمی دادند و کشور تا این حد تحت فشار بود، ما حتی یک روز مشکل تأمین انرژی نداشتیم و یا دچار مشکل صادرات نشدیم.

وی افزود: تحریمها ما را از نظر فناوری تحت فشار قرار داد و هنوز هم تحت فشار هستیم و بخشی از منابع مالی ایران هنوز آزاد نشده و اینها مسائلی است که شرائط دشواری را به وجود می آورد.  

80 درصد تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت از داخل تامین شود

مقدم با بیان این که باید از فرصت ساخت داخل استفاده کنیم و رویکردمان نیز باید صادرات محور باشد، اظهار کرد: براساس افق سند چشم انداز ۸۰ درصد تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت باید از داخل تأمین شود و ۱۵ درصد هم باید توان صادراتی داشته باشیم.  

معاون وزیر نفت با بیان این که در حال حاضر به بومی سازی دو میلیون و۴۰۰ هزار قطعه نیاز داریم، ادامه داد: هفده هزار تولید کننده داخلی و خارجی در زمینه تولید قطعات و تجهیزات صنعت نفت فعالیت می کنند و به سیستم مدرنی برای ساماندهی بحث نیاز و تامین کالای صنعت نفت احتیاج داریم.

مقدم گفت: به منظور ساماندهی، به سمت یک سیستم یکپارچه کالا رفتیم که نزدیک به هشت سال روی این سیستم کار شده است؛ این سیستم همه چیز را به صورت آنلاین به هم وصل کرده و جهش بسیار خوبی در نظام تدارکات کالا به وجود می آورد.

راه اندازی سامانه تامین کالای صنعت نفت تا پایان بهمن ماه

وی ادامه داد: با عملیاتی شدن این سامانه تا پایان بهمن ماه امسال، همه امور مربوط به تامین کالای صنعت نفت به صورت آنلاین، قابل رصد و شفاف خواهد بود و ابهامات احتمالی نیز برطرف می شود؛ علاوه بر این، پس از راه اندازی این سامانه، نگاهها به کالا و تجهیزات سیستماتیک شده و می توانیم فرآیند تأمین کالا را مدیریت کنیم.

معاون وزیر نفت در امور پژوهش و فناوری با بیان این که باید به سمت استفاده از توان داخلی حرکت کرده و کالای خود را از تولیدکننده داخلی تأمین کنیم، گفت: برنامه ریزیها باید به سمت تأمین تقاضا از داخل برود.

وی در این زمینه با اشاره به این که پتانسیل تأمین ۷۰ درصدی کالا و تجهیزات نفت از طریق توان داخلی وجود دارد، ادامه داد: البته این توان پراکنده است و باید با متمرکز کردن پتانسیلهای موجود، امکان بهره مندی از آن را فراهم کنیم.

تاکید بر ایجاد شرکتهای اکتشاف و تولید

مقدم  با تاکید بر ایجاد شرکتهای اکتشاف و تولید در صنعت نفت گفت: اگر از توانمندیهای داخلی حمایت نمی شد، بی شک نمی توانستیم در قالب اقتصاد مقاومتی سیاستهای کلان خود را اجرایی کنیم.

وی با تاکید بر ضرورت شناسایی سازندگان تجهیزات صنعت نفت، اظهار کرد: سازندگان علاوه بر اخذ گواهی تأیید باید شناسنامه دار نیز بشوند و تا زمانی که این سازندگان شناسنامه دار نشوند کسی نمی تواند به توانمندیهای آنها پی ببرد.

مقدم با اشاره به این که نقشه راه معین، اساس قرارداد نفت با سازندگان است، ادامه داد: در مسیر بومی سازی 10 گروه کالایی در صنعت نفت، تاکنون کار شناسایی ۶ گروه کالا تمام شده و مطالعه روی چهار گروه باقیمانده نیز رو به پایان است.  

 سومین نمایشگاه تخصصی ساخت داخل تجهیزات صنعت نفت خوزستان با همکاری شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، شرکت ملی حفاری ایران و شرکت نمایشگاههای بین المللی خوزستان با هدف تبیین دکترین اقتصاد مقاومتی، حمایت از ساخت داخل و ایجاد زمینه مناسب برای ارائه توانمندیهای صنعتگران، سازندگان و تامین کنندکان کالای صنعت نفت از 28 آذرماه امسال آغاز به کار کرده است و یکم دیماه به کار خود پایان می دهد.


کد خبر 252127

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =